Powrót
Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu

X Konkurs Matematyczny
„Mały Euklides”
2009r.

Tak było rok temu na zakończeniu - zobacz zdjęcia
XV Konkursu Matematycznego
„Mały Pitagoras”

Podziękowania
W królestwie „Sprytu”
Internetowy konkurs  na wierszowane definicje matematyczne

Podziękowania!

Dziękujemy serdecznie nauczycielom wszystkich szkół błońskich za udział w pracach komisji konkursowych i przygotowanie uczniów do konkursów

 Dziękujemy Pani Dyrektor Dorocie Berlińskiej za udostępnienie miejsca na przeprowadzenie konkursów

 Dziękujemy władzom naszego miasta za sponsorowanie nagród dla laureatów konkursów i wspieranie od 17 lat naszych działań.

 Jednak szczególne podziękowania kieruję do uczniów biorących udział w naszych konkursach. Składam serdeczne gratulacje laureatom konkursów i ich rodzicom 

Dziękuję również tym nauczycielom i uczniom, którzy przyczynili się do tego, ażeby dzisiejsza uroczystość mogła się odbyć.

W królestwie „Sprytu”

ZADANIA

Zadanie 1
Przeczytaj wierszyk:

 T++ za poro+ni+t+ g+rk+
+y+a pi+kna wr++ka z c+rk+
Wok++ ros+y +ó+te r++e
Jakie cz+sto s+ u wr++ek

Zadanie 2
W miejsce znaków zapytania wstaw liczby. Uzasadnij wybór

7, 9, 11, 13, ?
2, 4, 8,16, ?
7, 12, 13, 18, 19, ?
30, 27, 25, 22, ?

7, 14, 13, 26, ?
7, 10, 5, 8, 3, ?, ?
5, ?, 4, 7, 3, 6, 2,?

Zadanie 3
Jakiej liczby brakuje? Uzasadnij wybór.

7, 28, 56, 35, 63, 21, 42, 14,?
16, 4, 1, 49, 36, 25, 64, ?

 

Zadanie 4

Adam i Bolek ścigają się na 100 metrów. Wygrywa Adam z przewagą 10 m.  

W drugim wyścigu Adam staje 10 metrów przed linią startu dając Bolkowi 10 metrów „forów”. Biegną z takimi samymi prędkościami jak w pierwszym biegu.

Kto wygra drugi bieg?

 

Zadanie 5

Dwóch podróżnych zatrzymało się na krótki posiłek. Jeden z nich miał 5 obwarzanków, drugi 3 obwarzanki. Wszystkie te obwarzanki kosztowały tyle samo. Podszedł do nich trzeci podróżny, który nie miał nic do jedzenia, i zaproponował, żeby podzielili się z nim obwarzankami, a on po skończonym posiłku zapłaci im swoją część. Tak też się stało. Zjedli posiłek i trzeci podróżny zapłacił za swoją część 80 groszy. Jak należy podzielić tę zapłatę między dwóch podróżnych?

 

Zadanie 6 

Pewna kobieta sprzedawała jabłka. Pierwszemu klientowi sprzedała połowę posiadanych jabłek i jeszcze pół jabłka. Drugiemu połowę tego co zostało i jeszcze pół jabłka. Trzeciemu połowę reszty i pół jabłka itd. Ostatniemu, szóstemu klientowi sprzedała także połowę jabłek i pół jabłka. Okazało się, że kobieta sprzedała wszystkie jabłka i żadnemu klientowi nie musiała jabłek rozcinać. Ile jabłek miała sprzedawczyni na początku?

 

Zadanie 7

Pewna pani ma 5 par butów, 8 spódnic i 7 bluzek.
Na ile sposobów może się ubrać?

   

ROZWIĄZANIA

Zadanie 1.         Rozwiązanie

Tuż za porośniętą górką
żyła piękna wróżka z córką,
Wokół rosły żółte róże
Jakie często są u  wróżek

Zadanie 2.       Rozwiązanie 
 
7,9,11,13,15                (-2)
2,4,8,16,32                  (∙2)
7,12,13,18,19,24        (+5,+1)
30,27,25,22,20           (-3,-2)
7,14,13,26,25             (∙2,-1)
7,10,5,8,3,6,1             (+3,-5)
5,8,4,7,3,6,2,5            (+3,-4)
 
Zadanie 3.        Rozwiązanie

Brakuje liczby 49
(wielokrotności 7 do 63)(70?)
Brakuje liczby 9
(kwadraty liczb całkowitych do 64)(81, 100?)

Zadanie 4.       Rozwiązanie

Pierwszy bieg:
Adam jest na mecie,
Bolek jest na 90m

Drugi bieg:
Adam jest na 90m i przebiegł już 100m, Bolek jest na 90m.
Są równo i przed nimi 10m.
Wygra  Adam.

Zadanie 5.         Rozwiązanie

Ponieważ 80 gr to trzecia część wartości całego posiłku, wszystkie obwarzanki kosztowały 2,40 zł. Obwarzanków było 8, więc każdy kosztował 30 groszy. Ten podróżny, który miał 5 obwarzanków, dołożył do wartości posiłku 1,50 zł. Sam zjadł za 80 groszy(każdy podróżny zjadł za 80 gr). Należy mu się więc jeszcze 70 gr z części trzeciego podróżnego. W takim razie drugiemu podróżnemu należy się 10 gr z tej części.

Zadanie 6.     Rozwiązanie

Można ułożyć równanie, którego rozwiązaniem będzie szukana liczba jabłek. Można też zadanie rozwiązać w sposób czysto arytmetyczny. Ostatni klient kupił całą resztę, czyli połowę tego co zostało i pół jabłka. Pół jabłka było więc połową tego co kupił, czyli kupił jedno jabłko. Wystarczy teraz zauważyć, że każdy kolejny klient dostawał dwa razy mniej jabłek niż poprzedni. Mamy więc następująca sytuację:

Klient:      6      5      4       3      2       1

Liczba jabłek:     1   +  2  +   4   +  8   +   16   +  32 = 63

Kobieta na początku miała 63 jabłka.

Zadanie 7.         Rozwiązanie

Zakładamy, że każde zestawienie butów, spódnicy i bluzki jest jednakowo dobre i możliwe do zaakceptowania przez tą panią. Obliczając liczbę możliwych zestawień, można rozumować tak:
- do każdej z 5 par butów wybieramy jedną z 8 spódnic, co daje
5∙ 8 = 40 możliwości;
- do każdej z powyższych możliwości dobieramy jedną z 7 bluzek, co razem daje 40∙7 = 280 sposobów.
 Innymi słowy, liczba możliwych sposobów zestawienia ubioru jest równa 5 ∙ 8 ∙ 7 = 280.

 

 Ogłaszam internetowy konkurs  na wierszowane definicje matematyczne

Mogą w nim brać udział zarówno uczniowie, rodzice jak i nauczyciele.

 Adres internetowy:
 ada.paczesna@wp.pl

 Termin: do końca maja roku szkolnego 2009/2010

 Dziękuję za uwagę
 Do zobaczenia za rok!