Powrót | Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu |
Z doświadczeń terapeuty 2008r.
Metoda Dobrego Startu w Szkole Podstawowej nr 2
Metoda Dobrego Startu została opracowana przez prof. Martę Bogdanowicz. Jej założeniem jest równoczesne rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, dotykowo – kinestetycznych i motorycznych oraz ich współdziałanie. Celem jej jest również kształtowanie lateralizacji oraz orientacji w prawej i lewej stronie ciała. Ćwiczenia usprawniające wspomniane funkcje są wskazane dla dzieci rozpoczynających naukę pisania i czytania, natomiast niezbędne w przypadku dzieci z ryzyka dysleksji oraz dzieci o opóźnionym rozwoju psychoruchowym, niepełnosprawnych intelektualnie lub fizycznie.
Zajęcia prowadzone Metodą Dobrego Startu przebiegają według ustalonego porządku. Rozpoczynają się wesołym powitaniem, mającym na celu wzmocnienie poczucia własnej wartości u dziecka, ćwiczeniami usprawniającymi orientację w schemacie ciała i w przestrzeni. Dzieci poznają lub przypominają sobie piosenkę oraz wykonują ćwiczenia językowe (oparte na tekście piosenki), których zadaniem jest również wzbogacenie wiedzy o otaczającym świecie. Kolejnym krokiem są ćwiczenia ruchowe, będące ilustracją piosenki, rozwijające również wyobraźnię dzieci, ćwiczenia ruchowo – słuchowe (śpiewanie piosenki z jednoczesnym wykonywaniem rytmicznych ruchów) oraz ruchowo – słuchowo – wzrokowe (prezentacja i omówienie wzoru litery, pokaz sposobu jej pisania, również połączony ze śpiewaniem piosenki, wodzenie palcem po wzorze i odtwarzanie litery z jednoczesnym śpiewaniem piosenki. Na zakończenie uczniowie wykonują ćwiczenia relaksacyjne i otrzymują nagrody za swoją pracę na zajęciach.
Nauczyciele klas 1 - 3 pracujący w „Dwójce” są przeszkoleni w zakresie pracy Metodą Dobrego Startu. Jej elementy wykorzystują na swoich zajęciach lekcyjnych. W naszej szkole prowadzone są także osobne zajęcia Metodą Dobrego Startu dla małej grupy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Okazuje się, że zajęcia prowadzone tą metodą przynoszą zaskakująco pozytywne efekty. Są również ogromną radością dla naszych podopiecznych.
Mariola
Siedlecka
Pedagog specjalny,
nauczyciel - terapeuta w SP nr 2
|
|
Powrót | Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu |