Powrót  Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu

GABINET LOGOPEDYCZNY  
SP nr 2 w Błoniu

 W Szkole Podstawowej nr 2 dla dzieci mających problemy z wymową funkcjonuje gabinet logopedyczny. Logopedzi tam pracujący prowadzą bezpłatne zajęcia logopedyczne oraz oferują pomoc logopedyczną w zakresie profilaktyki, diagnozy i terapii logopedycznej dla uczniów; porad i konsultacji dla rodziców oraz nauczycieli.

Na zajęciach specjalista diagnozuje logopedyczne problemy ucznia, bada jego wymowę, sprawność motoryczną narządów artykulacyjnych, słuch fizyczny, fonematyczny itp. W ramach terapii logopedycznej dzieci wykonują szereg ćwiczeń mających na celu korygowanie wadliwych głosek i wywołanie głosek prawidłowych, a następnie ich utrwalanie. Zajęcia logopedyczne mają na celu nie tylko eliminowanie zaburzeń mowy, ale również wzbogacanie słownika dzieci, nabywania przez nich umiejętności budowania swobodnej wypowiedzi w poprawnej formie gramatycznej, płynnie i wyraźnie.

      Szkolny gabinet logopedyczny mieści się w Sali 39, jest on dobrze wyposażony w pomoce logopedyczne i komputerowe programy logopedyczne. Dzięki temu zajęcia z logopedii  są dla dzieci bardziej interesujące, a terapia logopedyczna urozmaicona poprzez gry i zabawę.

            Spotkania z logopedą zazwyczaj odbywają się raz w tygodniu i niezmiernie ważne dla pozytywnych efektów terapii jest, aby dziecko systematycznie ćwiczyło także w domu, przez ok. 15 minut dziennie.

Uczniowie SP nr2 podczas terapii w gabinecie logopedycznym

     Prawidłowe kształtowanie się mowy dziecka jest bardzo ważnym czynnikiem dla jego właściwego rozwoju fizycznego, umysłowego i emocjonalnego. Wady wymowy utrudniają dziecku komunikację z dorosłymi i rówieśnikami, mają także znaczny wpływ na jego postępy w szkole.

Do najczęstszych przyczyn wad wymowy zaliczyć należy zbyt długie karmienie butelką, długie ssanie smoczka, kciuka, problemy z przerośniętymi migdałkami podniebiennymi i trzecim migdałem, infantylny sposób połykania, wada zgryzu, zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe lub wędzidełka wargowe, rozszczep podniebienia lub /i warg, nieprawidłowe oddychanie, wady słuchu, dostarczanie nieprawidłowych wzorców wymowy (zdziecinniałe mówienie do dziecka).

KALENDARZ MOWY DZIECKA

v     pierwsze miesiące życia – powstają przypadkowe dźwięki, tzw. głużenie.
v    
ok. 6 miesiąca życia – powtarzanie usłyszanych dźwięków, tzw. gaworzenie.
v     1-2 rok życia – pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba, dziecko wymawia samogłoski ustne: a, o, e, i, u, y oraz spółgłoski: p, b, m, d, t, n, zmiękczone pi, bi, mi.
v    
2-3 rok życia – pojawiają się proste zdania, dziecko wymawia głoski nosowe: ą, ę,  spółgłoski: w, f, wi, fi, ś, ź, ć, dź, ń , l, li, k, g, ch, ki, gi, j, ł. Pojawiają się spółgłoski: s, z, c, dz.
v    
4-5 rok życia – pojawia się głoska r oraz głoski: sz, ż, cz, dż.
v    
5-6 rok życia – utrwalane są głoski: sz, ż, cz, dż (nieprawidłowa ich wymowa jest wadą wymowy zwaną seplenieniem) oraz r (wadliwa wymowa głoski r to reranie).
v    
7 rok życia – technika mówienia opanowana.

     Rodzice powinni się zgłosić do logopedy, kiedy:
·       
Dziecko podczas artykulacji wsuwa język między zęby lub ociera nim o wargę. Niestety na każdym etapie wiekowym jest to wada, z tego się nie wyrasta! Im dłużej zwlekasz, tym bardziej wada się utrwala.
·       
Niepokoją Cię zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy lub masz wątpliwości, czy dziecko dobrze słyszy.
·       
Twoja pociecha nawykowo mówi przez nos. Nie wymawia którejkolwiek z samogłosek ustnych (czyli a, o, u, e, i, y) pod koniec trzeciego roku życia.
·       
Po ukończeniu 4 roku życia dziecko zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne:
    d na t (np. zamiast domek mówi Tomek),
    w na f (zamiast woda mówi fota),
    g na k (zamiast gęś mówi kęś),
    b na p (zamiast buda mówi puta).

·       
W wieku 6 lat nie wymawia prawidłowo głosek: sz, ż, cz, dż oraz r (mówi np.: safa, zaba, coło, ladio, jadio).

 Marzena Żakowska
Logopeda w SP nr 2

Powrót  Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu