Powrót | Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu |
Język migowy w szkole i w przedszkolu
Mogłoby wydawać się dziwnym i niepotrzebnym nauczanie języka migowego dzieci słyszące w szkolnictwie masowym. Na szczęście w ostatnich latach wzrosła społeczna świadomość zalet języka migowego. W wielu krajach język ten jest częścią oferty edukacyjnej kierowanej do słyszących dzieci. Celem takich projektów nie jest ułatwienie komunikacji z osobami niesłyszącymi (choć to kolejny plus tych rozwiązań), ale wsparcie rozwoju zdolności językowych u przedszkolaków i młodszych dzieci szkolnych.
Język
migowy to umowne gesty określające litery, liczby (tzw. znaki migowe
daktylograficzne) lub całe pojęcia (znaki migowe ideograficzne) wraz z
odpowiednią mimiką i pantomimiką. Aby dobrze go opanować potrzebna jest:
·
dobra sprawność i mała męczliwość narządu wzroku,
·
sprawność rąk i palców,
·
dobra koordynacja wzrokowo- ruchowa,
·
spostrzegawczość,
·
wyobraźnia przestrzenna,
·
umiejętność koncentracji uwagi,
·
pamięć wzrokowa i ruchowa,
·
umiejętność naśladowania,
·
zdolność kojarzenia.
Jak można zauważyć, są to również umiejętności niezbędne w całej nauce szkolnej. Dziecko, ucząc się języka migowego, samoistnie nabywa je, rozwija i doskonali.
Znając korzyści płynące z nauki języka migowego, od lat społecznie uczę go w wybranych klasach Szkoły Podstawowej nr 2 i obecnie dodatkowo w grupie integracyjnej w Przedszkolu nr 3 w Błoniu. Zajęcia prowadzone są w formie zabawowej. Wspomagają rozwój intelektualny dziecka, rozwijają kreatywność, zdolności konwersacji, zdolności społeczne, umiejętność logicznego myślenia oraz umysłową elastyczność. Cieszą się ogromnym zainteresowaniem dzieci, które z tygodnia na tydzień robią coraz większe postępy. Obserwuję, że uczestnicy zajęć niezwykle szybko zapamiętują znaki migowe, szczególnie daktylograficzne, i bardzo chętnie się nimi posługują, co sprzyja ich utrwalaniu.
Od września b.r. wszyscy uczniowie klas pierwszych naszej szkoły będą mogli dodatkowo bezpłatnie uczestniczyć w warsztatach języka migowego. Dla dzieci z klasy integracyjnej planujemy rozszerzenie tej nauki do 3 lat, w celu biegłego opanowania przez nie tego języka.
Mariola Siedlecka
Pedagog specjalny,
nauczyciel – terapeuta w SP nr 2
|
|
|
Powrót | Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu |