„Projekt jest współfinansowany przez Fundację Edukacja dla Demokracji
w ramach programu pomocy zagranicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych
RP w 2008r.”

NASZE PRIORYTETY –
TEMATY OBJĘTE PROJEKTEM
PO PIERWSZE:
„MASZ PRAWO DO SWYCH PRAW”
PO DRUGIE:
„NA RATUNEK NIEBIESKIEJ
PLANECIE”
PO TRZECIE:
„RÓŻNE OBLICZA ŚWIATA”
Kochana Mamo! Kochany Tato!
„Słuchaj, żebym umiał słuchać.
Nie bij, żebym nie bił. Rozmawiaj ze mną, żebym umiał rozmawiać.

Nie wyśmiewaj, nie obrażaj, nie lekceważ.
Kochaj mnie, żebym umiał kochać.
Uczę się życia od Ciebie… |
UWAGA!
Na ponad 190 państw na świecie 150 państw jest biedniejszych od naszego
kraju.
Jednak poza nędzą i cierpieniem, mimo problemów większość ludzi na Ziemi
ma podobne jak my marzenia, pragnienia i aspiracje oraz stara się
wykorzystywać własne możliwości, żeby żyć godnie.
PAMIĘTAJ!
Nasze działania mogą mieć duże znaczenie dla ludzi w innych częściach
Ziemi. Możemy się wiele nauczyć od mieszkańców krajów Południa,
a kontakty mogą przynieść korzyść obydwu stronom.
Możemy i powinniśmy angażować się w działania społeczne o wymiarze
globalnym,
nasze wysiłki naprawdę mogą przyczynić się do tego, aby świat był
lepszy.
„NIE
PYTAJ, KOMU BIJE DZWON.

BIJE ON TOBIE!” |


v
W 1989 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ uchwaliło Konwencję Praw Dziecka.
v
Konwencja Praw Dziecka zawiera katalog praw i wolności, w skład których
wchodzą:
 |
ü
prawa i wolności osobiste (prawo do życia i rozwoju, prawo do
tożsamości, do swobody myśli, sumienia i wyznania, do wyrażania
własnych poglądów , prawo do wychowania w rodzinie i kontaktów z
rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi, prawo do wolności od
przemocy fizycznej lub psychicznej, wyzysku i wszelkiego
okrucieństwa, wolność od bezpośredniego udziału w działaniach
zbrojnych (do lat 15), zakaz wykonywania kary śmierci lub
stosowania kary dożywocia więziennego wobec dziecka); |
 |
ü
prawa socjalne (prawo do odpowiedniego standardu życia, do
ochrony zdrowia, do zabezpieczenia socjalnego, wypoczynku i
czasu wolnego); |
 |
ü
prawa kulturowe (prawo do nauki bezpłatnej i obowiązkowej w
zakresie szkoły podstawowej, prawo do korzystania z dóbr
kulturowych, prawo do informacji, do znajomości swoich praw): |
 |
ü
prawa polityczne (prawo do stowarzyszania się, prawo wolności
wypowiedzi). |
v
Polska ratyfikowała Konwencję 7 lipca 1991 r. Od 2000 roku polskie
dzieci mają swojego rzecznika. Obecnie jest nim pan Marek Michalak.
|


FAKTY:
v
W przeciągu XX wieku średnia globalna temperatura na Ziemi wzrosła o
około 0,7 stopnia. Przewiduje się jej wzrost w wieku XXI o kolejne 1,4
do 5,8 stopnia. Oznacza to globalne ocieplenie.
v
Ocieplenie klimatu już dziś najdotkliwiej odczuwa Afryka. Zmiany te
jednak dotkną także inne rejony świata, w tym Polskę.
v
Jakie mogą być konsekwencje ocieplenia
klimatu?
 |
·
Topnienie lodowców, a co za tym idzie, wzrost poziomu oceanów.
Mogą zostać zalane przybrzeżne miasta, np. Gdańsk. |
 |
·
Zagłada wielu gatunków roślin i zwierząt; zmiany w ekosystemach.
Ocieplenie się wody doprowadzi do wymierania raf koralowych. Z
przybrzeżnych wód znikną ryby. Być może już pod koniec tego
wieku lasy deszczowe w Amazonii staną się sawanną. Zmiany
klimatyczne mogą spowodować w ciągu zaledwie 50 lat wymarcie
ponad miliona gatunków zwierząt i roślin lądowych. |
 |
Anomalie pogodowe, tornada, powodzie lub długotrwałe susze. Już
dziś w efekcie anomalii pogodowych spowodowanych przez zmiany
klimatu co roku ginie na świecie 160 tys. osób. |
|
 |
·
Utrudniony dostęp do czystej wody pitnej. Już dziś dwie trzecie
mieszkańców afrykańskich wiosek i jedna czwarta mieszkańców
miast nie może korzystać z jej zasobów. |
 |
·
Rozprzestrzenianie się wielu chorób, np. malarii lub żółtej
febry. |
v
Jakie są główne przyczyny zmian klimatu?
 |
·
Efekt cieplarniany i gazy cieplarniane; |
 |
·
Efekt aerozolowy; |
 |
·
Zmiany cyrkulacji oceanicznej. |
SZANSE:
v
Jak możemy pomóc Ziemi?
 |
·
Segregujmy odpady; |
 |
·
Oddawajmy makulaturę do skupu. |
 |
·
Sprzątajmy po sobie śmieci. |
 |
·
Oszczędzajmy wodę. |
 |
·
Stosujmy działania energooszczędne, np. wymieńmy tradycyjne
żarówki na świetlówki energooszczędne, sprawdźmy szczelność
naszych lodówek, uszczelniajmy okna, kontrolujmy temperaturę
termostatu przy kaloryferze, wyłączajmy światło, radio,
telewizor, komputer itp., wychodząc z pomieszczenia. |
 |
·
Wybierajmy podróżowanie przyjazne dla środowiska, np. rower
zamiast samochodu. |
 |
·
Idąc na zakupy, korzystajmy z torby płóciennej lub koszyka. |
OSZCZĘDZAJ!
ODZYSKUJ!
WYŁĄCZAJ!
IDŹ PIESZO!
- POMÓŻ ZIEMI!
|


Współczesny obraz świata jest niezwykle zróżnicowany pod wieloma
względami.
Jakie są jego najważniejsze problemy?
 |
Głód i niedożywienie. Na naszym globie głoduje obecnie 812
milionów ludzi. Niektóre statystyki podają, że głodujących jest
blisko miliard. Około 3 miliardy osób na całym świecie ma dochód
poniżej 2 dolarów dziennie, 800 milionów jest niedożywionych. |
 |
Konflikty zbrojne, terroryzm. Miejscem, gdzie najczęściej
dochodzi do wojen domowych, jest kontynent afrykański.
|
 |
Dysproporcje w rozwoju ekonomicznym, nierówności społeczne,
przeludnienie i ruchy migracyjne, zacofanie cywilizacyjne krajów
rozwijających się; |
 |
Choroby cywilizacyjne i społeczne; |
 |
Degradacja środowiska naturalnego; |
 |
Komercjalizacja życia. |
|