W dniu 16.10.2009 klasa IVa i IVb były na wycieczce
w Pałacu Kultury i Nauki oraz Zamku Królewskim.
W Pałacu odbyły się zajęcia interaktywne pod tytułem:
"Żyj zdrowo! Sport i szpinak"

  Zobacz wszystkie zdjęcia

PILOT O NAPĘDZIE MIĘŚNI
Ten, kto najszybciej pedałuje, decyduje o tym, jaki ogląda kanał telewizyjny! Walczymy o pilota telewizyjnego w naszych domach. Tutaj można zwyciężyć tylko wówczas, gdy mamy dobre mięśnie nóg. Dzieci spędzają codziennie przeciętnie 2,5 godziny oglądając telewizję! To bardzo wiele czasu, podczas którego nie ruszają niczym poza palcem na pilocie. W dzisiejszych czasach ludzie często używają techniki przy wielu czynnościach, które wcześniej wykonywali sami. Ruchome schody, samochody, silnikowe kosiarki do trawy, miksery elektryczne, walizki na kółkach, piloty do urządzeń domowych – wszystkie one ułatwiają wiele czynności w codziennym życiu. Ale sprawiają również, że stajemy się ociężali, ponieważ nie wykorzystujemy już naszych ciał w takim stopniu jak kiedyś. Być może w przyszłości gadżety techniczne będą zawierały małe czujniki ruchu, abyśmy się za bardzo nie rozleniwili. 

 OCZEKIWANA DŁUGOŚĆ ŻYCIA
Tutaj można prześledzić przebieg całego swojego życia. Jaki wpływ będą miały obecne zwyczaje na oczekiwaną długość życia? Zdrowie to coś więcej niż tylko zdrowe jedzenie i wykonywanie ćwiczeń. Na tym pokazie widzowie mogą prześledzić pewne osobiste czynniki, które wyrażają ogół ich nawyków zdrowotnych, a także skutki tych zachowań dla ich oczekiwanej długości życia, w porównaniu z przeciętną oczekiwaną długością życia. Wybraliśmy wyrażanie wyników w kategoriach oczekiwanej długości życia, ponieważ jest to neutralna i dobrze zdefiniowana kategoria, chociaż jakość życia jest oczywiście również istotna i niekoniecznie musi mieć związek z tym, jak długo żyjemy.

 

 ĆWICZENIE Z KOMPUTEREM
Gry komputerowe oraz gry wideo obwinia się o to, że dzieci dzisiaj mają zbyt mało ruchu. Gry te zabierają czas przeznaczony na inne zabawy i sport. Są jednak takie akcesoria komputerowe, które umożliwiają sterowanie grą za pośrednictwem własnego ciała („EyeToy” dla konsoli Playstation). Używa się tutaj swojego ciała jak myszy komputerowej. Ciało i komputer stają się jednością. 

   

 

 SPRÓBUJ I ZGADNIJ
Ludzie rozpoznają tylko pięć podstawowych smaków: kwaśny, słodki, słony, gorzki i umami. Te smaki można łączyć, aby stworzyć tysiące wrażeń smakowych. Smak poznajemy dzięki komórkom naszego języka - kubkom smakowym. Nasz zmysł smaku to jednak tylko część sposobu, w jaki odczuwamy smaki. Reszta pochodzi z zapachu pożywienia, konsystencji (twarde/ miękkie), dźwięku podczas jedzenia i wyglądu. 

 

SEKRET KUCHARZA
- zdrowa żywność nie musi być mdła. Nieprawdą jest, że aby potrawa lepiej smakowała, należy ją posolić, dodać masła lub zabielić śmietaną. Można użyć mniej tłuszczu, dodając w zamian czegoś kwaśnego, słodkiego, słonego, gorzkiego lub ostrego, co nada jej dobry i pełny smak. Odkrycia tego dokonano, analizując najzdrowsze kuchnie świata: meksykańską i tajską. Zdrowa żywność, z odpowiednią zawartością energetyczną, jest ważna przy zwalczaniu otyłości. Kucharze mawiają, że dobry smak zależy także od konsystencji potrawy. Potrzebujemy zarówno czegoś twardego i chrupkiego do żucia, jak i czegoś miękkiego, aby związać całość!
 

