19 kwietnia 2000
ŚWIĘTO SZKOŁY
Gazetka okolicznościowa
Wydawca: Szkoła Podstawowa nr 2
im. J. Korczaka w Błoniu.
 Jaki powinien być idealny nauczyciel?
  
AGNIESZKA SKRZYMOWSKA kl.8c
    Tak naprawdę to nie mam całkowicie sprecyzowanego swojego ideału nauczyciela. Bo jaki powinien być nauczyciel ? Wielu uczniów uważa, że powinien stawiać piątki, nie sprawdzać prac domowych i nie robić kartkówek. Ale jaki byłby sens nauki w takiej szkole? Każdy uczeń podchodziłby lekceważąco do danego przedmiotu, a wynikiem tego byłaby zbyt mała wiedza o otaczającym go świecie. Moim zdaniem człowiekiem, na którym powinni się wzorować współcześni nauczyciele oraz którego zasadami powinni się kierować, jest patron naszej szkoły - Janusz Korczak.
    Był to człowiek o niezwykle silnej osobowości, który tak kochał dzieci, iż poświęcił im całe swoje życie.
    Swe reformatorskie dążenia wychowawcze zrealizował w stworzonych przez siebie dwóch zakładach opiekuńczo-wychowawczych, tj. w ,Domu Sierot" i ,Naszym Domu".
    Stanowiły one rodzaj kliniki, laboratorium, w którym Korczak obserwował, badał, eksperymentował, wychowywał dzieci i dużo pisał o nich oraz dla nich.
    Stworzył im dogodne warunki do nauki, pozwalał swym podopiecznym poznawać świat, był bliski ich sercom. Był przewodnikiem w pracy nie tylko "Domu Sierot" i "Naszego Domu", ale jest nim i teraz dla wielu wychowawców, nauczycieli i tych, których interesują problemy dziecka i jego wychowanie. Często się zdarza, iż współcześni nauczyciele mimo szczerych zamiarów nie mogą zachęcić ucznia do nauki, pokazania mu świata w taki sposób, aby chętnie go poznawał. I żeby dla każdego młodego człowieka nauka nie była koniecznością, lecz rzeczą przyjemną, sprawiającą wiele radości. Jak powiedział sam Korczak: "Nauczyciel musi poznać siebie, zanim zechce dzieci poznać. Zdawać sobie sprawę z tego, do czego sam jest zdolny,  zanim dzieciom pocznie wykreślać zakres ich praw i obowiązków".
Spis autorów
  
ALA SZWED kl.8d
    Nie ma ludzi idealnych. Każdy ma jakąś wadę. Może nią być za duży nos lub niepunktualność. W przypadku idealnego nauczyciela - wygląd, płeć i wiek się nie liczą. Może być kobietą w średnim wieku, jak i mężczyzną zaraz po studiach. Dla mnie najważniejszą cechą jest charakter.
    Nauczyciel powinien przede wszystkim mieć powołanie, chcieć uczyć i przekazywać swoją wiedzę w dostępny dla każdego ucznia sposób. Ale nie tylko. Poza tym musi być sprawiedliwy, tzn. nie wyróżniać nikogo z klasy, np. podwyższając mu oceny.
Następnie mógłby prowadzić ciekawe lekcje. Oprócz materiału z podręcznika dołączać informacje, ciekawostki. Nauczyciel musi umieć zaciekawić swoich uczniów.
    Powinien łatwo nawiązywać z uczniami kontakt, żeby bez oporów zwracali się do niego z pytaniami lub wątpliwościami dotyczącymi lekcji. Nie może jednak pozwolić im "wchodzić na głowę" podczas zajęć. W tym wypadku musi być stanowczy.
Powinien być wyrozumiały. W dzisiejszych czasach nauczyciele muszą wykazać się dużą cierpliwością wobec uczniów.
Nauczyciel nie może uważać, że jego przedmiot jest najważniejszy, bo przecież oprócz np. matematyki jest jeszcze wiele innych przedmiotów, z których też są zadawane lekcje do odrobienia i nauczenia.
    Nauczyciel powinien umieć wychwycić wyróżniające się dzieci i rozwijać ich zdolności.
W końcu nauczyciele w pewien sposób są naszą rodziną, więc są za nas i za naszą przyszłość współodpowiedzialni.
    I to chyba wszystkie cechy, jakie powinien posiadać mój idealny nauczyciel. Wiem, że niełatwo jest taki ideał znaleźć, ale spotkałam osoby bardzo zbliżone do tego ideału, a to już coś.
Spis autorów
  
