Szkolny konkurs przyrodniczy
Imię
i nazwisko ..........................................................................................
1.
Który czynnik środowiskowy wpłynął na wytworzenie specyficznych cech u
kserofitów:
a. rodzaj gleby
b. woda
c. światło
d. temperatura
2.
Epifity i liany najczęściej występują:
a. w lasach namorzynowych
b. w tajdze
c. w wilgotnych lasach równikowych
d. w lasach mieszanych
3.
Organizmami wskaźnikowymi do określenia stopnia zanieczyszczenia powietrza
dwutlenkiem
siarki mogą być:
a. mchy i porosty
b. drzewa iglaste i porosty
c. drzewa liściaste i grzyby
d. mchy i paprocie
4.
Przyczyną zakwitu glonów
nie
jest:
a. stosowanie nawozów mineralnych na polach
b. nielegalne opróżnianie szambiarek
c. odprowadzanie ścieków komunalnych do rzek i jezior
d. zmniejszenie się przejrzystości wody
5.
Podkreśl zdanie fałszywe.
a. pająk topik żyje w wodzie, więc oddycha tlenem rozpuszczonym w wodzie
b. pająk topik oddycha tlenem atmosferycznym
6.
Uzupełnij:
Organizmami budującymi rafy koralowe są ................................................... .
Żyją one w symbiozie z ........................................., które są bardzo
wrażliwe na
wzrost
temperatury wody.
7.
Podaj po dwa przykłady roślin których nasiona lub
owoce rozsiewane są przez:
a. wiatr - .................................................... , ................................................
b. zwierzęta - ............................................. , ................................................
c. wodę - .................................................... ,
.................................................
8. Cykl roślin i zwierząt na Ziemi nazywamy krążeniem materii. Na podstawie analizy
tekstu przedstaw krążenie materii w przyrodzie, uzupełniając schemat.
Rośliny (producenci) pobierają proste związki nieorganiczne z gleby i wykorzystują je w procesie fotosyntezy. Część roślin staje się pożywieniem dla zwierząt (konsumenci), inne obumierają. Martwe rośliny i zwierzęta są rozkładane przez organizmy glebowe (bakterie i grzyby) do prostych związków nieorganicznych, które rośliny pobiorą w procesie fotosyntezy.
9.
Z wymienionych organizmów ułóż łańcuchy pokarmowe charakterystyczne dla
biocenozy jeziora:
·
zatoczek, grzybień biały, łyska
.................................................................................................................................................
·
glony, leszcz, ślimak
.................................................................................................................................................
10.
Spośród wymienionych cech wybierz i podkreśl te, które dotyczą roślin o
liściach
wynurzonych:
a) łodygi mają długie i giętkie
b) wiele gatunków pozbawionych jest korzeni
c) rozwinięte kłącza gromadzą pokarm
d) liście są duże, okrągłe lub owalne
e) sztywne, wydłużone liście
f) ich łodygi są giętkie, a liście drobne, małe
11.
Wymień cechy roślin o liściach pływających, które umożliwiają im życie w
wodzie.
Þ .............................................................................................................................
Þ .............................................................................................................................
Þ .............................................................................................................................
12.
Uzupełnij schemat podziału wód powierzchniowych, wpisując w odpowiednie miejsca
określenia:
oceany i morza, stojące, strumień,
jezioro, potok, rzeka
Wody
powierzchniowe
Wody lądowe
płynące
staw
13.
podane przykłady roślin wpisz w odpowiednie miejsce w
tabeli:
żyto, bratki, róża, trawy,
truskawka, jabłoń, topola, sosna
Rośliny
owadopylne
|
|
Rośliny wiatropylne |
|
14.
Wyjaśnij, dlaczego zimą, mimo zamarzniętej przypowierzchniowej warstwy
głębokiego
zbiornika wodnego, przy dnie możliwe jest życie organizmów żywych.
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
15. Dlaczego igły sosny nie muszą być zrzucane na zimę?
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................