Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Błoniu

Opracowała: Mariola Siedlecka

 Zespół Aspergera – informacje dla rodziców i nauczycieli

 Mianem Zespołu Aspergera (ang. Asperger's Syndrome - w skrócie AS) określa się łagodniejsze przypadki autyzmu, dotyczące przede wszystkim zaburzeń funkcjonalnych. Jest to zaburzenie rozwoju o podłożu neurologicznym, którego przyczyny na ogół nie są znane.

Trudności ze zdiagnozowaniem AS związane są z tym, że przejawia się on na wiele sposobów. Objawy u różnych dzieci występują w różnym stopniu, w różny sposób i równie dobrze niektórych objawów może wcale nie być.

Jak symptomy może przejawiać dziecko?

W wieku przedszkolnym dziecko z AS:

punktor Zwykle prawidłowo funkcjonuje z znanym sobie otoczeniu.
punktor Nie chwali się swoimi sukcesami i osiągnięciami.
punktor Unika kontaktu wzrokowego.
punktor Słabo rozumie mimikę twarzy, gestów, ton głosu u osób z otoczenia.
punktor Unika spontanicznych kontaktów z rówieśnikami.
punktor Ma kłopoty z przystosowaniem się w nowym środowisku.
punktor Lubi schematy i rytuały.
punktor Ma stereotypie ruchowe, jak na przykład: kiwanie, machanie rękoma, podskakiwanie.
punktor Ma niezwykłe zainteresowania, a nawet fiksacje na wybrane tematy.
punktor Pomimo rozwiniętej umiejętności mowy, ma problemy z podtrzymaniem prostej rozmowy.
punktor Ma zwykle bardzo dobrą pamięć mechaniczną (fakty, daty, postacie), szczególnie odnośnie wydarzeń odległych w czasie.
punktor Często bywa  niezgrabne ruchowo, pomimo widocznej nadruchliwości.
punktor Ma trudności z kontrolowaniem swoich emocji.
punktor Nie bawi się tematycznie.
punktor Ma zaburzoną integrację sensoryczną.

 W młodszym wieku szkolnym (klasy 1 – 3):

punktor Zazwyczaj nie ma kłopotów z nauką (ma bardzo bogate słownictwo, dobrze czyta, poprawnie wykonuje proste operacje liczbowe, a nawet może mieć niezwykłe zdolności matematyczne). Częstym problemem jest nieumiejętność szybkiego pisania, rysowania, kolorowania i wycinania oraz niechęć do uczestnictwa w grach i zabawach zespołowych.
punktor Ma silną potrzebę kończenia rozpoczętych zadań i prac.
punktor Ma problemy z prawidłową interpretacją określonych informacji, pojęć abstrakcyjnych i języka: zasłyszane lub przeczytane informacje rozumie w sposób dosłowny.
punktor Zazwyczaj nieprawidłowo interpretuje sytuacje społeczne, na przykład: dzieci w klasie się z czegoś śmieją, jemu wydaje się, że z niego.
punktor Jest naiwne i łatwowierne, łatwo daje się podpuścić. Nie jest świadome własnych kompromitacji.
punktor Jest prawdomówne.
punktor Często jest skrajnie szczere w wyrażaniu swoich myśli. Nie rozumie, że można kogoś urazić przez nietaktowne zachowanie lub wypowiedź.
punktor W dalszym ciągu unika kontaktu wzrokowego z rozmówcą.
punktor Stosuje czynności rutynowe i rytuały.
punktor Nie lubi zmian i niespodzianek.
punktor Pogłębia swoje specyficzne zainteresowania – na wybrane tematy ma bardzo głęboką wiedzę.
punktor Ma trudności z przystosowaniem się do środowiska klasowego i szkolnego.
punktor Utrzymuje  tylko powierzchowne kontakty z rówieśnikami, ma problem z zawarciem i podtrzymaniem bliższych znajomości. Preferuje kontakty z dorosłymi.
punktor Coraz częściej nie potrafi panować nad swoimi emocjami (jest to wynik stresu związanego z kontaktami z rówieśnikami).
punktor Jest niezdarne i niezgrabne ruchowo.
punktor Nie lubi sportów zespołowych.
punktor Ma świetnie rozwiniętą pamięć.
punktor Bardzo często przejawia problemy z integracją sensoryczną.

 W starszym wieku szkolnym:

punktor Coraz lepiej radzi sobie z kontaktami z rówieśnikami (stopień radzenia związany jest z poziomem inteligencji dziecka i stopniem jego ekscentryczności).
punktor Nawiązuje relacje z rówieśnikami wynikające ze wspólnych zainteresowań.
punktor Ma coraz większe problemy z nauką, wynikające z trudności w:

- planowaniu i organizacji swoich działań,
- wyznaczaniu celów i priorytetów,
- wydajności,
- elastyczności w rozwiązywaniu problemów.

punktor Ma coraz większe problemy z koncentracją uwagi.
punktor Ma problemy w ocenie czasu potrzebnego na wykonanie jakiejś czynności; często się spóźnia, pracuje powoli.
punktor Ma problemy z syntezą informacji.
punktor Ma kłopoty z motywacją.
punktor Ma tendencję do czarno – białego postrzegania rzeczywistości
punktor Ma skłonność do perseweracji (powtarzania tych samych czynności, słów, pytań).
punktor Ma „inne” poczucie humoru.
punktor Nie dba o swój wygląd zewnętrzny.
punktor Może popadać w konflikty z rodzicami, nauczycielami, innymi uczniami (narasta frustracja dziecka).
punktor Pojawiają się problemy emocjonalne – zaniżona samoocena, stany depresyjne.

Warto zauważyć, że dzieci z AS posiadają wartościowe i cenne cechy osobowości takie jak:

      ·          uczciwość,
·       
odpowiedzialność,
·       
zdolność poświęcania się,
·       
determinacja.

 

Wczesne i dokładne zdiagnozowanie AS pozwoli rodzicom na podjęcie odpowiedniej dla dziecka terapii, nauczycielom -  dostosować wymagania szkolne do potrzeb i możliwości dziecka, a tym samym przyczyni się do jego prawidłowego rozwoju i rozkwitu jego możliwości.

Osobom zainteresowanym tematem polecam książki:

punktor

Jackson L. – „Świry, dziwadła i Zespół Aspergera” – Warszawa 2005 (książka napisana przez nastolatka z AS; dostępna w Bibliotece Pedagogicznej w Błoniu)

punktor

 Winter M. – „Zespół Aspergera – co nauczyciel wiedzieć powinien” – Warszawa 2006 (publikację tę  polecam nie tylko nauczycielom)

oraz strony internetowe:

punktor

 Polskie Towarzystwo Psychologiczne    http://www.ptp.org.pl/ppkw/index.html

punktor

Życie z Zespołem Aspergera w rodzinie  http://asperger.republika.pl/

punktor

Autyzm i pokrewne zaburzenia rozwoju dzieci   www.dzieci.bci.pl/strony/autism/

punktor

Oddział Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci z Autyzmem i Pokrewnymi Zaburzeniami w Kołobrzegu  http://www.autyzm.hg.pl/

Organizacje i ośrodki, w których można uzyskać pomoc i wsparcie dla dziecka:

FUNDACJA SYNAPSIS    ul. Ondraszka 3   02 – 085 Warszawa tel. (22) 825-87-42, (22) 825- 87-22, (22)825-77-57  E-mail: fundacja@synapsis.waw.pl Strona internetowa: www.synapsis.waw.pl

Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera „NIE-GRZECZNE DZIECI”   ul. Nutki 3/5 m.11   02-785 Warszawa, tel. 0 887 059 343  E-mail: asperger@wp.pl  Strona internetowa: www.niegrzecznedzieci.prv.pl

Centrum Terapii Zespołu Aspergera  ul.Czarnieckiego 27B
01-548 Warszawa    tel. (0-22) 638 37 57 ; +48 691 522 433                                
E-mail: zespol.aspergera@sotis.pl Strona internetowa: www.sotis.pl