Powrót | Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu |
Marzena Żakowska
WŁASNY PROGRAM ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
DLA UCZNIÓW KLASY PIERWSZEJ
"LOGOPEDYCZNA FRAJDA"
W swojej pracy, jako logopeda szkolny, zauważyłam, że wśród uczniów klas pierwszych istnieje spora grupa dzieci z nieutrwaloną prawidłową wymową. Dzieci te artykułują poprawnie poszczególne głoski w izolacji, bądź w nagłosie, czy w poszczególnym wyrazie, a jednak w mowie spontanicznej pojawiają się wady wymowy. Poza tym większość uczniów siedmioletnich mówi niedbale, niewyraźnie, ma słabą motorykę narządów artykulacyjnych, ubogie słownictwo i formę wypowiedzi. Z myślą o tych dzieciach skonstruowałam własny program zajęć logopedycznych. Program "Logopedyczna frajda" przeznaczony jest dla uczniów klasy pierwszej w Szkole Podstawowej nr 2 w Błoniu. W tym roku szkolnym realizowany jest on we wtorki z uczniami z klasy Id. Proponowane tematy obejmują zagadnienia i ćwiczenia logopedyczne, takie jak: ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, słuchowe, usprawniające narządy mowy, ćwiczenia artykulacyjne oraz utrwalające. Spotkania z dziećmi zawierają ćwiczenia i zabawy dostosowane do potrzeb dzieci siedmioletnich i programu nauczania w klasie pierwszej.
CELE GŁÓWNE PROGRAMU:
v wspomaganie kształtowania się i rozwoju mowy dziecka;
v doskonalenie wymowy i komunikacji słownej;
v rozwijanie świadomości i kompetencji językowej;
v komunikowanie się w języku pozawerbalnym;
v stymulowanie rozwoju społecznego i psychoruchowego.
CELE OPERACYJNE:
v wspieranie terapii logopedycznej;
v rozwijanie słuchu fizycznego i fonematycznego;
v uczenie prawidłowego oddychania;
v usprawnianie motoryki narządów mowy;
v usprawnianie poczucia rytmu, akcentu i melodii;
v diagnozowanie zaburzeń mowy;
v korygowanie wad wymowy;
v bogacenie zasobu słownictwa, form wypowiedzi;
v ćwiczenie dykcji i poprawności wymowy;
v kształcenie umiejętności pisania i czytania;
v rozwijanie pamięci, wyobraźni; twórczego myślenia;
v kształcenie umiejętności współpracy, nawiązywania interakcji społecznych.
SPODZIEWANE EFEKTY:
v oddech dziecka jest pogłębiony, faza wydechowa wydłużona;
v dziecko komunikuje się pozawerbalnie za pomocą gestu, ruchu i mimiki;
v rozumie teksty słowne;
v różnicuje głoski opozycyjne;
v posiada świadomość posługiwania się głosem o odpowiednim natężeniu i wysokości;
v prawidłowo przekazuje informacje;
v swobodnie wypowiada się w mowie potocznej w poprawnej formie gramatycznej;
v doskonali wymowę poszczególnych głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach i mowie spontanicznej;
v recytuje proste wierszyki, śpiewa proste piosenki, układa wyrazy w rymowanki;
v doskonali precyzję ruchów w zakresie dużej i małej motoryki;
v współpracuje z innymi dziećmi w realizowaniu zadań i podczas zabawy.
v ćwiczenia oddechowe, słuchowe, głosowe, artykulacyjne
v zabawa zorganizowana i spontaniczna
v gry i zabawy słowne
v dobór i przybliżanie literatury dziecięcej
v piosenki, wierszyki
v rozmowa, opowiadanie, dyskusja
v instruktaż, pokaz
v twórczość plastyczna i artystyczna
v elementy pantomimiczne
v praca z całą grupą
v praca w małych grupach i zespołach
v praca indywidualna z dzieckiem
1. "Dzień dobry" – zabawy na poznanie się, wyjaśnienie pojęć "logopedia", "logopeda".
2. "Zabawy z wiatrem" – ćwiczenia oddechowe i rytmiczne.
3. "Wesołe baloniki" – ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, słuchowe.
4. "Magiczna piłeczka" – ćwiczenia oddechowe, wydłużanie fazy wydechowej, stymulacja rozwoju psychoruchowego.
