Marzena Żakowska
Analiza
transakcyjna (AT) jest nurtem w psychologii i psychoterapii stworzonym przez
amerykańskiego psychologa i psychoterapeutę dr. Erica Berna (1910-1970).
To koncepcja psychologiczna interakcji międzyludzkich zwanymi transakcjami.
AT jest nurtem praktycznym, który w swym założeniu ma dawać narzędzia do
lepszego funkcjonowania osoby w relacjach z innymi ludźmi. Jej zasadniczy cel
to wzrost osobowy i doskonalenie komunikacji ze sobą samym i innymi ludźmi. Obecnie AT ma bardzo szerokie zastosowanie w psychologii
klinicznej, pedagogice, praktyce terapeutycznej, poradnictwie oraz rozwoju
organizacyjnym.
Analiza transakcyjna daje możliwość odpowiedzi na pytania: "Kim jestem?", "Dlaczego zachowuję się właśnie tak?". Jest metodą poznawania myśli, uczuć i zachowań jednostki, opartą na koncepcji stanów Ja. Doświadczenia człowieka wpisane są w mózgu i całym układzie nerwowym. Jest w nich zawarte wszystko to, co stanowi przeżycia dzieciństwa i zostało przyjęte od rodziców lub osób pełniących funkcje rodzicielskie. Jest tam schemat, w jaki spostrzegane były zdarzenia oraz towarzyszące im uczucia, a także zniekształcenia wspomnień. Zapisy te można wybrać dowolnie, odtwarzać, przypominając sobie w ten sposób dawne zdarzenia, a nawet je na nowo przeżyć. Każdy człowiek prawdopodobnie dysponuje ograniczonym repertuarem takich stanów ego, które są psychologiczną rzeczywistością. Przejawy stanów ego najprościej oddają określenia: Rodzic, Dorosły, Dziecko. W dowolnym momencie każda osoba w danej społeczności będzie okazywała stan ego Rodzica, Dorosłego czy też Dziecka potrafiąc jednocześnie zmieniać jeden stan na inny.
Ja-Dziecko to taki stan psychiczny, w którym przeżywamy różnorodne emocje i
popędy działając w sposób spontaniczny. Tu się znajdują nasze wszystkie życzenia, pragnienia i uczucia
(pozytywne i negatywne).
Ja-Dziecko dzieli się na Ja-Dziecko Naturalne i Ja-Dziecko
Dostosowane (Przystosowane).
Dziecko Naturalne jest:
nSpontaniczne,
impulsywne
nBezpośrednie
nEgocentryczne
nMoże być agresywne,
radosne, wesołe, zmienne, ciekawskie
nGłos: głośny, żwawy,
wolny
nSłowa: wspaniale,
cudownie, chcę, nie chcę tego
Dziecko Dostosowane jest:
nCzekające, bezradne
nRezygnujące, uległe
nLękliwe
nWstydliwe, smutne
nUśmiechające się
niepewnie
nCierpiący
nCzekający na zmianę
nGłos: przyciszony
nSłowa: chciałbym,
nie mogę, spróbuję, ufam, proszę, dziękuję
Ja-Dorosły wyraża wszystkie nabyte umiejętności i zdolności służące
rozumieniu rzeczywistości i samego siebie. Jest to obszar naszego Ja
pozwalający nam bezpiecznie poruszać się w otaczającym świecie i dokonywać
racjonalnych wyborów. Sprawuje on funkcje kontrolne i decyzyjne w odniesieniu
do dwóch pozostałych struktur.
Jest on zorganizowany, elastyczny, inteligentny, a jego sposób funkcjonowania
polega na analizowaniu rzeczywistości, szacowaniu prawdopodobieństwa i na
bezstronnym opracowywaniu danych.
nZbiera i przekazuje informacje
nPrzysłuchuje się,
obserwuje
nStawia rzeczowe
pytania
nZbiera fakty i je
łączy
nKoncentruje się na
tym, co jest rzeczywiste
nCeni
prawdopodobieństwo, rozważa, myśli alternatywnie
nSprawdza i bada
uczucia, różnicuje je
nPodejmuje decyzje
nPróbuje rozwiązać
problemy w sposób konstruktywny
nSłowa: jak, co,
dlaczego, praktycznie
nGłos: bez większych
emocji, stonowany
Ja-Rodzic jest zbiorem doświadczeń powstałych pod
wpływem sytuacji zewnętrznych kontrolowanych przez rodziców lub opiekunów. Są
to m.in. wartości, normy, nakazy i zakazy, powinności, polecenia, gotowe
programy działań, czynności opiekuńcze. Rodzic może być Opiekuńczy i Krytyczny.
nSłucha
nJest cierpliwy i wyrozumiały
nPomaga
nPociesza
nUspakaja
nDodaje odwagi
nSłowa: miły, nie bój się, dasz radę, kocham cię
nGłos: ciepły, pełen troski
nRozkazuje
nKrytykuje
nMoralizuje
nStawia retoryczne pytania
nKarze i nagradza
nUogólnia
nMyślenie w kategoriach pozytywny-negatywny, biały-czarny,
dobry-zły
nPostawa oceniająca
nSłowa: powinno się, zawsze, każdy, wszędzie, należy
nGłos: twardy, złośliwy
Podsumowując charakterystykę trzech
typów ról wyróżnionych w analizie transakcyjnej, należy podkreślić, że nie mają one
dobrego czy złego zabarwienia. Każda z nich jest potrzebna i służy realizacji
określonych potrzeb typowych dla każdego z nas. Jednostka rozwijająca swoje
kompetencje interpersonalne powinna zatem umieć komunikować się z każdego z tych
trzech poziomów.
