Powrót

Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu
PROJEKT 2008

Projekt jest współfinansowany przez Fundację Edukacja dla Demokracji w ramach programu pomocy zagranicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2008r.

NASZE PRIORYTETY –
TEMATY OBJ
ĘTE PROJEKTEM

 PO PIERWSZE:
„MASZ PRAWO DO SWYCH PRAW”

PO DRUGIE:
„NA RATUNEK NIEBIESKIEJ PLANECIE”

PO TRZECIE:
„RÓŻNE OBLICZA ŚWIATA”

 Kochana Mamo! Kochany Tato!
„Słuchaj, żebym umiał słuchać.

Nie bij, żebym nie bił. Rozmawiaj ze mną, żebym umiał rozmawiać.

Nie wyśmiewaj, nie obrażaj, nie lekceważ.
Kochaj mnie, żebym umiał kochać.

Uczę się życia od Ciebie…

 

 

UWAGA! Na ponad 190 państw na świecie 150 państw jest biedniejszych od naszego kraju.

Jednak poza nędzą i cierpieniem, mimo problemów większość ludzi na Ziemi ma podobne jak my marzenia, pragnienia i aspiracje oraz stara się wykorzystywać własne możliwości, żeby żyć godnie.

 PAMIĘTAJ! Nasze działania mogą mieć duże znaczenie dla ludzi w innych częściach Ziemi. Możemy się wiele nauczyć od mieszkańców krajów Południa,
a kontakty mogą przynieść korzyść obydwu stronom.
Możemy i powinniśmy angażować się w działania społeczne o wymiarze globalnym,

nasze wysiłki naprawdę mogą przyczynić się do tego, aby świat był lepszy.

 „NIE PYTAJ, KOMU BIJE DZWON.

BIJE ON TOBIE!”




v      W 1989 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ uchwaliło Konwencję Praw Dziecka.

v      Konwencja Praw Dziecka zawiera katalog praw i wolności, w skład których wchodzą:

punktor

ü       prawa i wolności osobiste (prawo do życia i rozwoju, prawo do tożsamości, do swobody myśli, sumienia i wyznania, do wyrażania własnych poglądów , prawo do wychowania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi, prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej, wyzysku  i wszelkiego okrucieństwa, wolność od bezpośredniego udziału w działaniach zbrojnych (do lat 15), zakaz wykonywania kary śmierci lub stosowania kary dożywocia więziennego wobec dziecka);

punktor

ü       prawa socjalne (prawo do odpowiedniego standardu życia, do ochrony zdrowia, do zabezpieczenia socjalnego, wypoczynku i czasu wolnego);

punktor

ü       prawa kulturowe (prawo do nauki bezpłatnej i obowiązkowej w zakresie szkoły podstawowej, prawo do korzystania z dóbr kulturowych, prawo do informacji, do znajomości swoich praw):

punktor

ü       prawa polityczne (prawo do stowarzyszania się, prawo wolności wypowiedzi).

v      Polska ratyfikowała Konwencję 7 lipca 1991 r. Od 2000 roku polskie dzieci mają swojego rzecznika. Obecnie jest nim pan Marek Michalak.

 

 

Powrót


FAKTY:

 v      W  przeciągu XX wieku średnia globalna temperatura na Ziemi wzrosła o około 0,7 stopnia. Przewiduje się jej wzrost w wieku XXI o kolejne 1,4 do 5,8 stopnia. Oznacza to globalne ocieplenie.

v      Ocieplenie klimatu już dziś najdotkliwiej odczuwa Afryka. Zmiany te jednak dotkną także inne rejony świata, w tym Polskę.

v      Jakie mogą być konsekwencje ocieplenia klimatu?

punktor

·         Topnienie lodowców, a co za tym idzie, wzrost poziomu oceanów. Mogą zostać zalane przybrzeżne miasta, np. Gdańsk.

punktor

·         Zagłada wielu gatunków roślin i zwierząt; zmiany w ekosystemach. Ocieplenie się wody doprowadzi do wymierania raf koralowych. Z przybrzeżnych wód znikną ryby. Być może już pod koniec tego wieku lasy deszczowe w Amazonii staną się sawanną. Zmiany klimatyczne mogą spowodować w ciągu zaledwie 50 lat wymarcie ponad miliona gatunków zwierząt i roślin lądowych.

punktor Anomalie pogodowe, tornada, powodzie lub długotrwałe susze. Już dziś w efekcie anomalii pogodowych spowodowanych przez zmiany klimatu co roku ginie na świecie 160 tys. osób.
punktor

·         Utrudniony dostęp do czystej wody pitnej. Już dziś dwie trzecie mieszkańców afrykańskich wiosek i jedna czwarta mieszkańców miast nie może korzystać z jej zasobów.

punktor

·         Rozprzestrzenianie się wielu chorób, np. malarii lub żółtej febry.

 v      Jakie są główne przyczyny zmian klimatu?

punktor

·         Efekt cieplarniany i gazy cieplarniane;

punktor

·         Efekt aerozolowy;

punktor

·         Zmiany cyrkulacji oceanicznej.

SZANSE:

 v      Jak możemy pomóc Ziemi?

punktor

·         Segregujmy odpady;

punktor

·         Oddawajmy makulaturę do skupu.

punktor

·         Sprzątajmy po sobie śmieci.

punktor

·         Oszczędzajmy wodę.

punktor

·         Stosujmy działania energooszczędne, np. wymieńmy tradycyjne żarówki na świetlówki energooszczędne, sprawdźmy szczelność naszych lodówek, uszczelniajmy okna, kontrolujmy temperaturę termostatu przy kaloryferze, wyłączajmy światło, radio, telewizor, komputer itp., wychodząc z pomieszczenia.

punktor

·         Wybierajmy podróżowanie przyjazne dla środowiska, np. rower zamiast samochodu.

punktor

·         Idąc na zakupy, korzystajmy z torby płóciennej lub koszyka.

 OSZCZĘDZAJ!
ODZYSKUJ!
WYŁĄCZAJ!
IDŹ PIESZO!

- POMÓŻ ZIEMI!

 


Współczesny obraz świata jest niezwykle zróżnicowany pod wieloma względami.
Jakie są jego najważniejsze problemy?

punktor

Głód i niedożywienie. Na naszym globie głoduje obecnie 812 milionów ludzi. Niektóre statystyki podają, że głodujących jest blisko miliard. Około 3 miliardy osób na całym świecie ma dochód poniżej 2 dolarów dziennie, 800 milionów jest niedożywionych.

punktor

Konflikty zbrojne, terroryzm.  Miejscem, gdzie najczęściej dochodzi do wojen domowych, jest kontynent afrykański.

punktor

Dysproporcje w rozwoju ekonomicznym, nierówności społeczne, przeludnienie i ruchy migracyjne, zacofanie cywilizacyjne krajów rozwijających się;

punktor

Choroby cywilizacyjne i społeczne;

punktor

Degradacja środowiska naturalnego;

punktor Komercjalizacja życia.

Powrót