MAGDA KWIATKOWSKA kl.8c
    Ciągle narzekamy na nauczycieli, skarżymy się, że są niewyrozumiali, za dużo zadają i bez przerwy czegoś od nas wymagają. Mamy pretensje, kiedy robią niezapowiedziane klasówki, "no bo kiedy niby mieliśmy się nauczyć, skoro mamy tyle obowiązków".
    Z niewielu wychowawców jesteśmy w pełni zadowoleni i chętnie chodzimy na ich lekcje.
    A więc jaki powinien być ten "idealny nauczyciel"?
    Moim zdaniem powinien kochać swoją prace i wykonywać ją z zadowoleniem, ponieważ jest to podstawa, aby dobrze dotrzeć do uczniów. Bardzo ważne jest również, żeby ciekawe i zajmująco prowadził lekcję oraz dokładnie i zrozumiale omawiał tematy, wtedy uczniowie nie nudziliby się i byliby dobrze przygotowani do sprawdzianów.
    Dobry pedagog powinien też pamiętać, że ważna jest nie tylko nauka, ale także przyjemność i rozrywka, dlatego byłoby bardzo miło, gdyby czasami zrobił luźną lekcję, na której uczniowie mogliby porozmawiać na interesujące ich tematy. Po takim odpoczynku z pewnością chętniej byśmy się uczyli i łatwiej przyswajalibyśmy wiadomości.
    Czasami zdarza się, że czegoś nie rozumiemy, a nauczyciel denerwuje się i krzyczy, zamiast nam wszystko wytłumaczyć. Przecież praca byłaby wtedy przyjemniejsza Jednak coraz częściej nauczyciele zapominają, że szkoła jest miejscem, w którym mamy się czegoś nauczyć i przygotować do dalszego dorosłego życia, a oni mają nam w tym pomóc. Długo jeszcze można by wymieniać, jaki ma być idealny nauczyciel. Niestety nie ma ludzi idealnych, a nauczyciel to też człowiek, który tak jak inni popełnia błędy. Zatem zamiast złościć się i narzekać, powinniśmy przygotować się do lekcji i optymistycznie nastawić do życia, a wtedy wszystko stanie się prostsze.
Spis autorów
  
KATARZYNA KRYSZTOFIK kl.8c
    Nauczycielem powinien zostać człowiek, który przede wszystkim potrafi dobrze wyłożyć temat, porozumieć się z młodymi ludźmi i umieć się z nimi zaprzyjaźnić. Jeżeli nie będzie spełniał tych podstawowych warunków, z pewnością nie będzie dobrym i lubianym wychowawcą.
    W każdej szkole są nauczyciele, którzy odpowiadają powyższemu opisowi. Lekcje przez nich prowadzone są ciekawie, urozmaicone i zachęcają do nauki. Nauczyciele mają duży wpływ na życie uczniów, spędzają z nimi wiele czasu i w pewnym stopniu oddziałują na stosunek uczniów do przedmiotu. Jeżeli wykładowca danego przedmiotu w jakiś sposób urozmaica prowadzone lekcje, nie ogranicza się do podania notatki, ale wzbogaca wykłady ciekawymi opowiadaniami związanymi z tematem, to na pewno uczniowie z chęcią będą chodzić na lekcje, uczyć się przedmiotu i nie zniechęcą się do niego.
    Uważam, że jednymi z ważniejszych cech wzorowego nauczyciela są sprawiedliwość i obiektywizm. Nie powinno się niektórych uczniów traktować ulgowo, ,z przymrużeniem oka", ale wszystkich starać się traktować na równi. Gdyby większość nauczycieli było wyrozumiała i bezstronna, można by uniknąć wielu nieprzyjemnych konfliktów i nieporozumień, a wtedy obie strony żyłyby w zgodzie, a odwieczne waśnie zakończyłyby się.
    Czasami zdarza się, że nauczyciel jest zdenerwowany, a swój zły humor rozładowuje na uczniach, przepytując ich z trudnych tematów i nie do końca opanowanych zagadnień. Wychowawca nie powinien stresować uczniów i wzbudzać w nich strachu, ale nawiązać z nimi ścisły kontakt.
    Moim zdaniem trudno jest być idealnym nauczycielem, trudno jest tak do końca spełnić wymagania uczniów. Podziwiam nauczycieli, których uczniowie uważają za swoje autorytety, osoby godne naśladowania.
Spis autorów
  
