Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu
TERAPIA PEDAGOGICZNA-REEDUKACJA
Nasze dziecko nie radzi sobie z ortografią, źle czyta, pomija litery, przekręca litery, jego pismo jest nieczytelne? Podstawową formą pomocy dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania, a także dzieci z tak zwanej grupy ryzyka dysleksji, są specjalistyczne zajęcia korekcyjno - kompensacyjne, zwane reedukacją.
Lista objawów, formułowana przez różnych autorów jest zróżnicowana, jednak utrzymują się w nich podstawowe symptomy zaburzeń:
![]() |
utrzymywanie się trudności w czytaniu aż do okresu dojrzałości; |
![]() |
specyficzne rodzaje błędów w czytaniu i pisaniu; |
![]() |
rodzinne występowanie tych trudności; |
![]() |
częstsze występowanie ich u chłopców; |
![]() |
brak oznak poważnych uszkodzeń mózgu i defektów narządów zmysłu; |
![]() |
częste zaburzenia rozpoznawania symboli; |
![]() |
niepowodzenia w nauce czytania przy użyciu konwencjonalnych metod nauczania; |
![]() |
niepowodzenia mimo prawidłowej motywacji i normalnej lub wyższej niż przeciętna inteligencji; |
![]() |
trudności w nauczeniu się działań matematycznych takich jak tabliczka mnożenia; |
![]() |
trudności w nazywaniu (przypominaniu sobie nazw przedmiotów); |
![]() |
niepewność w określaniu czasu i kierunku; |
![]() |
trudności z zapamiętywaniem i organizacją materiału. |
W różnym wieku pojawiają się lub nasilają nieco inne objawy zaburzeń rozwoju psychoruchowego i związane z nimi przejawy trudności w czytaniu i pisaniu. Przed wstąpieniem dziecka do szkoły i na początku nauki szkolnej można zaobserwować kilka następujących symptomów:
![]() |
trudności w zapinaniu ubrania, sznurowania butów itp.; |
![]() |
trudności ze stosowaniem zaimków: w środku- na zewnątrz, przed- za itp.; |
![]() |
trudności z zapamiętywaniem i wypełnianiem więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie; |
![]() |
opóźnienie rozwoju mowy: trudności z wypowiadaniem się, wadliwa wymowa, częste przestawianie głosek i sylab; |
![]() |
trudności z przypominaniem sobie nazw przedmiotów; |
![]() |
mylenie nazw kierunków: prawa- lewa; |
![]() |
oburęczność; |
![]() |
trudności w nauce pisania: zwierciadlane odwracanie liter, deformowanie kształtu liter; |
![]() |
trudności z zapamiętaniem materiału występującego w formie serii, sekwencji : dni tygodnia, nazw miesięcy, liter alfabetu; |
![]() |
trudności w pamiętaniu aktualnej daty, daty swoich urodzin, określanie czasu; |
![]() |
słabe postępy w uczeniu się czytania ; |
![]() |
szybka męczliwość, uwarunkowana koniecznością włożenia większego wysiłku i koncentracji uwagi w zadania szkolne. |
Wiele z tych objawów może przetrwać do okresu szkolnego i występować w połączeniu z trudnościami w czytaniu i pisaniu w młodszych klasach szkolnych.
