Powrót
Szkoła Podstawowa
nr 2 w Błoniu
X Konkurs Matematyczny
„Mały Euklides”
2009r.
Tak było rok
temu na zakończeniu - zobacz zdjęcia
XV Konkursu Matematycznego
„Mały Pitagoras”
Podziękowania
W królestwie „Sprytu”
Internetowy
konkurs na wierszowane definicje matematyczne
Dziękujemy serdecznie nauczycielom wszystkich szkół błońskich za udział w pracach komisji konkursowych i przygotowanie uczniów do konkursów
Dziękujemy Pani Dyrektor Dorocie Berlińskiej za udostępnienie miejsca na przeprowadzenie konkursów
Dziękujemy władzom naszego miasta za sponsorowanie nagród dla laureatów konkursów i wspieranie od 17 lat naszych działań.
Jednak szczególne podziękowania kieruję do uczniów biorących udział w naszych konkursach. Składam serdeczne gratulacje laureatom konkursów i ich rodzicom
Dziękuję również tym nauczycielom i uczniom, którzy przyczynili się do tego, ażeby dzisiejsza uroczystość mogła się odbyć.
W królestwie „Sprytu”
ZADANIA |
||
Zadanie 1
T++ za poro+ni+t+ g+rk+ |
Zadanie 2 7, 9, 11, 13, ? |
Zadanie 3 7, 28, 56, 35, 63, 21, 42, 14,? |
Zadanie 4 Adam i Bolek ścigają się na 100 metrów. Wygrywa Adam z przewagą 10 m. W drugim wyścigu Adam staje 10 metrów przed linią startu dając Bolkowi 10 metrów „forów”. Biegną z takimi samymi prędkościami jak w pierwszym biegu. Kto wygra drugi bieg? |
Zadanie 5 Dwóch podróżnych zatrzymało się na krótki posiłek. Jeden z nich miał 5 obwarzanków, drugi 3 obwarzanki. Wszystkie te obwarzanki kosztowały tyle samo. Podszedł do nich trzeci podróżny, który nie miał nic do jedzenia, i zaproponował, żeby podzielili się z nim obwarzankami, a on po skończonym posiłku zapłaci im swoją część. Tak też się stało. Zjedli posiłek i trzeci podróżny zapłacił za swoją część 80 groszy. Jak należy podzielić tę zapłatę między dwóch podróżnych? |
Zadanie 6 Pewna kobieta sprzedawała jabłka. Pierwszemu klientowi sprzedała połowę posiadanych jabłek i jeszcze pół jabłka. Drugiemu połowę tego co zostało i jeszcze pół jabłka. Trzeciemu połowę reszty i pół jabłka itd. Ostatniemu, szóstemu klientowi sprzedała także połowę jabłek i pół jabłka. Okazało się, że kobieta sprzedała wszystkie jabłka i żadnemu klientowi nie musiała jabłek rozcinać. Ile jabłek miała sprzedawczyni na początku? |
Zadanie 7
Pewna pani ma 5 par butów, 8 spódnic i 7 bluzek. |
||
ROZWIĄZANIA |
||
Zadanie 1. Rozwiązanie
Tuż za
porośniętą górką |
Zadanie 2. Rozwiązanie
7,9,11,13,15 (-2) 2,4,8,16,32 (∙2) 7,12,13,18,19,24 (+5,+1) 30,27,25,22,20 (-3,-2) 7,14,13,26,25 (∙2,-1) 7,10,5,8,3,6,1 (+3,-5) 5,8,4,7,3,6,2,5 (+3,-4) |
Zadanie 3. Rozwiązanie
Brakuje liczby 49 |
Zadanie 4. Rozwiązanie
Pierwszy bieg: Drugi bieg: |
Zadanie 5. Rozwiązanie Ponieważ 80 gr to trzecia część wartości całego posiłku, wszystkie obwarzanki kosztowały 2,40 zł. Obwarzanków było 8, więc każdy kosztował 30 groszy. Ten podróżny, który miał 5 obwarzanków, dołożył do wartości posiłku 1,50 zł. Sam zjadł za 80 groszy(każdy podróżny zjadł za 80 gr). Należy mu się więc jeszcze 70 gr z części trzeciego podróżnego. W takim razie drugiemu podróżnemu należy się 10 gr z tej części. |
Zadanie 6. Rozwiązanie Można ułożyć równanie, którego rozwiązaniem będzie szukana liczba jabłek. Można też zadanie rozwiązać w sposób czysto arytmetyczny. Ostatni klient kupił całą resztę, czyli połowę tego co zostało i pół jabłka. Pół jabłka było więc połową tego co kupił, czyli kupił jedno jabłko. Wystarczy teraz zauważyć, że każdy kolejny klient dostawał dwa razy mniej jabłek niż poprzedni. Mamy więc następująca sytuację: Klient: 6 5 4 3 2 1 Liczba jabłek: 1 + 2 + 4 + 8 + 16 + 32 = 63 Kobieta na początku miała 63 jabłka. |
Zadanie 7. Rozwiązanie
Zakładamy, że każde zestawienie butów, spódnicy i bluzki
jest jednakowo dobre i możliwe do zaakceptowania przez tą panią. Obliczając
liczbę możliwych zestawień, można rozumować tak: |
Ogłaszam internetowy konkurs na wierszowane definicje matematyczne
Mogą w nim brać udział zarówno uczniowie, rodzice jak i nauczyciele.
Adres internetowy:
ada.paczesna@wp.pl
Termin: do końca maja roku szkolnego 2009/2010
Dziękuję za uwagę
Do zobaczenia za rok!