MAŁGORZATA SZMIGIELSKA kl.8c
    Według mnie nauczyciel powinien przede wszystkim lubić to, co robi. Powinien być pozytywnie nastawiony do ucznia, traktować wszystkich tak samo. Powinien umieć tak poprowadzić lekcję, żeby była ona ciekawa. Ja, gdybym była nauczycielem, zachęcałabym do brania udziału w różnych konkursach, założyłabym kółka przedmiotowe dla uczniów, którzy interesują się przedmiotem, którego uczę. Organizowałabym wycieczki do muzeum, teatru, chcąc maksymalnie zaciekawić uczniów danym tematem. To, że na lekcjach nikt z uczniów nie rozmawia, jest oznaką, że nauczycielowi to właśnie się udało.
    Niestety są to tylko moje marzenia. Myślę, że wybierając zawód nauczyciela, trzeba być naprawdę głęboko przekonanym, że to właśnie chce się robić. Niewiele jest takich ideałów - osób, które stanęły na wysokości zadania i wykonują swój zawód z przyjemnością i co ważne - z efektami.
Spis autorów
  
PAULINA EISENBERGER kl.8d

  "Dziecko chce być dobre
  Jeśli nie umie - naucz,
  Jeśli nie wie - wytłumacz
  Jeśli nie może - pomóż".
 
     Słowa te wypowiedział patron Szkoły Podstawowej nr 2 w Błoniu Janusz Korczak - człowiek, który bardzo kochał dzieci.
 Urodził się on 22 lipca 1878 lub 1879roku w Warszawie. Jego prawdziwe nazwisko brzmiało Henryk Goldszmit. Został on zamordowany przez hitlerowców w obozie koncentracyjnym wraz ze swoimi wychowankami. Był wielkim nowelistą, powieściopisarzem, publicystą oraz pedagogiem. Największą jednak radością w jego życiu były dzieci i kształcenie ich młodych umysłów. Po ukończeniu medycyny na UW w 1903 r. rozpoczął pracę jako lekarz w szpitalu dziecięcym w Warszawie, równocześnie rozwijał działalność w Czytelniach Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności i ropoczynał pracę literacką. W 1911r. objął dyrekcję domu sierot dla dzieci żydowskich. Łączył cechy lekarza, pedagoga i literata. Żądał równouprawnienia dzieci, prawa do poważnego traktowania ich spraw i przeżyć. Chciał przede wszystkim zapewnić dziecku harmonijny rozwój całej jego osobowości, wydobyć pełnię ukrytych sił, wychowywać w umiłowaniu dla dobra, piękna i wolności. Utwory napisane przez Korczaka są oparte na autentycznych obserwacjach autora. Niemal wszystkie jego dzieła są dla dzieci i o dzieciach. Charakteryzują się one dużą znajomością psychiki dziecięcej. Są one odzwierciedleniem problemów dzieci i młodzieży. Większość z nich dotyczy braku akceptacji otoczenia, zarówno ze strony dorosłych, jak i rówieśników, ich bezsilność w stosunkach z dorosłymi i konflikty między dwoma różnymi światami - dorosłych i dzieci. Janusz Korczak natomiast pragnął udowodnić w swoich dziełach, że poczynania młodych,niedoświadczonych jeszcze ludzi mogą przynieść pomyślne rezultaty, jeśli tylko znajdą uznanie u dorosłych.
     Jaki więc powinien być nauczyciel we współczesnym świecie, aby mógł dobrze wypełniać wolę Janusza Korczaka?
     W swej sentencji patron zwraca się do wszystkich nauczycieli - ludzi, w rękach których spoczywa dobro przyszłego społeczeństwa. Aby dobrze wykonywać powierzone zadanie, muszą kochać dzieci i bardzo chcieć z nimi pracować. Dobry nauczyciel to taki, który wkłada wielki trud w przekazywanie wiedzy, rozwianie umiejętności i talentów. Dobry nauczyciel to taki, który jest zarówno przyjacielem, jak i opiekunem ucznia, a nie wrogiem. Dobry nauczyciel to taki, który swoją czynną postawą zmobilizuje całą klasę do pracy i działania, a także wzbudzi sympatią i dobrocią zaufanie wychowanków. Dobry nauczyciel mimo wszelkich trudności i niepowodzeń nigdy się nie poddaje. Pedagog pomaga i próbuje zrozumieć dziecko.    Odznacza się również innymi pozytywnymi cechami, takimi jak - sprawiedliwość, tolerancja, odpowiedzialność, serdeczność, uczciwość i otwartość.
    Obecnie w ,Dwójce" pracuje wspaniałe grono pedagogiczne, które rozumie konieczność przeprowadzania reform i ma na celu realizację szczytnych marzeń dla dobra uczniów.
 

Spis autorów