W istocie, problem pojawia się wtedy, gdy jeden ze stanów zaczyna
dominować lub, gdy któryś ze stanów zanika zupełnie.
Na rozwój osobowości jednostki mają wpływ także 4 postawy życiowe:
1.Ja jestem OK - Ty jesteś OK (++):
nKonstruktywna, prawidłowa postawa
nPostawa ludzi ze zdrowym i pozytywnym nastawieniem do siebie i
innych.
nAkceptacja
siebie i otwartość wobec innych.
n„Jestem
tak samo ważny, jak i ty oraz ty jesteś tak samo ważny jak ja”.
nOptymizm
do świata i siebie, życie jest wartościowe.
nOsoba nie
manipuluje innymi i nie pozwala manipulować sobą.
2.Ja jestem OK - Ty nie jesteś OK (+-):
nPozbywanie
się. Postawa ludzi o
wysokiej samoocenie własnej i złej opinii o innych ludziach. Postawa
roszczeniowa, obwinianie innych za swoje zachowania, niechęć do wysiłku,
zawyżone poczucie wartości. Ja jestem lepszy od ciebie. „Gdyby nie ja
to...nie miałbyś...”, „Polak lepszy od ...”.
3.Ja nie jestem OK - Ty jesteś OK (-+)
nWycofywanie
się z sytuacji zadaniowych. Postawa ludzi o słabej samoocenie własnej i
dobrej ocenie innych ludzi. Postawa typu jacy wszyscy dookoła są wspaniali,
tylko ja taki beznadziejny. Postawa apatyczna, bierna – nie podejmowanie nowych
działań z powodu lęku przed porażką, obniżone poczucie wartości. Dla
podwyższenia swojej oceny osoby o takiej postawie często prowadzą gry
psychologiczne, zamykają się w sobie.
4.Ja nie jestem OK Ty nie jesteś OK (--)
nPostawa katastroficzna, najgorsza możliwa postawa życiowa
„Świat jest zły, wszyscy łącznie ze mną są potępieni”. Życie nie ma sensu, jest
małowartościowe, brak wiary w powodzenie jakichkolwiek działań, ucieczka w
narkotyki, próby samobójcze. Zachowania antyspołeczne, agresywne.
Stany Ja oraz właściwa postawa życiowa wobec
siebie i innych osób, mają istotny wpływ na kształtowanie się dojrzałej
osobowości.
Dojrzała osobowość w ujęciu AT to:
nZintegrowany
Dorosły, który odgrywa kontrolną nad innymi stanami i decyzyjną funkcję.
Dorosły może wypełniać swoje zadania tylko wówczas, gdy jest właściwie
ukształtowany w procesie rozwoju jednostki i nie został zdominowany przez
pozostałe struktury osobowości, a między poszczególnymi stanami Ja następuje
swobodny, niczym niezakłócony i nie zablokowany przepływ energii i informacji.
nUzyskanie
postawy wygrywającego: Ja OK, Ty OK.
nzdolnością tworzenia głębokich,
satysfakcjonujących relacji z innymi ludźmi
nautonomicznością – ma świadomość siebie
i otoczenia
nszacunkiem do swojej indywidualności
oraz szanuje indywidualność innych.
nrealistyczną oceną swoich możliwości i
jest odpowiedzialna za swoje zachowanie.
nżyje teraźniejszością, nie tracąc czasu
na rozpamiętywanie przeszłości, czy przewidywanie przyszłości.
Takie połączenie wglądu w
siebie i wglądu w relacje z innymi sprawia, że analiza transakcyjna (AT) staje
się potężnym narzędziem pozwalającym nie tylko badać, ale przede wszystkim
optymalizować komunikację między ludźmi w dowolnym środowisku – także w
środowisku szkolnym. AT może więc być praktycznie użyta w każdej dziedzinie
życia, gdzie istnieje potrzeba zrozumienia konkretnego człowieka, związków
międzyludzkich, dynamiki komunikacji międzyludzkiej czy systemów komunikowania
się. Założenia AT to źródło informacji o wychowaniu,
dobrym rodzicielstwie, to narzędzie do
szkolenia nauczycieli w celu samopoznania i doskonalenia relacji międzyludzkich
w szkole, w klasie, grupie rówieśniczej.
Tak więc znajomość podstaw analizy transakcyjnej jest przydatna we wszystkich aspektach naszego życia. Pozwala ona na uniknięcie wielu kłopotów i nieporozumień związanych z zawiłością stosunków międzyludzkich.
LITERATURA:
Berne E., "Dzień dobry"
...i co dalej? Psychologia ludzkiego przeznaczenia. Dom Wydawniczy REBIS,
Poznań 1998
Berne E., W co grają ludzie?
Psychologia stosunków między ludzkich. PWN, Warszawa 1987.
Ernst K., Szkolne gry uczniów,.
Jak sobie z nimi radzić. WSiP. Warszawa 1991.
Freed A. i M., Być przyjacielem i
mieć przyjaciół. Skuteczne techniki wyrabiania własnej wartości. WSiP, Warszawa
1993.
Harris T.A., W zgodzie z sobą i z
tobą. Praktyczny przewodnik po analizie transakcyjnej. IW PAX, Warszawa 1987.
James M., Jongeward D., Narodzić się
by wygrać. Analiza transakcyjna na co dzień. Dom Wyd. REBIS, Poznań 1994.
Roogol. R., Aby być sobą. Wprowadzenie do analizy transakcyjnej. PWN, Warszawa 1989.