Powrót Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu

Zabawy językiem migowym w klasie pierwszej

Język migowy to umowne gesty określające litery, liczby (tzw. znaki migowe daktylograficzne) lub całe pojęcia (znaki migowe ideograficzne) wraz z odpowiednią mimiką i pantomimiką. Jest formą komunikacji i  innym sposobem, w jakim możemy wyrażać swoje myśli i uczucia.

Osoby niesłyszące posługujące się językiem migowym coraz częściej można spotkać na ulicach miast, w sklepach i urzędach. Niesłyszące dzieci uczą się w klasach masowych i integracyjnych razem ze słyszącymi rówieśnikami, bawią się wspólnie na placach zabaw. Coraz więcej mówi się o integracji i tolerancji wobec niepełnosprawności, a przecież pełna integracja może być tylko możliwa, gdy osoby głuchonieme i słyszące będą mogły wzajemnie się porozumieć. Posługiwanie się językiem migowym ułatwi dziecku słyszącemu komunikację z osobami niesłyszącymi oraz oswoi je z niepełnosprawnością słuchową.

Prowadzone przeze mnie zajęcia nie służą jednak tylko edukacji w zakresie języka migowego. Nasze dzieci coraz częściej mają problemy z koncentracją uwagi, wyobraźnią, pamięcią, sprawnością manualną, które przyczyniają się do trudności w nauce, już w klasie pierwszej. Zajęcia te mają więc służyć wszechstronnemu rozwojowi ucznia, w tym również zapobieganiu i przeciwdziałaniu trudnościom szkolnym dzieci.

Celem zajęć jest:

·  poszerzenie świadomości językowej ucznia,

·  nabywanie, rozwijanie i doskonalenie umiejętności potrzebnych w nauce szkolnej i w codziennym życiu, takich jak:

·  sprawność rąk i palców,

·  dobra koordynacja wzrokowo- ruchowa,

·  spostrzegawczość,

·  wyobraźnia przestrzenna,

·  świadomość ciała i przestrzeni,

·  umiejętność koncentracji uwagi,

·  pamięć wzrokowa i  ruchowa,

·  umiejętność naśladowania,

·  zdolność kojarzenia.

 Zajęcia ponadto:

·  wspomagają rozwój intelektualny dziecka,

·  rozwijają kreatywność,

·  kształtują zdolności konwersacji,

·  wspomagają rozwój kompetencji  społecznych,

·  uczą tolerancji i otwartości w stosunku do ludzi niepełnosprawnych,

·  rozwijają umiejętność logicznego myślenia oraz umysłową elastyczność.

 Zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi. Są to:

·Ćwiczenia praktyczne.

·Gry i zabawy ruchowe i psychologiczne.

·Zabawy muzyczno – ruchowe, w tym śpiewanie piosenek.

·Rysowanie.

·Scenki pantomimiczne.

·Ćwiczenia relaksacyjne i wyciszające.

·Pokaz i prezentacja.

·Rozmowa.

 Większość wykorzystywanych przeze mnie w czasie zajęć piosenek (Wszyscy się witamy, Nazywam się, Przyszliśmy dziś do szkoły, Pięć paluszków, Prawa ręka, lewa ręka, Krasnoludki. Już nie jestem malutki, Laurencja, Zimno, zimno, Maszerują dzieci drogą, Na zielonej łące, Żabki) pochodzi z opracowania prof. Marty Bogdanowicz „W co się bawić z dziećmi?”.

Program zajęć dostosowany jest do programu nauczania zintegrowanego „Moja szkoła” (DKW – 4014 – 129/99) realizowanego we wszystkich klasach pierwszych w naszej szkole.

 Zajęcia języka migowego składają się z trzech głównych  części:

Część wstępna:

·      Przywitanie wesołą piosenką z wykorzystaniem naturalnych gestów lub znaków języka migowego – zabawa integrująca grupę.

·      Przypomnienie znaków z poprzednich zajęć – ćwiczenia w przekazywaniu i odbiorze znaków.

Część zasadnicza:

·        Wprowadzenie nowych pojęć – pokaz nowych znaków, prawidłowe ich wywołanie i ukształtowanie u dzieci, przećwiczenie ich w izolacji z kontrolą wykonania przez nauczyciela i indywidualną korektą błędów oraz ćwiczeń zestawów znaków (w przypadku daktylografii połączeń dwuliterowych i całych wyrazów, w przypadku ideografii prostych zdań zawierających nowo poznane znaki lub tekstu piosenki).

·        Zabawy ruchowe, psychologiczne, muzyczne lub plastyczne z wykorzystaniem poznanych znaków języka migowego.

 

Część końcowa:

·        Podsumowanie jednostki lekcyjnej – wspólne powtórzenie wprowadzonych znaków.

·        Ćwiczenie odprężające lub relaksacyjne.

 

                                    Program zajęć:

Bloki tematyczne

Znaki daktylograficzne i przykłady ćwiczeń

Znaki ideograficzne i przykłady ćwiczeń

Propozycje zabaw

 

1 – 2.

Poznajmy się!

Znak: a

Ćwiczenia przygotowujące do formowania palców w precyzyjne układy.

Znaki: dzień dobry, do widzenia

Ćwiczenia przygotowawcze wyrabiające plastykę ruchów – pantomimiczne ćwiczenia bezprzedmiotowe, np. nawlekanie nitki, otwieranie konserwy.

Zabawa z piosenką na zapoznanie, Mariola jak mapa,

Wprawki pantomimiczne

Głuchy telefon - pantomima

Znaki: o,e

Ćwiczenia: eo, ea, oe, oa, ao, ae

Ćwiczenia przygotowujące do formowania palców w precyzyjne układy. Ćwiczenia pozycji dłoni podczas przekazywania znaków daktylograficznych.

 

Znaki: nazywać się, jak, ja, ty, on, my, wy, oni

Ćwiczenia: Jak się nazywasz? Nazywam się…

Ćwiczenia przygotowawcze wyrabiające plastykę ruchów – pantomimiczne ćwiczenia bezprzedmiotowe.

Zabawa z piosenką

Wszyscy się witamy, Nazywam się

Głuchy telefon - pantomima

3. Moje prawa i obowiązki

Znaki: t, m

ćwiczenia: mama, tata, tama, mata, tam, meta, temat, to,  tom

Znaki: dziękuję, przepraszam, proszę, uczyć się , szkoła, jestem, uczeń, syn, córka, w

Ćwiczenia: Jestem uczniem. Uczę się w szkole.

Jestem córką/ synem.

Tworzymy regulamin grupy.

Zabawa z piosenką

Przyszliśmy dziś do szkoły.

Zabawy pantomimiczne.

 

4. Moje sukcesy

Znaki: y, 1, 2, +, -, =

ćwiczenia: ty, my;

1 + 1= 2,   2 – 1 = 1

Znaki: kto, umieć, skakać, jeździć na rowerze, grać na komputerze, tańczyć, rysować, czytać, liczyć…

Zabawy:

Kto umie jak ja?,

Różne miny

Rysunek: Co najlepiej umiem robić?

5. Moja rodzina

Znaki: d, i, 3, 4

ćwiczenia: mama, tata, dom, dym, moda, mit;

 

Znaki: mama, tata, rodzice, rodzina, siostra, brat

Ćwiczenia: To jest moja rodzina. Moja mama lubi tańczyć. Mój tata lubi czytać. Moja siostra lubi rysować.

Album rodzinny.

Scenki pantomimiczne nt. Jak wygląda moja rodzina? Co robimy razem? Jak sobie pomagamy?

Zabawa plastyczna

  

Bloki tematyczne

Znaki daktylograficzne i przykłady ćwiczeń

Znaki ideograficzne i przykłady ćwiczeń

Propozycje zabaw

6. Mój dom

znaki: l, k, b, r, 5

ćwiczenia: brat, lato, lalka, lok, baba, kot, rak, bar, kara, Biblia, balia, Ela, Barbara, lilia, rabarbar, rok;

 

znaki: dom, pokój, kuchnia, łazienka, mieszkać, w

ćwiczenia: Mieszkam w domu. To jest mój dom/ pokój. To jest moja kuchnia/ łazienka. Moja mama czyta w kuchni. Mój tata maluje pokój.

Zabawa z piosenką Pięć paluszków,

Prawa ręka, lewa ręka

Zabawa ruchowa Budujemy dom

Zabawa plastyczna

Mój dom

7. Kolory jesieni

znaki: s, n, 6

ćwiczenia: las, sosna, klon, sarna, lis, sen, sasanka, sala, nos, ser, as, sanna;

 

znaki: kolor, zielony, czerwony, brązowy, szary, pomarańczowy, biały, czarny, niebieski, żółty, różowy;  jesień, teraz

ćwiczenia: Lubię kolor czerwony. Teraz jest jesień. Jesienią jest kolorowo.

Zabawa w kręgu

Jaki jest Twój ulubiony kolor?

Zabawy ruchowe:

Kolorowy berek

Kolorowe państwa

Kolorowe uczucia

8. Jesienny spacer

znaki: p, j, 7

ćwiczenia: pole, pora, para, jama, jasno, pies, Japonia, Janek, Maja, Joasia, Jola, Polska;

 

Znaki: jesień, czapka, czerwony, grzyb, mrówki, żaba

Zabawa z piosenką  Jesień,

Krasnoludki

9. W zdrowym ciele zdrowy duch

 

 

 

znaki: w, ę, ą, 8

ćwiczenia: trawa, wiara, obawa, paliwo, sęk, ręka, imię, okręt, wędlina, pąk, dąb, mąka, trąba, kąpiel;

 

Znaki: zdrowy, chory, czuć się, nazwy części ciała

Wybrane znaki do treści wiersza.

Zabawa z piosenką

Już nie jestem malutki,

Głowa, ramiona

Pantomima wiersza S. Jachimowicza Chory kotek

10. Jak spędzamy czas wolny jesienią?

znaki: u, ó, ł, c, z, 9

ćwiczenia: Błonie, telewizja, kruk, rów, wór, zupa, pazur, półka, sójka;

 

Znaki: lubię, skakać, chodzić po górach, oglądać filmy, grać na komputerze, bawić się na placu zabaw, bać się, spać, rysować, czytać, tańczyć, pływać, słuchać bajek

 

 

Zabawa ruchowa

Zamienią się miejscami osoby, które lubią….

Scenki pantomimiczne Zgadnij, co lubię robić

  

Bloki tematyczne

Znaki daktylograficzne i przykłady ćwiczeń

Znaki ideograficzne i przykłady ćwiczeń

Propozycje zabaw

11. W oczekiwaniu na Świętego Mikołaja

utrwalanie poznanych znaków daktylograficznych;

ćwiczenia: kolęda, Mikołaj, prezent, karmnik, sanki, zdjęcia, bombki, zabawki;

 

Znaki: Święty Mikołaj, choinka, prezenty, chcieć, dostać, od, nowy, piłka

Ćwiczenia:

-         Co chciałbyś dostać w prezencie od Świętego Mikołaja?

-         Ciekawą książkę albo nową piłkę. A ty?

- Ja chciałbym dostać komputer.

Zabawa z muzyką Prezent

Zabawa integracyjna

Prezent dla przyjaciela

12. Zima i zwierzęta

znaki: g, 10

ćwiczenia: gawron, karmnik, grad, grypa, skarga, garnek, gol;

 

Znaki: śnieg, zima, padać, często, zimny, trzeba, karmić, zwierzęta; nazwy wybranych zwierząt

Ćwiczenia: W zimie często pada śnieg.  Jest zimno. Trzeba dokarmiać zwierzęta.

Zabawy tematycznie związane ze zwierzętami, np.

Zabawa przyrodnicza

Stary niedźwiedź

13-15.

 Już niedługo cicha noc…

utrwalanie poznanych znaków daktylograficznych

 

Znaki do tekstu kolędy „Cicha noc” (zwrotka 1 i 3)

Zabawy  na przywitanie i odprężenie

16. Mój tydzień

znaki: 11

Znaki: poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela, tydzień

Ćwiczenia: W poniedziałek mamy gimnastykę…

Zabawa z piosenką Laurencja

17-18. Rok ma 12 miesięcy

znaki: h, ch, f, 12;

ćwiczenia: choinka, zuch, druh, hufiec, farby, ferie;

 

Znaki: nazwy miesięcy, rok

Ćwiczenia: W styczniu zaczyna się nowy rok. W lutym mamy ferie zimowe…

Interpretacja ruchowa piosenki Pory roku

Zabawa Sprzedawca czasu

19 - 20. Zabawy zimowe

znaki: dz, sz, cz

ćwiczenia: dziecko, dziadek, dzwonek, nadzieja, deszcz, czapka, szczaw, szczypawka, szkoła, koszyczek;

 

Utrwalanie dotychczas poznanych znaków – konkurs języka migowego

Zabawy z piosenką

Zimno, zimno

Zabawy o tematyce zimowej

 

Bloki tematyczne

Znaki daktylograficzne i przykłady ćwiczeń

Znaki ideograficzne i przykłady ćwiczeń

Propozycje zabaw

21. Wiosna jest tuż, tuż

znaki: ż, rz, dż

ćwiczenia: żaba, żółw, żagiel, książka, koleżanka, rzeka, dżdżownica;

 

Wybrane znaki do tekstu wiersza.

Ruchowa interpretacja wiersza Wiosna

22. Jak się ubieramy na wiosnę?

znaki: ś, ć

ćwiczenia: śnieg, śnieżysko, cześć, ściana, nieść, część, ścierka;

 

Znaki nazw ubiorów: czapka, kurtka, szalik, but, spodnie, skarpetki, rękawiczki, spódnica, sukienka, bluzka, sweter

Powtórzenie nazw kolorów.

Zabawa Kto tak jak ja…?

23. Wiosenne wędrówki

znaki: ń

ćwiczenia: koniec, koń, słońce, słoń;

 

Znaki do piosenki: dzieci, iść, droga, słońce, świeci

Powtórzenie nazw miesięcy.

Zabawa z piosenką Maszerują dzieci drogą

24. Już umiemy dobrze liczyć

znaki: ź, dź;

ćwiczenia: źrebię, kozica, ziarno, źdźbło, później, chodzić, gwóźdź;

Znaki liczb od 1 do 20.

Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 20.

Znak: liczyć, numer

Zabawa ruchowa Numerki

25. Tradycje wielkanocne. Co się znajduje w wielkanocnym koszyku?

Powtórzenie znaków wszystkich liter.

Znaki: Wielkanoc, koszyk, święcić, jajko, kiełbasa, chleb, baranek, kurczak

Wykonanie wielkanocnego koszyka – praca plastyczna w małych grupach, porozumiewając się bez użycia mowy.

26. Potrawy nie tylko na Wielkanoc

Nazwy potraw – tworzenie zagadek.

Znaki: śniadanie, obiad, kolacja, masło, wędlina, zupa, mleko, ser, makaron, ziemniaki, ryż, kasza, kompot…

Zabawa ruchowa Bar mleczny

Głuchy telefon w języku migowym

  

Bloki tematyczne

Znaki daktylograficzne i przykłady ćwiczeń

Znaki ideograficzne i przykłady ćwiczeń

Propozycje zabaw

27. Na zielonej łące

 Nazwy roślin – tworzenie zagadek.

Znaki liczebników porządkowych od 1. do 20. (bez terminu).

Znaki: łąka, pole,  zielony, na, jeść, zając

Zabawa ruchowa z piosenką Na zielonej łące.

Wykonanie wspólnego rysunku  Zielona łąka, porozumiewając się bez użycia mowy.

28. Wiersze Jana Brzechwy

Tytuły wierszy Jana Brzechwy

Wybrane znaki do tekstu wiersza Leń

Interpretacja ruchowa wiersza Leń

29. Chrońmy zwierzęta pól i lasów

Nazwy zwierząt – tworzenie zagadek.

Znaki do piosenki: żaba, nie mam, ładny, skrzydło, ptak

Przypomnienie nazw poznanych zwierząt.

Zabawa ruchowa z piosenką Żabki,

Zabawa pantomimiczna Zwierzęta

30 - 32. Niedługo Dzień Matki

Nazwy członków rodziny – tworzenie zagadek.

Znaki do tekstu wiersza, piosenki, życzeń dla mamy.

Interpretacja migowa wybranego wiersza lub piosenki oraz życzeń dla mamy – przygotowanie występu  z okazji Dnia Matki.

33. Znam język migowy

Liczebniki od 1 do 100.

Utrwalenie poznanych znaków.

Konkurs języka migowego z podziałem wyrazów na rzeczowniki i czasowniki.

34.Wakacyjne marzenia

Utrwalenie poznanych znaków.

Utrwalenie poznanych znaków.

Rozmowa z wykorzystaniem języka migowego nt. Jak spędzę wakacje

Tworzenie rysunków na temat wakacji.

 Opracowała:  Mariola Siedlecka