Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Błoniu

                                                                                      Opracował: Michał Wysocki

Czasy angielskie - krótka charakterystyka głównych czasów występujących w języku angielskim

Poniżej podajemy charakterystykę wybranych czasów angielskich. Jest ona pomyślana jako krótki przewodnik po czasach na użytek początkujących.

 1) PRESENT  SIMPLE  - CZAS TERAŹNIEJSZY PROSTY jest używany gdy mówimy o:

-     czynności, która jest powtarzana, np.:

I clean my room every day. - Codziennie sprzątam mój pokój.

-     czynności lub stanie stałym, charakterystycznym, typowym lub właściwym dla podmiotu zdania, np.:

He lives in the capital city.  -  On mieszka w stolicy.

We love animals.  -  My kochamy zwierzęta.

The sun sets in the west. - Słońce zachodzi na zachodzie.

Nowadays people smoke too much. - Obecnie ludzie za dużo palą.

-         czynności opisywanej w narracji, relacjach zdarzeń, nagłówkach gazet i objętych harmonogramem czy też rozkładem jazdy itp.:

Tom enters and shoots at her.  - Tom wchodzi i strzela do niej.

Lendl wins the first set. - Lendl wygrywa pierwszego seta.

Key witness dies in the forest - Główny swiadek ginie w lesie.

The match starts at 10 a.m.  - Mecz zaczyna się o 10 rano.

The train leaves Warsaw at 5.36. - Pociąg wyjeżdża z Warszawy o 5.36.

 

Charakterystyczne określenia przysłówkowe:

ALWAYS -  zawsze, NEVER - nigdy , OFTEN/ FREQUENTLY - często, RARELY/ SELDOM - rzadko, USUALLY - zwykle, SOMETIMES - czasami, OCCASIONALLY - od czasu do czasu,  NOWADAYS - w obecnych czsach, obecnie, EVERY DAY/WEEK/MONTH/YEAR etc. - codziennie, co tydzień, moesiąc, rok itp., ON SUNDAYS  etc. - w niedziele itp., ONCE/TWICE/ THREE TIMES  A WEEK  etc. - raz/ dwa razy/ trzy razy w tygodniu  itp.

W pytaniach i przeczeniach używa się operatorów : DO /  DOES (dla 3. osoby  l. poj) i głównego czasownika w  formie podstawowej.

Do you use a computer ? - Czy używasza komputera ?

Where does he keep his money? - Gdzie on trzyma swoje pieniądze?

We don't learn new words by heart. - My nie uczymy się nowych słów na pamięć.  She doesn't speak English fluently. - Ona nie mówi płynnie po ang.

 

2) PRESENT CONTINUOUS - CZAS TERAŹNIEJSZY CIĄGŁY jest używany dla:

-         czynności wykonywanych w chwili mówienia o nich oraz w teraźniejszości obejmującej dłuższy okres czasu, np.: w tym tygodniu itp.

He is listening to the news now. - On słucha wiadomości teraz.

We are working a lot at present. - My dużo obecnie pracujemy.

-         czynności zamierzonych lub zaplanowanych, które mają się odbyć w przyszłości.

 

I am flying to England tomorrow. Jutro lecę do Anglii.

Charakterystyczne określenia czasu: NOW - teraz, AT PRESENT - obecnie,

AT THE MOMENT - w tej chwili, TODAY - dzisiaj, TOMORROW - jutro

Pytania tworzy się przez inwersję z czasownikami am, are, is, np.:

Is it snowing now?  - Czy teraz pada śnieg?

Are they writing the test at the moment? - Czy oni piszą test w tej chwili?

Przeczenia uzyskuje się przez dodanie not do am, are, is, np.:

I am not washing up now. - Ja teraz nie zmywam.

We are not playing chess at the moment. - Nie gramy w szachy w tej chwili.

 

3) PRESENT  PERFECT - CZAS TERAŹNIEJSZY DOKONANY wyraża czynności już zakończone, ale ich efekty, skutki, czy konsekwencje w dalszym ciągu są zauważalne w teraźniejszości, np.:

Ted has broken his arm and can't write the test. - Ted złamał rękę i nie może pisać testu.

- oraz wyraża czynności, kiedy mówimy o kontynuowaniu czy też trwaniu stanu od pewnego okresu czasu lub od pewnego momentu w przeszłości do chwili obecnej, np.:

I have known the headmaster for six years. - Znam dyrektora od sześciu lat.

They haven't seen their English teacher since last June.  - Nie widzieli swojego nauczyciela angielskiego od czerwca zeszłego roku.

