METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO
WERONIKI SHERBORNE
NA ZAJĘCIACH WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W KLASIE INTEGRACYJNEJ
Od października 2008 roku na lekcjach wychowania fizycznego w klasie trzeciej integracyjnej w czasie jednej godziny tygodniowo prowadzimy ćwiczenia metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.
Metoda ta wykorzystuje dotyk, ruch oraz wzajemne relacje fizyczne, emocjonalne i społeczne do rozszerzania świadomości samego siebie i pogłębiania kontaktu z innymi ludźmi. Pomaga dziecku w poznawaniu własnego ciała, rozwijaniu orientacji w przestrzeni, prowadzi do wytworzenia się bliższych związków z innymi osobami, kształtowania umiejętności współdziałania w grupie, ułatwia zdobywanie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu. Wspomaga prawidłowy rozwój dziecka, to jest harmonijne funkcjonowanie sfer: poznawczej, emocjonalnej, społecznej i ruchowej.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Poniżej podajemy przykłady ćwiczeń wg Weroniki Sherborne[1]:
I. Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała:
1. Wyczuwanie brzucha, pleców, pośladków:
· leżenie na plecach,
· leżenie na brzuchu,
· ślizganie się w kółko na brzuchu, to samo – na plecach,
· siedząc, przyciąganie kolejno nóg (ręce oparte wzdłuż boków),
· siedząc: a) kręcenie się w kółko na pośladkach, b) przewrót na plecy,
· siedząc, przyciąganie kolan, chowanie głowy, rozprostowywanie się do pozycji leżącej,
· czołganie się na brzuchu do przodu, z wyciąganiem i zginaniem na przemian rąk i nóg,
· czołganie się na plecach do przodu z wyciąganiem i zginaniem na przemian rąk i nóg.
2. Wyczuwanie rąk i nóg:
A. Wyczuwanie kolan – siedząc:
· podciąganie kolan do siadu skulnego,
· pchanie kolan do siadu prostego (pokonując opór),
· w siadzie prostym - rozcieranie i poklepywanie kolan,
· maszerowanie i bieganie z podnoszeniem wysoko kolan.
B. Wyczuwanie nóg (w ruchu):
· chodzenie, bieganie na „sztywnych” nogach,
· chodzenie, bieganie na miękkich („gumowych”) nogach,
C. Wyczuwanie nóg – siedząc (nogi wyprostowane):
· dotykanie palcami stóp podłogi,
· uderzanie o podłogę piętami,
· uderzanie o podłogę całą stopą (szybko i wolno).
D. Wyczuwanie łokci – siedząc (kolana zgięte):
· dotykanie łokciami kolan,
· dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie.
3. Wyczuwanie twarzy – siedzenie w kole:
· wytrzeszczanie oczu i mrużenie oczu,
· zabawne miny.
4.Wyczuwanie całego ciała:
· leżenie na plecach,
· turlanie się (mięśnie naprężone i rozluźnione),
· leżenie z rękami wzdłuż ciała (napinanie i rozluźnianie mięśni).
II. Ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu – przykłady ćwiczeń w parach:
· jedna osoba robi „mostek”, a druga obchodzi ją na czworakach, przechodzi pod, nad, przez, dookoła, itp.,
· grupa tworzy „tunel” – reszta czołga się pod tunelem na plecach, brzuchu, itp.
III. Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą – przykłady ćwiczeń:
· pozycja siedząca: ćwiczący siedzi, opierając się plecami o partnera (nogi ugięte w kolanach):
a) pcha plecami partnera, starając się pokonać jego opór (zmiana ról),
b) pozycja jak wyżej – kładzenie się na przemian plecami na partnera z
unoszeniem bioder,
· pozycja stojąca (tyłem): ćwiczący delikatnie kładzie się na plecach partnera, a ten stara się częściowo przyjąć ten ciężar,
· prowadzenie „ślepca”: ćwiczący zamyka oczy i jest oprowadzany,
· partnerzy siedzą złączeni plecami, po czym wstają, nie odrywając się od siebie, napierając plecami tak, aby obydwaj powstali.
IV. Ćwiczenia twórcze – uczeń wykonuje ćwiczenia dowolne w formie tańca przy muzyce.
[1] Ćwiczenia wg metody W. Sherborne można znaleźć w: M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyska „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka” Warszawa 1992
Małgorzata Bogucka
Mariola Siedlecka