Szkolny konkurs przyrodniczy

Organizmy  i  ich  środowisko”

 

 

Imię i nazwisko ..........................................................................................

 

1. Który czynnik środowiskowy wpłynął na wytworzenie specyficznych cech u

    kserofitów:

a.      rodzaj gleby

b.     woda

c.     światło

d.     temperatura

 

2. Epifity i liany najczęściej występują:

a.      w lasach namorzynowych

b.     w tajdze

c.     w wilgotnych lasach równikowych

d.     w lasach mieszanych

 

3. Organizmami wskaźnikowymi do określenia stopnia zanieczyszczenia powietrza

     dwutlenkiem siarki mogą być:

a.      mchy i porosty

b.     drzewa iglaste i porosty

c.     drzewa liściaste i grzyby

d.     mchy i paprocie

 

4. Przyczyną zakwitu glonów  nie  jest:

a.      stosowanie nawozów mineralnych na polach

b.     nielegalne opróżnianie szambiarek

c.     odprowadzanie ścieków komunalnych do rzek i jezior

d.     zmniejszenie się przejrzystości wody

 

5. Podkreśl zdanie fałszywe.

a.      pająk topik żyje w wodzie, więc oddycha tlenem rozpuszczonym w wodzie

b.     pająk topik oddycha tlenem atmosferycznym

 

6. Uzupełnij:

 

          Organizmami budującymi rafy koralowe są ................................................... .

 

                  Żyją one w symbiozie z ........................................., które są bardzo wrażliwe na

 

          wzrost temperatury wody.

 

7. Podaj po dwa przykłady roślin których nasiona lub owoce rozsiewane są przez:

 

a.      wiatr - .................................................... ,  ................................................

 

b.     zwierzęta - ............................................. ,  ................................................

 

c.     wodę - .................................................... , .................................................

 

8. Cykl roślin i zwierząt na Ziemi nazywamy krążeniem materii. Na podstawie analizy

    tekstu przedstaw krążenie materii w przyrodzie, uzupełniając schemat.

 

     Rośliny (producenci) pobierają proste związki nieorganiczne z gleby i wykorzystują je w procesie fotosyntezy. Część roślin staje się pożywieniem dla zwierząt (konsumenci), inne obumierają. Martwe rośliny i zwierzęta są rozkładane przez organizmy glebowe (bakterie i grzyby) do prostych związków nieorganicznych, które rośliny pobiorą w procesie fotosyntezy.

 

 

 

 

 

 


      

 

 

     

 

 

 

 

 

 

9. Z wymienionych organizmów ułóż łańcuchy pokarmowe charakterystyczne dla

    biocenozy jeziora:

 

·        zatoczek, grzybień biały, łyska

 

.................................................................................................................................................

·        glony, leszcz, ślimak

 

.................................................................................................................................................

 

10. Spośród wymienionych cech wybierz i podkreśl te, które dotyczą roślin o liściach

      wynurzonych:

a)     łodygi mają długie i giętkie

b)    wiele gatunków pozbawionych jest korzeni

c)     rozwinięte kłącza gromadzą pokarm

d)    liście są duże, okrągłe lub owalne

e)     sztywne, wydłużone liście

f)      ich łodygi są giętkie, a liście drobne, małe

 

11. Wymień cechy roślin o liściach pływających, które umożliwiają im życie w wodzie.

 

Þ   .............................................................................................................................

 

Þ   .............................................................................................................................

 

Þ   .............................................................................................................................

 

 

12. Uzupełnij schemat podziału wód powierzchniowych, wpisując w odpowiednie miejsca

      określenia:

 

oceany i morza, stojące, strumień, jezioro, potok, rzeka

 

                         

                                           Wody powierzchniowe 

 

                                                                                           

                                                                                                      Wody lądowe

                             

                                                                                                                               płynące

                  

                     

                             staw               

 

 

 

 

 

13. podane przykłady roślin wpisz w odpowiednie miejsce w tabeli:

 

żyto, bratki, róża, trawy, truskawka, jabłoń, topola, sosna

 

 

 

Rośliny owadopylne

 

 

 

Rośliny wiatropylne

 

 

 

 

14. Wyjaśnij, dlaczego zimą, mimo zamarzniętej przypowierzchniowej warstwy

      głębokiego zbiornika wodnego, przy dnie możliwe jest życie organizmów żywych.

 

.................................................................................................................................................

 

.................................................................................................................................................

 

.................................................................................................................................................

 

.................................................................................................................................................

 

15. Dlaczego igły sosny nie muszą być zrzucane na zimę?

 

.................................................................................................................................................

 

.................................................................................................................................................

 

.................................................................................................................................................