 Charakterystyczne określenia przysłówkowe:

FOR + okres czasu - od, przez, SINCE  + moment w przeszłości - od,

JUST - właśnie, ALREADY - już, YET - już ( w pytaniach), YET - jeszcze (w przeczeniach), LATELY - ostatnio, RECENTLY - niedawno, EVER - kiedykolwiek, NEVER - nigdy, SO  FAR - jak dotąd, THIS WEEK/MONTH etc. - w tym tygodniu, miesiącu itp.

Pytania tworzy się przez inwersję z czasownikiem have lub has:

Have you seen "Matrix" yet? - Czy widziałeś już "Matrixa"?

Who has done this homework? - Kto odrobił tę prace domową?

Przeczenia uzyskuje się przez dodanie not do  czasowników have i  has:

We have not finished it yet. - Jeszcze tego nie skończyliśmy.

Mr Grey has not earned that money. - P. Grey nie zarobił tych pieniędzy.

 4) PAST SIMPLE - CZAS PRZESZŁY PROSTY wyraża czynności, które miały miejsce w przeszłości i zostały zakończone w pewnym określonym czasie w przeszłości, np.: I played poker and won 10 nice stamps yesterday. - Grałem w pokera i wygrałem 10 ładnych znaczków wczoraj.

 Charakterystyczne określenia czasu:

YESTERDAY - wczoraj,  THE OTHER DAY - kilka dni temu, 3 HOURS AGO etc. - 3 godziny temu., LAST MONTH/ YEAR etc. - w ubiegłym miesiącu, roku itp.

Pytania tworzy się przy pomocy operatora  did, a przeczenia did not ( didn't), np.:

Did you bring the class register to school yesterday? - Czy przyniosłeś  dziennik klasowy do szkoły wczoraj?

We did not lend him any money last week. - Nie pożyczyliśmy mu żadnych pieniędzy w zeszłym tygodniu.

 5) PAST  CONTINUOUS - CZAS PRZESZŁY CIĄGŁY opisuje czynności, które:

-         trwały przez pewien okres czasu lub w pewnym momencie w przeszłości:

Yesterday at 10 I was driving to London. - Wczoraj o 10 jechałem samochodem do Londynu.

From 16.00 to 17.30 we were learning English. - Od 16.00 do 17.30 uczyliśmy się angielskiego.

-         odbywały się równolegle,np.:

 -The boss was dictating the letter and the secretary was typing it. - Szef dyktował list, a sekretarka pisała go na maszynie.

 -         trwały, gdy nastąpiły inne, np.:

I was watching satellite tv when the mobile rang. - Oglądałem  telewizję satelitarną, kiedy zadzwoniła komórka.

Charakterystyczne określenia czasu:

ALL DAY YESTERDAY - cały dzień wczoraj,  AT 10 A.M. - o 10 rano,  FROM 8 TO 15  - od 8 do 15, YESTERDAY AT 7 -  wczoraj o 7, itp.

Pytania tworzy się przez inwersję, np.:

Were they playing cowboys when you were writing your homework? - Czy oni bawili się w kowbojów, kiedy ty odrabiałeś lekcje?

Przeczenia tworzy się przez dodanie not do  were i  was,  np.:wasn't / weren't

They weren't working at 8 a.m. yesterday. - Oni nie pracowali wczoraj o 8.

She wasn't making a cake from 6  to 8. - Ona nie robiła ciasta od 6 do 8.

 6) PAST  PERFECT -  CZAS ZAPRZESZŁY jest stosowany dla:

-         określenia czynności, która miała miejsce i została zakończona w pewnym momencie w przeszłości lub przed inną czynnością, np.:

After he had returned from America, he bought a house. - Po tym jak wrócił z Ameryki, kupił dom.

 -    określenia stanu, który w pewnym momencie w przeszłości lub kiedy coś się zdarzyło trwał już od pewnego czasu, np.:

By the time we made the big money, we had saved 15 thousand  zloty for 2 years.  -  Do czasu, gdy zarobiliśmy wielkie pieniądze, zaoszczędziliśmy 15 tys. przez 2 lata.

 Charakterystyczne określenia przysłówkowe:

AFTER - po ,  BEFORE - przed, WHEN - kiedy, AS  SOON AS - jak tylko, BY + moment w przeszłości - do jakiegoś momentu

Pytania tworzymy przez inwersję z had,  np.:

Had she studied Greek before she went to Greece? - Czy studiowała grecki zanim pojechała do Grecji?

