Program Edukacyjno – Terapeutyczny ORTOGRAFFITI w klasie IV c
Od września 2009r. w klasie czwartej integracyjnej na zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych z elementami terapii wykorzystuję Program Edukacyjno – Terapeutyczny ORTOGRAFFITI.
Zajęcia prowadzone są 2 razy w tygodniu w dwóch grupach:
· Grupa ortograficzna - wtorek – godz. 13.20 – 14.05
· Grupa matematyczna – czwartek – godz. 13.20 – 14.05.
Program ORTOGRAFFITI to kompleksowy system pomocy dla dzieci z trudnościami w nauce ortografii oraz matematyki. Według założeń programu dziecko będzie:
· usprawniać funkcje poznawcze uczestniczące w nauce czytania i pisania (spostrzegawczość, percepcję, koordynację wzrokowo – słuchowo – ruchową), a także pamięć, koncentrację uwagi, logiczne myślenie;
· osiągnie postępy w pisaniu w zakresie poprawności ortograficznej oraz poziomu graficznego pisma;
· opanuje umiejętność płynnego czytania, a zwłaszcza technikę czytania i rozumienie czytanego tekstu, poszerzy zakres słownictwa i wiadomości;
· rozwinie sprawność językową w zakresie form wypowiedzi pisemnej i ustnej;
· w wersji matematycznej dodatkowo rozwinie umiejętność wykonywania działań na liczbach naturalnych i ułamkach;
· osiągnie lepsze wyniki w nauce, a jego motywacja do pracy wzrośnie.
W czasie zajęć uczniowie wykonują wybrane ćwiczenia z podręczników ORTOGRAFFITI, tworzą dłuższe ustne i pisemne wypowiedzi na interesujące ich tematy, uczą się poprzez zabawy integracyjne, ruchowe, ortograficzne, ćwiczenia słuchowe, zagadki logiczne i rozwijające twórcze myślenie. Wykonują prace plastyczne, takie jak domino ortograficzne czy matematyczne, historyjki obrazkowe, gry planszowe.
Materiał programu matematycznego podzielony został na bloki tematyczne, z których każdy dotyczy innego kontynentu i zawiera ćwiczenia rozwijające różnorodne umiejętności matematyczne.
Pierwszym z omawianych kontynentów jest Azja. W związku z tematyką azjatycką dodatkowo uczniowie zapoznawali się z geografią i kulturą tego kontynentu - doskonaląc orientację na mapie, wykonywali chińskie kapelusze, na których malowali chińskimi znakami swoje imiona, zapoznawali się z techniką origami, serwowali po Internecie, poszukując informacji, na przykład o Tadż Mahal czy Wielkim Murze Chińskim.
W programie ortograficznym materiał ćwiczeniowy również podzielono na jednostki tematyczne. Każdy blok składa się z dwóch części: terapii właściwej (rozwijanie procesów poznawczych i umiejętności szkolnych) oraz ćwiczeń podsumowujących (porządkowanie i utrwalanie materiału). Ćwiczenia ortograficzne doskonalące pisownię wyrazów z „ó, u”, „rz, ż”, „ch, h” mają bardzo różnorodną i niezwykle interesującą tematykę, angażującą sferę emocjonalną i intelektualną dzieci.
Przedstawiam tutaj przykładowy własny scenariusz zajęć, które przeprowadziłam 20 października b.r. w klasie IV c. Zajęcia te nie wykorzystują ćwiczeń z podręcznika ORTOGRAFFITI, ale są kontynuacją tematyki zajęć przeprowadzonych tydzień wcześniej z wykorzystaniem podręcznika i utrwalają zdobyte na nich wiadomości i umiejętności pisowni wyrazów z „ó, u”.
Temat: Indiańska wyprawa ortograficzna po cztery pióra.
Cele:
· utrwalanie zasad ortograficznych i pisowni wyrazów z„ó”;
· ćwiczenie umiejętności sprawdzania pisowni wyrazów w słowniku ortograficznym;
· kształtowanie umiejętności posługiwania się kompasem i orientacji w terenie;
· ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
· utrwalanie podziału wyrazów na sylaby;
· wzmacnianie poczucia własnej wartości i integracja uczniów.
