Powrót | Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu |
10 lat integracji w Szkole Podstawowej nr 2 w Błoniu
Integracja to inaczej zespolenie, scalenie, tworzenie całości z części. Integracyjny system kształcenia i wychowania polega na maksymalnym włączeniu dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do szkół masowych, umożliwiając im – w miarę możliwości – wzrastanie i naukę wśród zdrowych rówieśników.
W naszej szkole w myśl idei integracji stwarzamy warunki rozwoju każdemu dziecku, zarówno niepełnosprawnemu, jak i zdrowemu i bardzo zdolnemu.
Obcowanie uczniów zdrowych i niepełnosprawnych stanowi szansę dla obu grup. Dzieci niepełnosprawne mogą przebywać wśród zdrowych rówieśników, uczyć się w szkole w pobliżu miejsca swojego zamieszkania i tym samym wychowywać się w swojej rodzinie. Uczniowie pełnosprawni natomiast uczą się tolerancji wobec niepełnosprawności, doświadczają, że obok siebie mogą z pożytkiem funkcjonować osoby o różnych możliwościach i ograniczeniach. Przekonują się, że i dzieci niepełnosprawne posiadają wiele zalet, uczą się ze sobą bawić oraz widząc wysiłek dzieci niepełnosprawnych w pokonywaniu trudności, uczą się pokonywać własne słabości, jak również po prostu swoje lenistwo. Żaden nauczyciel, bez względu na swoje kompetencje i talent pedagogiczny, nie zastąpi dziecku społecznego otoczenia innych dzieci.
Klasy integracyjne liczą od 15 do 20 uczniów (czyli są mniej liczne niż klasy masowe). W liczbie tej jest od 3 do 5 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, czyli np. niepełnosprawnych ruchowo lub intelektualnie, niedosłyszących, niedowidzących, z wadami wymowy, z zaburzeniami emocjonalnymi czy przewlekle chorych. Pozostali uczniowie w klasie są w pełni sprawni, mniej lub bardziej zdolni, przy czym należy podkreślić, że klasa integracyjna jest niezwykłą szansą dla dzieci bardzo zdolnych, które mogą w niej zostać szybko zauważone i w pełni rozwinąć swe talenty.
Na zajęciach lekcyjnych w klasie integracyjnej pracuje jednocześnie dwóch pedagogów. Nauczyciel prowadzący (nauczyciel nauczania zintegrowanego w klasach młodszych lub nauczyciel przedmiotu w klasach starszych) prowadzi lekcję, natomiast nauczyciel wspierający (pedagog specjalny, nauczyciel - terapeuta) kieruje kształceniem dzieci niepełnosprawnych.
Dobra współpraca pedagogów w klasach integracyjnych przenosi się na świetną współpracę nauczycieli w całej szkole.
Nauczyciele spotykają się z dziećmi nie tylko na lekcjach. Organizowanych jest wiele imprez integracyjnych i uroczystości, jak np. andrzejki, mikołajki, Wigilia, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Wiosny, Dzień Matki i Ojca, Dzień Dziecka, także bale karnawałowe, dyskoteki, ogniska.
Uczniowie wyjeżdżają na wycieczki i zielone szkoły. Zajmują czołowe miejsca w konkursach. Biorą udział w kołach zainteresowań i w przedstawieniach teatralnych.
Bardzo ważna jest współpraca z rodziną. Rodzice chętnie podejmują działania na rzecz klasy lub szkoły. Wspólna praca lub zabawa buduje więzi, które przenoszą się na życie prywatne.
W naszej szkole mamy bogatą ofertę specjalistów: pedagoga szkolnego, psychologa, reedukatora, logopedów, nauczycieli – terapeutów. Organizujemy liczne zajęcia terapeutyczne, pracujemy metodami wspomagającymi w klasach.
Klasy integracyjne realizują takie same programy nauczania jak klasy masowe, również programy własne nauczycieli (przykładem rozbudzający zainteresowania uczniów program J. Marciniak i M. Siedleckiej „Razem możemy więcej” realizowany w klasie drugiej integracyjnej). Indywidualne modyfikacje programowe tworzone są dla dzieci niepełnosprawnych i dla bardzo zdolnych. Wszyscy uczniowie w klasie mają takie same podręczniki i uczą się tych samych przedmiotów.
Integracja w Błoniu trwa już 10 lat (w Polsce – 17 lat). Pierwsza klasa o charakterze integracyjnym powstała w naszej szkole w 1996 roku. Dziś odnosi sukcesy (najwyższa średnia ocen w szkole; jedna z uczennic otrzymała nagrodę Prezesa Rady Ministrów) jako klasa druga w II Liceum Ogólnokształcącym w Błoniu.
Do naszych absolwentów należy też klasa druga integracyjna w Gimnazjum nr 1, a do nauki w naszej szkole przygotowują się dzieci z dwóch grup integracyjnych w Przedszkolu nr 3.
Obecnie w „Dwójce” mamy sześć klas integracyjnych – po jednej pierwszej, drugiej, piątej i szóstej oraz dwie klasy trzecie. Wyniki tych klas nie odbiegają od pozostałych, a nawet nieraz przewyższają je.
Z naszych doświadczeń wynika, że wszyscy uczniowie dzięki integracji mogą osiągać maksimum swoich możliwości, a co najcenniejsze – uczyć się kochać drugiego człowieka.
Mariola Siedlecka
2007 rok
Powrót | Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu |