Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu

DYSLEKSJA  -  KILKA SŁÓW

Terminologia

Dysleksja rozwojowa – zespół specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania, w uproszczonej formie dysleksja. Określenie rozwojowa oznacza, że jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a opisane trudności nie pojawiają się nagle, występują od pierwszych etapów kształcenia. Pierwsze sygnały można spostrzec w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Mówi się wówczas o ryzyku dysleksji. Określenie: specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu podkreśla, że występują one u dzieci o prawidłowej inteligencji.
Trudności objęte terminem dysleksja mogą występować w trzech formach:

punktor dysleksja ( z rozumieniu wąskim) specyficzne trudności w czytaniu,
punktor dysortografia – specyficzne trudności o opanowaniu poprawnej pisowni ( szczególnie ortograficznej),
punktor dysgrafia – trudności w opanowaniu czytelnego pisma;

Terminy "ryzyko dysleksji" czy "dzieci ryzyka dysleksji" zostały po raz pierwszy zaprezentowane przez prof. Martę Bogdanowicz w 1993 roku na Ogólnopolskiej Konferencji Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Gdańsku i szybko się rozpowszechniły, w stosunku do dzieci w przedziale wiekowym od okresu poniemowlęcego do około 8 roku życia dziecka.

Co to jest dyskalkulia?

Według L.Kosca: „dysklakulia rozwojowa jest strukturalnym zaburzeniem zdolności matematycznych, mających swe podłoże w zaburzeniach genetycznych wrodzonych, tych części mózgu, które są bezpośrednim podłożem anatomiczno-fizjologicznym dojrzewania zdolności matematycznych odpowiednio do wieku, bez jednoczesnego zaburzenia ogólnych funkcji umysłowych”.

Prościej, dyskalkulia to specyficzne trudności w uczeniu się matematyki.

Diagnoza dysleksji

Ryzyko dysleksji jest najbardziej prawdopodobne u dzieci:

punktor pochodzących z nieprawidłowo przebiegającej ciąży i skomplikowanego porodu - są to dzieci urodzone przedwcześnie, w zamartwicy, z niską wagą urodzeniową, w złym stanie fizycznym (w skali Apg poniżej 6 pkt.)
punktor obciążonych genetycznie - w rodzinie występuje dysleksja, opóźnienia w rozwoju mowy, leworęczność
punktor u których można zaobserwować dysharmonie w rozwoju psychomotorycznym - tzn. występują u nich symptomy ryzyka dysleksji.

Dzieci "ryzyka dysleksji" mogą być identyfikowane przez rodziców, nauczycieli, logopedów na podstawie charakterystycznych symptomów. Niekiedy pojawiają się one już w okresie niemowlęcym. Objawy ryzyka dysleksji są możliwe do rozpoznania na podstawie uważnej obserwacji dziecka, którą można prowadzić zgodnie z listą objawów ryzyka dysleksji opracowaną przez prof. M. Bogdanowicz. – (Skala Ryzyka Dysleksji – dostępna na stornach PTD). Uwzględnia ona takie aspekty rozwoju psychoruchowego dziecka jak: rozwój motoryki (dużej i małej), funkcje wzrokowe, koordynację wzrokowo-ruchową, funkcje językowe, lateralizację, orientację w schemacie ciała i przestrzeni, orientację w czasie, czytanie, pisanie (w okresie szkolnym)

Ważne jest możliwe jak najwcześniejsze rozpoznanie dysleksji.  Jeżeli rodzice i nauczyciele zauważają u dziecka symptomy specyficznych trudności w uczeniu się, konieczne jest zgłoszenie się do rejonowej poradni psychologiczno- pedagogicznej. Nie są do tego potrzebne skierowania ze szkoły/przedszkola. Rodzice sami proszą o wykonanie diagnozy.

punktor Polskie Towarzystwo Dysleksji (PTD) ma nadrzędny cel propagowanie wiedzy o dysleksji w społeczeństwie. Prowadzone są spotkania dla członków, sympatyków i rodziców, na które zapraszani są specjaliści mogący udzielić pomocy i wsparcia „w pracy z dysleksją”. Dużym zainteresowaniem cieszy się „Szkoła dla rodziców”, czyli „Jak pomagać dziecku z dysleksją w domu”. Szczegółowe informacje o zadaniach i działalności zawarte są na stronie internetowej PTD:http://dysleksja.univ.gda.pl.

Prawa i obowiązki uczniów z dysleksją

Uczniowie z dysleksją mają prawo do diagnozy, terapii, dostosowania form i metod nauczania oraz wymagań do ich poziomu. Regulują to rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej. Treść poszczególnych rozporządzeń dostępna jest na stronie MEN (www.men.gov.pl). Nakładają one na szkołę obowiązek udzielenia uczniom o specyficznych potrzebach edukacyjnych  specjalistycznej pomocy, także w okresie już przedszkolnym.

Obowiązkiem ucznia z dysleksją jest podjęcie pracy nad swoimi trudnościami. W pewnym zakresie wymagania wobec takiego ucznia są większe, niż wobec innych. Jeżeli uczeń, który ma trudności w uczeniu się nie podejmie pracy, jego trudności będą się pogłębiały, co w konsekwencji może ograniczyć jego zdolność do odnoszenia sukcesów, niską samoocenę, trudności w dalszej edukacji i w dorosłym życiu.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Na terenie Szkoły Podstawowej Nr 2 jest realizowany Program Edukacyjno-Terapeutyczny Ortograffiti dla uczniów o specyficznych trudnościach edukacyjnych, także trudnościach w uczeniu się matematyki. Zajęcia odbywają się w ciągach klas czwartych, piątych i szóstych.

Zainteresowanych zapraszamy na zajęcia.
Zgłoszenia przyjmują terapeuci prowadzący:
klasy czwarte – Mariola Siedlecka
klasy piąte – Małgorzata Czarnecka-Jaśkiewicz
klasy szóste – Anna Lachowicz

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Opracowała: Małgorzata Czarnecka-Jaśkiewicz