Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Błoniu

Inne spojrzenie na dysleksję

             W wielu rodzinach problem dysleksji dotyczy kolejnych dzieci, także rodzice sięgając pamięcią do swych szkolnych lat, przypominają sobie o podobnych trudnościach. Można więc mówić o pewnych predyspozycjach genetycznych, jednak nie jest to jedyny warunek występowania dysleksji lub jej braku. Samo pojęcie jest bardzo szerokie i złożone. Zgodnie z definicją:

Dysleksja rozwojowa Są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego.

Terminologia Najczęściej stosuje się termin "dysleksja rozwojowa" dla określenia syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania

punktor DYSLEKSJA - specyficzne trudności w czytaniu;
punktor DYSORTOGRAFIA - specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne);
punktor DYSGRAFIA - niski poziom graficzny pisma.”

(źródło- Polskie Towarzystwo Dysleksji)

             Niektórzy rodzice sami podejmują trud wyrównywania deficytów u swoich dzieci, inni zapisują na różne zajęcia specjalistyczne odbywające się w szkołach, Poradniach Psychologiczna- Pedagogicznych lub innych placówkach terapeutycznych.

Warto zastanowić się, co leży u podstaw trudności edukacyjnych tych dzieci, a także ich problemów w dorosłości.

Niewątpliwie pewien wpływ ma czynnik genetyczny, bowiem jak pokazują badania prawdopodobieństwo odziedziczenia trudności w czytaniu szacuje na 60%, natomiast problemów z ortografią: 70 do 80%. Kolejną przyczyną mogą być zmiany anatomiczne i zaburzenia fizjologiczne układu nerwowego w okresie prenatalnym, w czasie porodu oraz w pierwszych miesiącach życia.

Podczas diagnozowania dziecka niezmiernie ważny wywiad z rodzicami. Wszelkie niepokojące zdarzenia, które miały miejsce w czasie ciąży i pierwszego roku życia są cenną wskazówką dla lekarza, psychologa , czy terapeuty. Ułatwiają postawienie prawidłowej diagnozy i wybranie takiego rodzaju terapii, który będzie najbardziej skuteczny. Niewłaściwe dobrane ćwiczenia stają się dla dziecka udręką, zwłaszcza, gdy nie osiąga sukcesów.

Pediatrzy i neurolodzy podkreślają wagę osiągania kolejnych etapów rozwoju ruchowego i poznawczego jako niezbędnej bazy do nadbudowywania kolejnych umiejętności. Np.

punktor raczkowanie ma znaczący wpływ na rozwój koordynacji wzrokowo- ruchowej;
punktor pierwsze kroki dziecka dostawnym krokiem przy ścianie przyczynia się do prawidłowego wysklepienia stopy, zaś płaskie ułożenie dłoni na ścianie kształtuje prawidłowe łuki palców- sprawność ważna podczas pisania;
punktor długotrwałe podawanie papkowatych pokarmów może powodować opóźniony rozwój mowy;
punktor częste infekcje uszu powodują niedostateczną ilość bodźców słuchowych i mają bezpośredni wpływ na jakość słyszenia i mowę.

Pierwszą osobą, która dostrzega nieprawidłowości jest rodzic. Swoje wątpliwości powinien jak najszybciej skonsultować z lekarzem. Obecnie (także w naszym mieście) funkcjonują Ośrodki Wczesnej Interwencji skupiające wykwalifikowaną kadrę medyczną i terapeutyczną. Dzieci starsze znajdą pomoc w przedszkolnych i szkolnych grupach integracyjnych oraz Poradniach Psychologiczno- Pedagogicznych.

            Istnieje wiele metod terapeutycznych mających na celu wyrównywanie deficytów w zakresie rozwoju ruchowego, poznawczego, społecznego i emocjonalnego. Zadaniem lekarza i terapeuty jest wybór rodzaju oddziaływań odpowiednich dla danego dziecka.

Dla dyslektyków proponowane są zajęcia terapii pedagogicznej (reedukacji) w zakresie dysleksji, dysgrafii, dysortografii i dyskalkulii. W niektórych przedszkolach i szkołach wprowadza się (wcześniej znane w Europie i Stanach Zjednoczonych) diagnozę i terapię metodą integracji sensorycznej, INPP, Thomatisa, IAS Johansena, EEG Biofeedback, NDT Bobach, Volty.

Szerzej o wybranych terapeutycznych w kolejnym artykule. 

Beata Kynczew
Małgorzata Czarnecka- Jaśkiewicz
pedagodzy terapeuci w Szkole Podstawowej nr 2
z Oddziałami Integracyjnymi w Błoniu