5. "Języczek wędrowniczek" – usprawnianie motoryki narządów mowy, śpiew, świadomość ciała.
6. "Mniam, mniam" – usprawnianie motoryki języka i warg, usprawnianie zmysłu smaku, ćwiczenie wymowy.
7. "Miś" – ćwiczenia oddechowe, usprawnianie podniebienia miękkiego, wyrażanie emocji i ekspresji.
8. "Głośno-cicho, wysoko-nisko" – umiejętność posługiwania się głosem, rozwijanie wrażliwości słuchowej, umiejętności pozawerbalne.
9. "Zwierzyniec" – ćwiczenie głosu, percepcji słuchowej, wzbudzanie wyobraźni i improwizacji, pantomima.
10. "Zawody" – usprawnianie narządów mowy, wzbogacanie wiedzy o zawodach, artykulacja głosek dentalizowanych.
11. "Zawody i ich atrybuty" – wzbogacanie słownictwa, artykulacja głosek dentalizowanych, pantomima.
12. "Mikołajki" – pielęgnowanie tradycji, wzbogacanie słownictwa, rozwijanie poczucia rytmu.
13. "Lalki Julii" – wykonywanie precyzyjnych ruchów, analiza i synteza sylabowa, artykulacja głosek l, j, różnicowanie tych głosek.
14. "Zielone gałązki, kolorowe bombki" – usprawnianie motoryki języka, artykulacja głosek k, g, k`, g`, rozwijanie twórczości plastycznej, pielęgnowanie tradycji polskich.
15. "Węże" – artykulacja głoski s, ćwiczenie wymowy i dykcji, zainteresowanie literaturą dziecięcą.
16. "Muchy i świerszcze" – ćwiczenie słuchu i koncentracji, artykulacja głosek s, z, c, ćwiczenie wymowy i dykcji.
17. "Babcia i dziadek" – wyrażanie przywiązania do członków rodziny, artykulacja głosek ś, ź, ć, dź, ćwiczenia manualne.
18. "Dzwonek" – ćwiczenie słuchu i koncentracji, artykulacja głosek dentalizowanych syczących, eliminowanie mowy międzyzębowej.
19. "Szumiące morze" – artykulacja głoski sz, kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, doskonalenie sprawności fizycznej i precyzji ruchów.
20. "Walentynkowe serduszko" – wyrażanie emocji, rozwijanie twórczości plastycznej, różnicowanie głosek s-sz.
21. "Żaba w samolocie" – artykulacja głoski ż, precyzja ruchów i twórcza aktywność, integracja grupy.
22. "Żaglówki" – poprawna wymowa głoski ż, utrwalanie pisowni wyrazów z ż, rz, ćwiczenie pamięci.
23. "Zabawna żaba" – usprawnianie motoryki narządów mowy, różnicowanie głosek z-ż, stymulowanie rozwoju psychoruchowego.
24. "Wesoła wiosna, kwitnące fiołki" – prawidłowa artykulacja głosek f, f`, w, w`, różnicowanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych, ćwiczenie swobodnego wypowiadania się w poprawnej formie gramatycznej.
25. "Lokomotywa"- poprawna wymowa głoski cz, usprawnianie czytania, zabawa ruchowa i śpiew.
26. "Cudowne miasteczko" – prawidłowa artykulacja głosek c, cz, różnicowanie opozycji c-cz, analiza i synteza słuchowa, słuchanie i koncentracja.
27. "Cudowny las" – prawidłowa wymowa głosek szumiących, różnicowanie opozycji głoska dźwięczna – bezdźwięczna, swobodne wypowiadanie się, ćwiczenie pamięci.
28. "Fruwające ptaki" – usprawnianie precyzyjnych ruchów języka, prawidłowa artykulacja głoski r, ćwiczenie ruchów manualnych.
29. "Domek Tomka" – artykulacja głosek t, d, różnicowanie opozycji głoska dźwięczna – bezdźwięczna, usprawnianie percepcji wzrokowej.
30. "Półki i bułki" – artykulacja głosek p, p`, b, b`, różnicowanie opozycji głoska dźwięczna – bezdźwięczna, bogacenie słownictwa, stosowanie przyimków.
31. "Prawda czy fałsz?" – umiejętność wyrażania swojego zdania, artykulacja głosek k, k`, g, g`, ch, ćwiczenie słuchu fonematycznego.