Specyficzne trudności w czytaniu:
![]() |
czytanie niepewne, wymęczone; |
![]() |
częste błędy w czytaniu, pomijanie wyrazów lub ich dodawanie, zniekształcanie; |
![]() |
pomijanie linii lub czytanie jej ponownie; |
![]() |
częste gubienie miejsca, w którym dziecko czyta; |
![]() |
niepewność w czytaniu wyrazów wyglądających podobnie np.: od- do ; |
![]() |
trudności w dzieleniu dłuższych wyrazów na sylaby i syntezowanie sylab w wyrazy we właściwym porządku; |
![]() |
pomijanie interpunkcji; |
![]() |
przestawianie liter w wyrazie, co zmienia jego sens; |
![]() |
trudności w wyszukiwaniu najistotniejszych myśli w danym fragmencie tekstu; |
![]() |
niewłaściwe łączenie liter; |
![]() |
trudności z przyswojeniem tabliczki mnożenia. |
Specyficzne błędy w pisaniu:
![]() |
słaby poziom pracy pisemnej w porównaniu z odpowiedziami ustnymi; |
![]() |
niski poziom graficzny pisma, liczne przekreślenia, prace bałaganiarskie; |
![]() |
utrzymywanie się trudności z różnicowaniem liter: b-p, p-g, n-u, m-w; |
![]() |
mylenie głosek podobnych fonetycznie: t-d, b-p, m-n; |
![]() |
niewłaściwe stosowanie małych i dużych liter; |
![]() |
trudności w różnicowaniu wyrazów podobnie brzmiących: bułka- półka; |
![]() |
dodawanie pomijanie lub niewłaściwe umiejscowienie liter lub wyrazów; |
![]() |
złe rozmieszczenie pracy pisemnej w przestrzeni; |
![]() |
tracenie wątku podczas zapisywania opowiadania; |
![]() |
- brak lub niewłasciwe stosowanie interpunkcji. |
Efektywność terapii zależy przede wszystkim od wczesnego wykrycia zaburzeń, systematyczności i długoterminowości pracy.
Ogólne zasady postępowania wobec dzieci dyslektycznych sformułowane są w postaci DEKALOGU dla rodziców dzieci dyslektycznych ułożone przez p. M. Bogdanowicz.
Oto one:
Nie- „Nie czyń bliźniemu co tobie niemiłe”
1. Nie traktuj dziecka jako
chorego, kalekiego, niezdolnego, złego lub leniwego.
2. Nie karz, nie wyśmiewaj dziecka, w nadziei, że to zmobilizuje je do pracy.
3. Nie łudź się, że dziecko „samo z tego wyrośnie”, „weźmie się w garść” lub, że
ktoś je z tego wyleczy.
4. Nie spodziewaj się, że kłopoty dziecka pozbawionego specjalistycznej pomocy
ograniczą się do czytania i pisania i że skończą się w młodszych klasach szkoły
podstawowej.
5. Nie ograniczaj dziecku zajęć pozalekcyjnych, aby miało więcej czasu na naukę,
ale i nie zwalniaj go od systematycznych ćwiczeń.
Tak- „strzeżonego Pan Bóg strzeże”
6. Staraj się zrozumieć
swoje dziecko: jego potrzeby, możliwości i ograniczenia, aby zapobiec
trudnościom szkolnym.
7,. Spróbuj jak najwcześniej zaobserwować trudności dziecka:, na czym polegają i
co jest ich przyczyna. Skonsultuj się ze specjalistą.
8. Aby jak najwcześniej pomóc dziecku:
- zaobserwuj w codziennej pracy z dzieckiem, co najskuteczniej mu pomaga,
- korzystaj z literatury i z fachowej pomocy nauczyciela- terapeuty, w
formie terapii indywidualnej lub grupowej,
- bądź w stałym kontakcie z nauczycielem i pedagogiem szkolnym.
9. Bądź życzliwym, pogodnym, cierpliwym przewodnikiem i towarzyszem swego
dziecka w jego kłopotach szkolnych.
10. Chwal i nagradzaj dziecko nie tyle za efekty jego pracy, ile za
włożony w nią wysiłek.
11. Spraw, aby praca z dzieckiem stała się przyjemna dla was obojga.
Rozpoznanie dysleksji rozwojowej jest rezultatem diagnozy postawionej przez zespół specjalistów- przede wszystkim pedagoga i psychologa. Często dziecko konsultowane jest przez logopedę, a w razie potrzeby przez innych specjalistów: okulistę, laryngologa, foniatrę, neurologa dziecięcego). Bardzo ważne jest możliwie najwcześniejsze rozpoznawanie symptomów dysleksji rozwojowej, aby można było podjąć działania profilaktyczne, kompensacyjne i naprawcze.
Opracowała Pedagog terapeuta SP nr 2 Edyta Kurlej