   

  

PODANO DO STOŁU!
Podajemy osiem zaleceń dietetycznych:

  1. Zjadaj 6 porcji owoców i warzyw dziennie. (UWAGA: 1 porcja warzyw i owoców to średniej wielkości owoc lub warzywo (jabłko, marchewka) lub kilka mniejszych sztuk (truskawki, czereśnie, winogrona). To także 1 miseczka sałatki lub szklanka soku.
  2. Kilka razy w tygodniu jedz ryby i produkty rybne.
  3. Codziennie jedz ziemniaki, ryż lub makaron oraz chleb razowy.
  4. Ogranicz spożycie słodyczy, ciastek i napojów słodzonych.
  5. Zmniejsz spożycie tłuszczów – szczególnie w produktach mlecznych i mięsie.
  6. Utrzymuj urozmaiconą dietę i prawidłową wagę.
  7. Pij dużo wody!
  8. Bądź aktywny fizycznie – przez co najmniej 30 minut dziennie.

 

MNÓSTWO ENERGII
Tutaj można sprawdzić, czy nasze odżywianie wiąże się ze zdrową dystrybucją energii. Żywność jest paliwem organizmu. Zawiera cztery różne typy składników pokarmowych, które organizm może przekształcić w energię: tłuszcze, węglowodany, białka i alkohol. Nie wszystkie one dostarczają takiej samej ilości energii. Gdy dostaną się do organizmu, są przekształcane w następujący sposób: 1 g węglowodanów = 17 kJ, 1 g tłuszczu = 37 kJ, 1 g białka = 17 kJ, (1 g alkoholu = 30 kJ). 

 

SPIRALNA GRA W KLASY
Gra w klasy jest doskonałym ćwiczeniem, które pozwala trenować równowagę. Jest to ćwiczenie, które nie tylko wzmacnia muskuły i poprawia kondycję, ale również pozwala ćwiczyć koordynację ruchów i równowagę. Niestety wiele starych odmian gry w klasy zostało zapomnianych, ale próbujemy temu zaradzić włączając dwie takie gry do wystawy.

 

KARUZELA ROWEROWA
Ta próba będzie prawdziwym wyzwaniem – a zwłaszcza próba utrzymania równowagi. Rower jest doskonałym środkiem transportu, a jazda nim świetnym ćwiczeniem, podczas którego spalamy do 4-5 razy tyle energii, co podczas siedzenia przed telewizorem.

 

SKIPAMATIC
Tutaj można „wskoczyć” w smukłą sylwetkę! Podczas skakania, zużywamy sześć razy więcej energii niż podczas oglądania telewizji. Mięśnie nóg potrzebują wiele energii, aby unieść ciało w powietrze. Ale potrzebujemy również energii, aby utrzymać temperaturę ciała około 37° C, a także podtrzymywać działanie serca i innych organów. Wystarczy skakać w spokojnym tempie. W rzeczywistości nie spalamy więcej energii skacząc szybciej, ponieważ krótkie, szybkie skoki podnoszą ciało na znacznie krótszy czas niż wielkie skoki. Jeśli chcemy zużyć więcej energii, lepiej jest skakać przez dłuższy okres czasu. Podczas skakania wzmacniają się mięśnie i kości. Skakanie jest również dobrym sposobem na poprawienie ogólnej kondycji, czyli zdolności ciała do bardziej wytężonej pracy przez dłuższy okres.


PAS NEOPRENOWY
Pas neoprenowy stymuluje niewielkie mięśnie skoncentrowane wokół kręgosłupa i brzucha. Mięśnie te są odpowiedzialne za utrzymanie ciała w pozycji wyprostowanej. Powinniśmy je zatem ćwiczyć, aby mieć prawidłową postawę i uniknąć bólu pleców. Często zauważamy te niewielkie mięśnie dopiero wówczas, kiedy wykonujemy nietypowy ruch.

 

         Następnie udaliśmy się do Zamku Królewskiego na lekcję historii ,,Wizyta u Króla’’

Wizytę u króla rozpoczęliśmy od ustalenia, czy będzie to audiencja oficjalna czy prywatna. Wędrówka po wybranych salach była okazją do rozmowy o charakterze i zakresie władzy króla polskiego oraz o codziennym  życiu na dworze.

   

  

                    

                                           Po wizycie w Zamku całą grupą udaliśmy się do MacDonalda!!!!!

 

                                                                                Wychowawca klasy IVa Ewa Bujak

Zobacz wszystkie zdjęcia