Metody: słowna, ćwiczeniowa, gra dydaktyczna
Formy pracy: praca zespołowa
Pomoce dydaktyczne: słowniki ortograficzne, kompasy, 2 kartki z instrukcją, przybory do pisania, farby lub kredki do malowania twarzy, pióropusze, materiały wydrukowane z Internetu z definicjami pojęć związanych z życiem Indian (kipu, canoe, wigwam) – 2 wydruki, kartki z zadaniami, szarfy, plastikowe krążki, 4 wycięte rysunki canoe, pióra (na przykład po 2 czerwone, żółte, zielone i niebieskie), książki: Szklarski A. — „Tomek na wojennej ścieżce” (Wydawnictwo„Śląsk”, Katowice 1987) oraz Szklarscy K. i A.„Złoto Gór Czarnych” (Wydawnictwo„Śląsk”, Katowice 1974, tom 1), 2 kipu wykonane ze sznurówek, 2 komputery, 2 płyty CD– ROM z serii „Papatka z Tęczowej Polanki”–„Tajemnica Szamana”
Przebieg zajęć:
I. Część wstępna:
1. Wprowadzenie do tematyki zajęć.
2. Podział na 2 drużyny. Założenie przygotowanych w domu pióropuszów.
Pomalowanie twarzy.
3. Nazwanie drużyn. Wybranie imion indiańskich. Wybranie wodza.
4. Rozdanie drużynom kartek z zadaniami, słowników ortograficznych oraz
materiałów pomocniczych z Internetu.
II. Część zasadnicza:
Przebieg indiańskiej wyprawy ortograficznej:
Kursywą napisałam objaśnienia dla czytelnika.
Drużyna 1 | Drużyna 2 |
1.
Wychodzicie z wigwamu, w którym przebywacie. 2. Idziecie w kierunku południowym do końca długiego wąwozu (kierunek sprawdzacie na kompasie). 3. Przy końcu wąwozu odwracacie się w kierunku zachodnim. 4. W pobliżu Was znajduje się wigwam Wielkiego Ducha Manitou (pokój pedagoga szkolnego). Wasz wódz wchodzi do przedsionka tego wigwamu, kłania się nisko Duchowi. Przy Zwierciadle Prawdy (lustrze) znajdujecie kartkę z zadaniem nr 1. Zadanie 1 Jak się nazywa pismo węzełkowe Inków? (kipu) Zapiszcie poniżej poprawnie odpowiedź na pytanie zawarte w zadaniu. Uwaga! Pamiętajcie, że na końcu wyrazu nigdy nie ma„ó”! 5. Teraz schodzicie wąwozem w dół (schodami). Droga jest stroma i trudna. Uważajcie więc! 6. Kiedy zejdziecie piętro niżej, idziecie w kierunku północnym. Przy rozszerzeniu drogi dochodzicie do rwącej rzeki. Musicie przejść ją po znajdujących się na niej wysepkach (szarfach). Uważajcie, aby nie wpaść do wody! To jest Wasze zadanie nr 2. 7. Na drugiej stronie rzeki czeka na Was canoe. Otwórzcie ją i weźcie ze sobą to, co jest w środku. Gratulacje! Zdobyliście PIÓRO ODWAGI! 8. Idziecie dalej do końca wąwozu. Na jego końcu ukryta jest książka z mapą, w której jest zadanie nr 3 i wskazówka do dalszej wędrówki. (Książka„Tomek na wojennej ścieżce”) Zadanie 3 A. Na mapie odszukajcie: co znajduje się między rzeką Rio de Casas a Rio Santa Maria? Odpowiedź do zadania zapiszcie tutaj:……………………(Kryjówka Czarnej Błyskawicy) Pamiętajcie, że „–ówka”, „— ów” piszemy przez ó! Wyjątki: skuwka, zasuwka. Nazwy geograficzne zawsze piszemy wielką literą. B. Schodzicie teraz jedno piętro niżej. Idźcie tam, gdzie jest najcieplej (czyli do kaloryferów). Poszukajcie canoe z zadaniem 4. Zadanie 4 Ile sylab jest w zdaniu „Przodkami dzisiejszych Indian byli koczowniczy myśliwi”? (17) 9. Jeżeli wykonaliście zadanie nr 4, idźcie teraz do wigwamu o tym numerze. Gdy wejdziecie, przywitajcie się po indiańsku. Przedstawcie się indiańskimi imionami. Poproście o skarb tego plemienia. Weźcie go. Grzecznie pożegnajcie się. Wykonajcie zadanie nr 5. Uczestnicy otrzymują„kipu” wykonane ze sznurówek. Na każdej sznurówce jest zapisana za pomocą węzełków jedna litera. Razem tworzą wyraz„sokół”. Zapiszcie poprawnie odpowiedź. Pamiętajcie, że ó wymienia się na o, a, e! 10. Na tablicy na ścianie po przeciwnej stronie od miejsca, w którym ostatnio byliście, przyczepiona jest kartka z zadaniem nr 6. Wykonajcie je. Zadanie 6 Co Indianin nosi na głowie? Ile razy ó pojawia się w tym wyrazie? Wybierzcie prawidłową odpowiedź i wykonajcie zawarte przy nim polecenie: 0 razy– idźcie do wigwamu nr 16 1 raz– idźcie do wigwamu nr 10 2 razy– idźcie do wigwamu nr 12 Zadaniem uczniów jest dotrzeć do biblioteki, która u nas w szkole mieści się w sali nr 10. 11. Przywitajcie się z Wielkim Szamanem. Przedstawcie się indiańskimi imionami. Wykonajcie zadania nr 7 i 8 u Wielkiego Szamana. Zadanie 7 Uzupełnij nazwy 2 książek o tematyce indiańskiej: „Złoto G…r Czarnych”, „Czerwonosk…ry generał” Pamiętaj, że ó nie zawsze jest wymienne. Tytuły książek piszemy wielką literą i w cudzysłowie. Za poprawne wykonanie zadania nr 7 zdobywacie PIÓRO MĄDROŚCI! 12. Wielki Szaman ma dla Was ostatnie zadanie nr 8. Wykonajcie je, a zdobędziecie PIÓRO SPRYTU! Zadanie 8 Jest to zadanie komputerowe wymagające zręczności i szybkości. Pokonajcie przeszkody i doprowadźcie swoje canoe do końca. 13. Teraz możecie wrócić do wigwamu, z którego rozpoczęliście wyprawę. Jeżeli wykonaliście poprawnie wszystkie zadania, otrzymacie PIÓRO MĘSTWA! |
1.
Wychodzicie z wigwamu, w którym przebywacie. 2. Idziecie w kierunku północnym do końca wąwozu (kierunek sprawdzacie na kompasie). 3. W pobliżu poszukajcie kartki z zadaniem nr 1. Zadanie 1 Jak się nazywa pismo węzełkowe Inków? (kipu) Zapiszcie poniżej poprawnie odpowiedź na pytanie zawarte w zadaniu. Uwaga! Pamiętajcie, że na końcu wyrazu nigdy nie ma„ó”! 4. Odwracacie się teraz w kierunku wschodnim. W ustaleniu kierunku pomoże Wam wskazówka: 5. Schodzicie teraz wąwozem w dół (schodami). Droga jest stroma i trudna. Uważajcie więc! 6. Kiedy zejdziecie piętro niżej, idziecie w kierunku południowym. Przez dużą polanę przepływa rwąca rzeka. Musicie przejść ją po znajdujących się na niej wysepkach (plastikowych krążkach). Uważajcie, aby nie wpaść do wody! To jest Wasze zadanie nr 2. 7. Na drugiej stronie rzeki czeka na Was canoe. Otwórzcie ją i weźcie ze sobą to, co jest w środku. Gratulacje! Zdobyliście PIÓRO ODWAGI! 8. Idziecie dalej w kierunku południowym do końca wąwozu. Po prawej stronie znajduje się Wigwam Wielu Szamanów (pokój nauczycielski). Wasz wódz niech wejdzie do środka. Przy Zwierciadle Prawdy znajduje się skarb, w którym jest zadanie nr 3 i wskazówka do dalszej wędrówki. Niech wódz weźmie go i przyniesie Wam. (Książka„Złoto Gór Czarnych”) Zadanie 3 A. Na mapie odszukajcie: co znajduje się między Długim Domem Irokezów a Ziemianką Paunisów? Odpowiedź do zadania zapiszcie tutaj: (Wigwam Lisów) Pamiętajcie, że „–ówka”, „— ów” piszemy przez ó! Wyjątki: skuwka, zasuwka. Nazwy geograficzne zawsze piszemy wielką literą. B. Schodzicie teraz jedno piętro niżej. Idźcie tam, gdzie jest najcieplej. Poszukajcie canoe z zadaniem nr 4. Zadanie 4 Ile sylab jest w zdaniu „Indianie mają swoją kulturę oraz religię”? (15) 9. Jeżeli wykonaliście zadanie nr 4, idźcie teraz do wigwamu o tym numerze. Gdy wejdziecie, przywitajcie się po indiańsku. Przedstawcie się indiańskimi imionami. Poproście o skarb tego plemienia. Weźcie go. Grzecznie pożegnajcie się. Wykonajcie zadanie nr 5. Uczestnicy otrzymują„kipu” wykonane ze sznurówek. Na każdej sznurówce jest zapisana za pomocą węzełków jedna litera. Razem tworzą wyraz„bawół”. Zapiszcie poprawnie odpowiedź. Pamiętajcie, że ó wymienia się na o, a, e! 10. Na instrumencie muzycznym naprzeciwko miejsca, w którym ostatnio byliście znajduje się kartka z zadaniem nr 6. Wykonajcie je. Zadanie 6 Co Indianin nosi na głowie? Ile razy ó pojawia się w tym wyrazie? Wybierzcie prawidłową odpowiedź i wykonajcie zawarte przy nim polecenie: 0 razy– idźcie do wigwamu nr 9 1 raz– idźcie do wigwamu nr 6 2 razy– idźcie do wigwamu nr 13 Zadaniem uczniów jest dotrzeć na świetlicę, która u nas w szkole mieści się w sali nr 6. 11. Przywitajcie się z Wielkim Duchem Manitou. Przedstawcie się indiańskimi imionami. Wykonajcie zadania nr 7 i 8 u Wielkiego Ducha. Zadanie 7 Uzupełnij nazwy 2 książek o tematyce indiańskiej: „Wł…częgi Północy”, „Czerwonosk…ry generał” Pamiętaj, że ó nie zawsze jest wymienne. Tytuły książek piszemy wielką literą i w cudzysłowie. Za poprawne wykonanie zadania nr 7 zdobywacie PIÓRO MĄDROŚCI! 12. Wielki Duch Manitou ma dla Was ostatnie zadanie nr 8. Wykonajcie je, a zdobędziecie PIÓRO SPRYTU! Zadanie 8 Jest to zadanie komputerowe wymagające zręczności i szybkości. Pokonajcie przeszkody i doprowadźcie swoje canoe do końca. 13. Teraz możecie wrócić do wigwamu, z którego rozpoczęliście wyprawę. Jeżeli wykonaliście wszystkie zadania, otrzymacie PIÓRO MĘSTWA! |
III. Część końcowa:
1. Sprawdzenie poprawności wykonania zadań przez prowadzącego. Przyznanie czwartego pióra – męstwa.
2. Rundka końcowa: Dokończ ustnie zdanie:
![]() |
Najwięcej trudności sprawiło mi… |
![]() |
Najbardziej podobało mi się… |
![]() |
Najbardziej cieszę się, że… |
* * *
W pracy terapeutycznej z dzieckiem ważną rolę spełnia rodzic, ponieważ niewykonane na zajęciach zadania ortograficzne uczeń powinien wykonać samodzielnie w domu.
Ograniczenie pracy ucznia wyłącznie do zajęć grupowych, bez systematycznej pracy w domu, spowoduje, że efekty będą mniej widoczne.
Rodzic zobowiązany jest do:
· kontrolowania systematyczności uczęszczania na zajęcia;
· udziału w konsultacjach z terapeutą i nauczycielami;
· wspierania dziecka w jego działaniach, zachęcania go, rozmawiania z nim, poświęcania mu więcej czasu, interesowania się jego osiągnięciami w nauce;
· motywowania dziecka do stałych i ciągłych ćwiczeń – uczeń pracuje codziennie 15 – 20 minut lub 2 – 3 razy w tygodniu przez co najmniej pół godziny;
· chwalenia i rozsądnego nagradzania dziecka za jego efekty pracy, a szczególnie za włożony wysiłek;
· zachowania umiaru w pomocy przy odrabianych pracach domowych.
Mam nadzieję, że dzięki wspólnym wzmożonym wysiłkom uda się pokonać każde trudności w nauce naszych dzieci. Życzę nam wszystkim wielu sukcesów i satysfakcji w codziennej pracy!
Wychowawca klasy IV c: Mariola Siedlecka