32. "Dzień Matki" – wyrażanie emocji, ćwiczenie swobodnego wypowiadania się w poprawnej formie gramatycznej, wzbudzanie zainteresowania literaturą dziecięcą.
33. "Czarna krowa" – artykulacja głoski r, ćwiczenie wymowy i dykcji, recytacja wiersza, utrwalanie pamięci.
34. "Wyścigi językowe" - usprawnianie motoryki narządów mowy, różnicowanie opozycji głoskowych, układanie rymowanek.
35. "Logopedyczna frajda" – utrwalanie artykulacji głoski cz, poznawanie zwrotów grzecznościowych, rozwijanie ekspresji twórczej, taniec.
36. "Wakacje" – rozwiązywanie rebusów, bogacenie słownictwa, utrwalanie wymowy spółgłosek r, l, ł.
1. Balejko A.: Jak usuwać wady wymowy. Porady dla nauczycieli i rodziców. Białystok 1994;
2. Billewicz G., Zioło B.: Mieszkańcy Lolandii. Kraków 1996;
3. Billewicz G., Zioło B.: Ćwiczenia dykcyjne dla dzieci przedszkolnych i szkolnych. Jesień. Kraków 1998;
4. Chmielewska E.: Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kielce 1996;
5. Dembińska M.: Domowe zabawy logopedyczne. Warszawa 1994;
6. Demel G.: Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa 1996;
7. Frycie S.: Lektury odległe i bliskie. Antologia literatury dla dzieci i młodzieży. Warszawa 1991;
8. Gauda A.: Ele mele dudki... Wyliczanki. Lublin 1995;
9. Góral-Półrola J., Zakrzewska S.: Będę mówić poprawnie. Ćwiczenia do terapii logopedycznej głosek: sz, ż, cz, dż. Zeszyt 1. Kielce 2004;
10. Góral-Półrola J., Zakrzewska S.: Chcę mówić poprawnie. Materiały do ćwiczeń logopedycznych. Zeszyt I. Kielce 1995, Zeszyt II. Kielce 1996;
11. Hodges D.: Gdy dzieci się nudzą. 500 zabaw dla dzieci w każdym wieku. Warszawa 2003;
12. Kanabrodzka A., Owczarska H., Pomianowska P.: W labiryntach ortografii. Utrwalamy s, sz, c, cz, dz, dź, dzi, dż. Warszawa 1996;
13. Molicka M.: Bajki terapeutyczne dla dzieci. Leszno 1998;
14. Morkowska E.: Izometryczne ćwiczenia warg, języka i żuchwy. Ćwiczenia logopedyczne nie tylko dla dzieci. Warszawa 1998;
15. Morkowska E.: Wąż syczy pod szumiącym drzewem. Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci. Warszawa 2000;
16. Nowak J.E.: Wybrane problemy logopedyczne. Bydgoszcz 1993;
17. Rodak H., Nawrocka D.: Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się. Warszawa 1993;
18. Sachajska E.: Uczymy poprawnej wymowy. Metodyka postępowania ortofonicznego z dziećmi w wieku przedszkolnym. Warszawa 1987;
19. Salach I.: Wiersze dla przedszkolaka. Płock 1995;
20. Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy. Warszawa 1990;
21. Sołtys-Chmielowicz M., Tkaczyk G.: Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski. Metodyka postępowania. Lublin 1993;
22. Spałek E., Piechowicz-Kułakowska C.: Jak pomóc dziecku z wadą wymowy. Kraków 1996;
23. Stec J.: Zagadki dla najmłodszych. Materiały metodyczne. Kielce 1997;
24. Sprawka R., Graban J.: Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat". Gdańsk 2006;
25. Szłapa K.: Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj. Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne dla najmłodszych. Gdańsk 2005;
26. Szłapa K.: Kaczka Kwaczka, dżdżownica Andżela oraz inne zabawy utrwalające wymowę i pisownię cz, dż. Gdańsk 2005.
27. Szłapa K.: Myszka Szarusia, żabka Żanusia oraz inne zabawy utrwalające wymowę i pisownię sz, ż (rz). Gdańsk 2005.
28. Wrzesińska M.: Chcę poprawnie wymawiać. Ćwiczenia logopedyczne sz, cz. Poznań 1999;