Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu
DYSLEKSJA - KILKA SŁÓW
Terminologia
Dysleksja rozwojowa – zespół specyficznych trudności w uczeniu się czytania i
pisania, w uproszczonej formie dysleksja. Określenie rozwojowa oznacza, że jej
symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a opisane trudności nie
pojawiają się nagle, występują od pierwszych etapów kształcenia. Pierwsze
sygnały można spostrzec w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Mówi się
wówczas o ryzyku dysleksji. Określenie: specyficzne trudności w czytaniu i
pisaniu podkreśla, że występują one u dzieci o prawidłowej inteligencji.
Trudności objęte terminem dysleksja mogą występować w trzech formach:
![]() |
dysleksja ( z rozumieniu wąskim) specyficzne trudności w czytaniu, |
![]() |
dysortografia – specyficzne trudności o opanowaniu poprawnej pisowni ( szczególnie ortograficznej), |
![]() |
dysgrafia – trudności w opanowaniu czytelnego pisma; |
Terminy "ryzyko dysleksji" czy "dzieci ryzyka dysleksji" zostały po raz pierwszy zaprezentowane przez prof. Martę Bogdanowicz w 1993 roku na Ogólnopolskiej Konferencji Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Gdańsku i szybko się rozpowszechniły, w stosunku do dzieci w przedziale wiekowym od okresu poniemowlęcego do około 8 roku życia dziecka.
Co to jest dyskalkulia?
Według L.Kosca: „dysklakulia rozwojowa jest strukturalnym zaburzeniem zdolności matematycznych, mających swe podłoże w zaburzeniach genetycznych wrodzonych, tych części mózgu, które są bezpośrednim podłożem anatomiczno-fizjologicznym dojrzewania zdolności matematycznych odpowiednio do wieku, bez jednoczesnego zaburzenia ogólnych funkcji umysłowych”.
Prościej, dyskalkulia to specyficzne trudności w uczeniu się matematyki.
Diagnoza dysleksji
Ryzyko dysleksji jest najbardziej prawdopodobne u dzieci:
![]() |
pochodzących z nieprawidłowo przebiegającej ciąży i skomplikowanego porodu - są to dzieci urodzone przedwcześnie, w zamartwicy, z niską wagą urodzeniową, w złym stanie fizycznym (w skali Apg poniżej 6 pkt.) |
![]() |
obciążonych genetycznie - w rodzinie występuje dysleksja, opóźnienia w rozwoju mowy, leworęczność |
![]() |
u których można zaobserwować dysharmonie w rozwoju psychomotorycznym - tzn. występują u nich symptomy ryzyka dysleksji. |
Dzieci "ryzyka dysleksji" mogą być identyfikowane przez rodziców, nauczycieli, logopedów na podstawie charakterystycznych symptomów. Niekiedy pojawiają się one już w okresie niemowlęcym. Objawy ryzyka dysleksji są możliwe do rozpoznania na podstawie uważnej obserwacji dziecka, którą można prowadzić zgodnie z listą objawów ryzyka dysleksji opracowaną przez prof. M. Bogdanowicz. – (Skala Ryzyka Dysleksji – dostępna na stornach PTD). Uwzględnia ona takie aspekty rozwoju psychoruchowego dziecka jak: rozwój motoryki (dużej i małej), funkcje wzrokowe, koordynację wzrokowo-ruchową, funkcje językowe, lateralizację, orientację w schemacie ciała i przestrzeni, orientację w czasie, czytanie, pisanie (w okresie szkolnym)
Ważne jest możliwe jak najwcześniejsze rozpoznanie dysleksji. Jeżeli rodzice i nauczyciele zauważają u dziecka symptomy specyficznych trudności w uczeniu się, konieczne jest zgłoszenie się do rejonowej poradni psychologiczno- pedagogicznej. Nie są do tego potrzebne skierowania ze szkoły/przedszkola. Rodzice sami proszą o wykonanie diagnozy.
![]() |
Polskie Towarzystwo Dysleksji (PTD) ma nadrzędny cel propagowanie wiedzy o dysleksji w społeczeństwie. Prowadzone są spotkania dla członków, sympatyków i rodziców, na które zapraszani są specjaliści mogący udzielić pomocy i wsparcia „w pracy z dysleksją”. Dużym zainteresowaniem cieszy się „Szkoła dla rodziców”, czyli „Jak pomagać dziecku z dysleksją w domu”. Szczegółowe informacje o zadaniach i działalności zawarte są na stronie internetowej PTD:http://dysleksja.univ.gda.pl. |
Prawa i obowiązki uczniów z dysleksją
Uczniowie z dysleksją mają prawo do diagnozy, terapii, dostosowania form i metod nauczania oraz wymagań do ich poziomu. Regulują to rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej. Treść poszczególnych rozporządzeń dostępna jest na stronie MEN (www.men.gov.pl). Nakładają one na szkołę obowiązek udzielenia uczniom o specyficznych potrzebach edukacyjnych specjalistycznej pomocy, także w okresie już przedszkolnym.
Obowiązkiem ucznia z dysleksją jest podjęcie pracy nad swoimi trudnościami. W pewnym zakresie wymagania wobec takiego ucznia są większe, niż wobec innych. Jeżeli uczeń, który ma trudności w uczeniu się nie podejmie pracy, jego trudności będą się pogłębiały, co w konsekwencji może ograniczyć jego zdolność do odnoszenia sukcesów, niską samoocenę, trudności w dalszej edukacji i w dorosłym życiu.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na terenie Szkoły Podstawowej Nr 2 jest realizowany Program Edukacyjno-Terapeutyczny Ortograffiti dla uczniów o specyficznych trudnościach edukacyjnych, także trudnościach w uczeniu się matematyki. Zajęcia odbywają się w ciągach klas czwartych, piątych i szóstych.
Zainteresowanych zapraszamy na zajęcia.
Zgłoszenia przyjmują terapeuci prowadzący:
klasy czwarte – Mariola Siedlecka
klasy piąte – Małgorzata Czarnecka-Jaśkiewicz
klasy szóste – Anna Lachowicz
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opracowała: Małgorzata Czarnecka-Jaśkiewicz