Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Błoniu
Opracowała: Mariola Siedlecka
Zespół Aspergera – informacje dla rodziców i nauczycieli
Mianem Zespołu Aspergera (ang. Asperger's Syndrome - w skrócie AS) określa się łagodniejsze przypadki autyzmu, dotyczące przede wszystkim zaburzeń funkcjonalnych. Jest to zaburzenie rozwoju o podłożu neurologicznym, którego przyczyny na ogół nie są znane.
W wieku przedszkolnym dziecko z AS:
![]() |
Zwykle prawidłowo funkcjonuje z znanym sobie otoczeniu. |
![]() |
Nie chwali się swoimi sukcesami i osiągnięciami. |
![]() |
Unika kontaktu wzrokowego. |
![]() |
Słabo rozumie mimikę twarzy, gestów, ton głosu u osób z otoczenia. |
![]() |
Unika spontanicznych kontaktów z rówieśnikami. |
![]() |
Ma kłopoty z przystosowaniem się w nowym środowisku. |
![]() |
Lubi schematy i rytuały. |
![]() |
Ma stereotypie ruchowe, jak na przykład: kiwanie, machanie rękoma, podskakiwanie. |
![]() |
Ma niezwykłe zainteresowania, a nawet fiksacje na wybrane tematy. |
![]() |
Pomimo rozwiniętej umiejętności mowy, ma problemy z podtrzymaniem prostej rozmowy. |
![]() |
Ma zwykle bardzo dobrą pamięć mechaniczną (fakty, daty, postacie), szczególnie odnośnie wydarzeń odległych w czasie. |
![]() |
Często bywa niezgrabne ruchowo, pomimo widocznej nadruchliwości. |
![]() |
Ma trudności z kontrolowaniem swoich emocji. |
![]() |
Nie bawi się tematycznie. |
![]() |
Ma zaburzoną integrację sensoryczną. |
W młodszym wieku szkolnym (klasy 1 – 3):
![]() |
Zazwyczaj nie ma kłopotów z nauką (ma bardzo bogate słownictwo, dobrze czyta, poprawnie wykonuje proste operacje liczbowe, a nawet może mieć niezwykłe zdolności matematyczne). Częstym problemem jest nieumiejętność szybkiego pisania, rysowania, kolorowania i wycinania oraz niechęć do uczestnictwa w grach i zabawach zespołowych. |
![]() |
Ma silną potrzebę kończenia rozpoczętych zadań i prac. |
![]() |
Ma problemy z prawidłową interpretacją określonych informacji, pojęć abstrakcyjnych i języka: zasłyszane lub przeczytane informacje rozumie w sposób dosłowny. |
![]() |
Zazwyczaj nieprawidłowo interpretuje sytuacje społeczne, na przykład: dzieci w klasie się z czegoś śmieją, jemu wydaje się, że z niego. |
![]() |
Jest naiwne i łatwowierne, łatwo daje się podpuścić. Nie jest świadome własnych kompromitacji. |
![]() |
Jest prawdomówne. |
![]() |
Często jest skrajnie szczere w wyrażaniu swoich myśli. Nie rozumie, że można kogoś urazić przez nietaktowne zachowanie lub wypowiedź. |
![]() |
W dalszym ciągu unika kontaktu wzrokowego z rozmówcą. |
![]() |
Stosuje czynności rutynowe i rytuały. |
![]() |
Nie lubi zmian i niespodzianek. |
![]() |
Pogłębia swoje specyficzne zainteresowania – na wybrane tematy ma bardzo głęboką wiedzę. |
![]() |
Ma trudności z przystosowaniem się do środowiska klasowego i szkolnego. |
![]() |
Utrzymuje tylko powierzchowne kontakty z rówieśnikami, ma problem z zawarciem i podtrzymaniem bliższych znajomości. Preferuje kontakty z dorosłymi. |
![]() |
Coraz częściej nie potrafi panować nad swoimi emocjami (jest to wynik stresu związanego z kontaktami z rówieśnikami). |
![]() |
Jest niezdarne i niezgrabne ruchowo. |
![]() |
Nie lubi sportów zespołowych. |
![]() |
Ma świetnie rozwiniętą pamięć. |
![]() |
Bardzo często przejawia problemy z integracją sensoryczną. |
W starszym wieku szkolnym:
![]() |
Coraz lepiej radzi sobie z kontaktami z rówieśnikami (stopień radzenia związany jest z poziomem inteligencji dziecka i stopniem jego ekscentryczności). |
![]() |
Nawiązuje relacje z rówieśnikami wynikające ze wspólnych zainteresowań. |
![]() |
Ma coraz większe problemy z nauką, wynikające z trudności w: |
- planowaniu i organizacji swoich działań,
- wyznaczaniu celów i priorytetów,
- wydajności,
- elastyczności w rozwiązywaniu problemów.
![]() |
Ma coraz większe problemy z koncentracją uwagi. |
![]() |
Ma problemy w ocenie czasu potrzebnego na wykonanie jakiejś czynności; często się spóźnia, pracuje powoli. |
![]() |
Ma problemy z syntezą informacji. |
![]() |
Ma kłopoty z motywacją. |
![]() |
Ma tendencję do czarno – białego postrzegania rzeczywistości |
![]() |
Ma skłonność do perseweracji (powtarzania tych samych czynności, słów, pytań). |
![]() |
Ma „inne” poczucie humoru. |
![]() |
Nie dba o swój wygląd zewnętrzny. |
![]() |
Może popadać w konflikty z rodzicami, nauczycielami, innymi uczniami (narasta frustracja dziecka). |
![]() |
Pojawiają się problemy emocjonalne – zaniżona samoocena, stany depresyjne. |
Warto zauważyć, że dzieci z AS posiadają wartościowe i cenne cechy osobowości takie jak:
·
uczciwość,
·
odpowiedzialność,
·
zdolność poświęcania się,
·
determinacja.
Wczesne i dokładne zdiagnozowanie AS pozwoli rodzicom na podjęcie odpowiedniej dla dziecka terapii, nauczycielom - dostosować wymagania szkolne do potrzeb i możliwości dziecka, a tym samym przyczyni się do jego prawidłowego rozwoju i rozkwitu jego możliwości.
Osobom zainteresowanym tematem polecam książki:
![]() |
Jackson L. – „Świry, dziwadła i Zespół Aspergera” – Warszawa 2005 (książka napisana przez nastolatka z AS; dostępna w Bibliotece Pedagogicznej w Błoniu) |
![]() |
Winter M. – „Zespół Aspergera – co nauczyciel wiedzieć powinien” – Warszawa 2006 (publikację tę polecam nie tylko nauczycielom) |
oraz strony internetowe:
![]() |
Polskie Towarzystwo Psychologiczne http://www.ptp.org.pl/ppkw/index.html |
![]() |
Życie z Zespołem Aspergera w rodzinie http://asperger.republika.pl/ |
![]() |
Autyzm i pokrewne zaburzenia rozwoju dzieci www.dzieci.bci.pl/strony/autism/ |
![]() |
Oddział Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci z Autyzmem i Pokrewnymi Zaburzeniami w Kołobrzegu http://www.autyzm.hg.pl/ |
Organizacje i ośrodki, w których można uzyskać pomoc i wsparcie dla dziecka:
FUNDACJA SYNAPSIS ul. Ondraszka 3 02 – 085 Warszawa tel. (22) 825-87-42, (22) 825- 87-22, (22)825-77-57 E-mail: fundacja@synapsis.waw.pl Strona internetowa: www.synapsis.waw.pl
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera „NIE-GRZECZNE DZIECI” ul. Nutki 3/5 m.11 02-785 Warszawa, tel. 0 887 059 343 E-mail: asperger@wp.pl Strona internetowa: www.niegrzecznedzieci.prv.pl
Centrum Terapii Zespołu Aspergera
ul.Czarnieckiego 27B
01-548 Warszawa tel. (0-22) 638 37 57 ; +48 691 522 433
E-mail:
zespol.aspergera@sotis.pl Strona internetowa:
www.sotis.pl