Powrót | Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu |
GABINET LOGOPEDYCZNY
SP nr 2 w Błoniu
W Szkole Podstawowej nr 2 dla dzieci mających problemy z wymową funkcjonuje gabinet logopedyczny. Logopedzi tam pracujący prowadzą bezpłatne zajęcia logopedyczne oraz oferują pomoc logopedyczną w zakresie profilaktyki, diagnozy i terapii logopedycznej dla uczniów; porad i konsultacji dla rodziców oraz nauczycieli.
Na zajęciach specjalista diagnozuje logopedyczne problemy ucznia, bada jego wymowę, sprawność motoryczną narządów artykulacyjnych, słuch fizyczny, fonematyczny itp. W ramach terapii logopedycznej dzieci wykonują szereg ćwiczeń mających na celu korygowanie wadliwych głosek i wywołanie głosek prawidłowych, a następnie ich utrwalanie. Zajęcia logopedyczne mają na celu nie tylko eliminowanie zaburzeń mowy, ale również wzbogacanie słownika dzieci, nabywania przez nich umiejętności budowania swobodnej wypowiedzi w poprawnej formie gramatycznej, płynnie i wyraźnie.
Szkolny gabinet logopedyczny mieści się w Sali 39, jest on dobrze wyposażony w pomoce logopedyczne i komputerowe programy logopedyczne. Dzięki temu zajęcia z logopedii są dla dzieci bardziej interesujące, a terapia logopedyczna urozmaicona poprzez gry i zabawę.
Spotkania z logopedą zazwyczaj odbywają się raz w tygodniu i niezmiernie ważne dla pozytywnych efektów terapii jest, aby dziecko systematycznie ćwiczyło także w domu, przez ok. 15 minut dziennie.
Uczniowie SP nr2 podczas terapii w gabinecie logopedycznym
Prawidłowe kształtowanie się mowy dziecka jest bardzo ważnym czynnikiem dla jego właściwego rozwoju fizycznego, umysłowego i emocjonalnego. Wady wymowy utrudniają dziecku komunikację z dorosłymi i rówieśnikami, mają także znaczny wpływ na jego postępy w szkole.
Do najczęstszych przyczyn wad wymowy zaliczyć należy zbyt długie karmienie butelką, długie ssanie smoczka, kciuka, problemy z przerośniętymi migdałkami podniebiennymi i trzecim migdałem, infantylny sposób połykania, wada zgryzu, zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe lub wędzidełka wargowe, rozszczep podniebienia lub /i warg, nieprawidłowe oddychanie, wady słuchu, dostarczanie nieprawidłowych wzorców wymowy (zdziecinniałe mówienie do dziecka).
KALENDARZ MOWY DZIECKA
v
pierwsze miesiące życia –
powstają przypadkowe dźwięki,
tzw. głużenie.
v
ok. 6 miesiąca życia
– powtarzanie usłyszanych dźwięków,
tzw. gaworzenie.
v
1-2 rok życia
– pojawiają się pierwsze wyrazy:
mama, tata, baba, dziecko wymawia samogłoski ustne: a, o, e, i, u, y
oraz spółgłoski: p, b, m, d, t, n, zmiękczone pi, bi, mi.
v
2-3 rok życia –
pojawiają się proste zdania, dziecko
wymawia głoski nosowe: ą, ę, spółgłoski: w, f, wi, fi, ś, ź,
ć, dź, ń , l, li, k, g, ch, ki, gi, j, ł. Pojawiają się spółgłoski: s, z,
c, dz.
v
4-5 rok życia
– pojawia się głoska r oraz
głoski: sz, ż, cz, dż.
v
5-6 rok życia
– utrwalane są głoski: sz, ż, cz, dż
(nieprawidłowa ich wymowa jest wadą wymowy zwaną seplenieniem) oraz
r (wadliwa wymowa głoski r to reranie).
v
7 rok życia
– technika mówienia opanowana.
Rodzice powinni się zgłosić do logopedy,
kiedy:
·
Dziecko
podczas artykulacji wsuwa język między zęby lub ociera nim o wargę. Niestety na
każdym etapie wiekowym jest to wada, z tego się nie wyrasta! Im dłużej zwlekasz,
tym bardziej wada się utrwala.
·
Niepokoją
Cię zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy lub masz wątpliwości, czy dziecko
dobrze słyszy.
·
Twoja
pociecha nawykowo mówi przez nos. Nie wymawia którejkolwiek z samogłosek ustnych
(czyli a, o, u, e, i, y) pod koniec trzeciego roku życia.
·
Po
ukończeniu 4 roku życia dziecko zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne:
d na t (np. zamiast domek mówi Tomek),
w na f (zamiast woda mówi fota),
g na k (zamiast gęś mówi kęś),
b na p (zamiast buda mówi puta).
·
W wieku 6
lat nie wymawia prawidłowo głosek: sz, ż, cz, dż oraz r (mówi np.: safa, zaba,
coło, ladio, jadio).
Marzena
Żakowska
Logopeda w SP nr 2
Powrót | Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu |