TERAPIA RĘKI
W naszej szkole zapewniamy pomoc
terapeutów uczniom od klasy pierwszej do szóstej szkoły podstawowej. Pomoc
pedagogiczna z istoty swej jest długotrwała, ukierunkowana na stymulowanie rozwoju
i usprawnianie nieprawidłowo rozwijających się funkcji. Często w zajęciach
uczestniczą dzieci, u których mamy do czynienia ze sprzężonymi zaburzeniami
kilku funkcji. W wielu przypadkach pracę terapeutyczną powinno prowadzić się
przez cały okres edukacji szkolnej.
Umiejętność pisania jest procesem
złożonym, wymaga od ucznia prawidłowo rozwiniętej motoryki małej i dużej,
wykorzystania płynnej pracy oczu, prawidłowej koordynacji, zwłaszcza oczu i
rąk, oraz łatwego odbioru informacji słuchowych.
Dla wielu uczniów czynność ta jest
trudna do opanowania, a konsekwencją tego są różnego rodzaju trudności w nauce
szkolnej. Zaburzenia graficzne, które nie są poddane terapii, mają tendencję do
narastania wraz z wiekiem uczniów. Przezwyciężenie trudności w nauce pisania
dokonuje się w różny sposób, zależnie od ich charakteru i przyczyn, które je
wywołują. Mając świadomość skali problemu, z którym muszą się oni zmierzyć,
prowadzę zajęcia z terapii ręki.
Cel ogólny zajęć.
Zmniejszenie zniekształceń pisma
wynikających z zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych (motoryki rąk, funkcji
wzrokowych i koordynacji wzrokowo-ruchowej) w wyniku intensywnych ćwiczeń.
Cele szczegółowe:
- usprawnianie poziomu graficznego
rysunku i pisma;
- korygowanie nieprawidłowych nawyków
ruchowych koniecznych podczas pisania;.
- wdrożenie do prawidłowego
trzymania przyborów do pisania;
- wyrabianie nawyku
stałej kontroli estetyki pisania;.
- rozwijanie koordynacji
wzrokowo-ruchowej i motoryki rąk;
- doskonalenie umiejętności
wykonywania zadań zgodnie z poleceniem;
- rozbudzenie orientacji przestrzennej,
- poprawa koncentracji uwagi,
- efektywne prezentowanie swojej
wiedzy w formie pisemnej,
- sprawne komunikowanie się
za pomocą pisma,
- poprawa ogólnych procesów uczenia.
Sposoby osiągania celów.
Najważniejszym wynikiem dla
uczestników zajęć będzie zmniejszenie zniekształceń pisma oraz usprawnienie
motoryki rąk. Stworzy to uczniom dysgraficznym możliwości rozwoju, efektywnego
prezentowania swojej wiedzy w formie pisemnej, skutecznego, sprawnego
komunikowania się za pomocą pisma, poprawę ogólnych procesów uczenia.. Udział w
zajęciach pozwoli na zminimalizowanie negatywnego wpływu dysgrafii na postępy w
nauce, rozwinięcie u uczniów spostrzegawczości, percepcji i pamięci słuchowej,
poprawa koncentracji uwagi u uczniów.
Metody realizacji.
Główne metody pracy na
zajęciach to metody odtwórcze oraz metody integracji sensorycznej. Integracja
sensoryczna to proces organizujący docierające do mózgu informacje płynące z
ciała i środowiska. W procesie tym mózg rozpoznaje, segreguje, interpretuje i
unifikuje informacje tak, by mogły być użyte w reakcji na wymagania płynące z
otoczenia w celowym działaniu[I].
Po ukończeniu szkolenia w zakresie Terapii Ręki w Teorii Integracji
Sensorycznej prowadzonego przez Zbigniewa Przyrowskiego, uzyskałam niezbędną
wiedzę do prowadzenia zajęć zgodnie z wymienionymi wyżej metodami. Informacja o
twórcy metody:
Zbigniew Przyrowski
psycholog kliniczny od 1986 r,
· terapeuta integracji sensorycznej od 1994 r,
· nauczyciel /instruktor/ terapii integracji sensorycznej od
1998 r,
· senior nauczyciel /instruktor/ terapii integracji
sensorycznej od 2007 r,
· autor wielu publikacji,
· twórca kilku metod diagnostycznych,
· prekursor metody integracji sensorycznej w Polsce,
· redaktor naczelny pierwszego w Polsce pisma o integracji
sensorycznej
Proces
terapii.
Terapię ręki rozpoczną
uczniowie od motoryki dużej, następnie przechodzą do ćwiczeń motoryki małej.
Proces terapeutyczny dostosowany jest do indywidualnych potrzeb i możliwości
uczniów oraz ich tempa pracy.
Na każdych zajęciach
zaplanowane są krótkie, potem coraz dłuższe, ćwiczenia z ołówkiem i długopisem
oraz ćwiczenia wyrabiające koordynację wzrokowo- ruchową i sprawność
nadgarstka, dłoni i palców. Do ćwiczeń tych zostaną wykorzystane zabawy
konstrukcyjne, ćwiczenia manualne i techniki plastyczne: malowanie na szkle,
rysowanie flamastrami na tekstyliach, wydrapywanie oryginalnym sposobem pisania
i rysowania, wycinanie, wydzieranie, kalkowanie, stemplowanie, origami.
[I]
Zbigniew Przyrowski „Co to jest integracja
sensoryczna” www.zbigniewprzyrowski.pl
Liber, Warszawa 2007
Autor pedagog terapeuta Edyta Kurlej