 Przeczenia tworzy się przez dodanie not do  had, np.:

She had not studied Italian before she went to Italy. - Ona nie studiowała włoskiego przed wyjazdem do Włoch.

 7) FUTURE SIMPLE -  CZAS PRZYSZŁY PROSTY stosujemy dla wyrażenia spodziewanych lub przewidywanych zdarzeń, zależnych głównie od czynników zewnętrznych, np.:

He will arrive in the USA, if he gets a visa. - On przybędzie do USA, jeśli dostanie wizę.

 Charakterystyczne określenia czasu:

TOMORROW - jutro,  NEXT WEEK -  w przyszłym tygodniu, IN 5 MINUTES - za 5 minut, SOON  - wkrótce itp.

 Pytania tworzymy przez inwersję z will, np.:

Will this bus arrive in Warsaw at 10 o'clock? - Czy ten autobus przybędzie do Warszawy o 10 godzinie?

Przeczenia uzyskujemy przez dodanie not do will (won't), np.:

This train will not (won't) arrive on time.  - Ten pociąg nie przybędzie na czas.

 Poniżej podajemy przykładowe testy.

 A.      Class test :  PRESENT SIMPLE                 Name....................................

 A. Complete.

 1) Billy likes (wychowanie fizyczne)  .................................... and (gry)...................

2) I don't like ............................ (przyroda)  or  ................................(matematyka).

3) How many times a week do you have ..................(angielski) and...................(niemiecki).

4) What subjects do you like best? I like ..................... and......................... Best.

SCORE ______ / 8

B. Circle correct words.

1) I don't like those shoes. They/ Them/ There are ugly.

2) Does Shelly like I/ me/ my.

3) Your trousers are wicked. We like they/ them/ their.

4) My sister goes to J.Korczak School. Her/ She's/ She starts lessons at 8 o'clock.

SCORE ______ / 4

C. Write sentences.  (X ß zdanie przeczące, V ß zdanie twierdzące, ? ß pytanie )

1.      (cows / eat meat / X)  ........................................................................

2.      (elephants / live / in the savanna / ?) ......................................................................

3.      (tigers / drink / water / V) ........................................................................

4.      (your dad / work / in a bank ?) .......................................................................

SCORE ______ / 4

D. Write the sentences in English.

1. O której godzinie ona je śniadanie? .............................................................................................

2. Ona je śniadanie o siódmej piętnaście. ........................................................................................

3. Gdzie ona chodzi do szkoły? .......................................................................................................

4. Ona chodzi do Admiral Nelson School.  .......................................................................................

SCORE ______ / 8

E. Complete the dialogue: are,  yes,   right,  am,    you,     pop singer,    famous,    let's,     woman.

Student 1: .............play  the game .

Student 2: What game?

S 1:   OK, I'm a ....................person. Who am I?                       TOTAL _______ / 33

S 2:   Are you a ......................?                                                   33 - 29 .....5

S 1:    Yes, I .............                                                                   28 - 24 .....4

S 2:    Are you a .....................?                                                   23 - 18 ..... 3

S 1:   ......, I am                                                                            17 - 13 ..... 2

S 2: ..............         ...............  Doda Elektroda?

S 1:   Yes, that's  .................    .

SCORE ______ / 9

 B.    Class test:  PRESENT SIMPLE                        Name.......................................

 A. Complete.

1) How many times a week do we have (sztuka).................. and (wychowanie religijne)  ..........................................?

2) I don't like ............................ (niemiecki)  or  ................................(zajęcia teatralne).

3) Rob doesn't like .................................... (geografia) and ..................(historia).

4) What subjects do you like best? I like ..................... and......................... best

SCORE ______ / 8

B. Circle correct words.

1)Do you like we/ us/ our.

2)Your socks are nice. I like they/ them/ their.

3)We don't like this fish. She/ He/ It  is disgusting.

4)His brother learns at elementary school. His/ He/ He's starts school at 8.50.

SCORE ______ / 4

C. Write sentences.  (X ß zdanie przeczące, V ß zdanie twierdzące, ? ß pytanie )

1.      (tigers / eat meat / X)  ...................................................................................

2.      (giraffes / live / in the jungle / ?) ......................................................................

3.      (cows / give / milk / V) ...................................................................................

4.      (your mum / work / in a shop ?) .......................................................................

SCORE ______ / 4

D. Write the sentences in English.

1 Gdzie ona je obiad?.........................................................................................................................

2. Ona je obiad w szkole. ...................................................................................................................

3 O której godzinie ona zaczyna lekcje?.............................................................................................

4. Ona zaczyna lekcje o dziewiątej dziesięć.  .....................................................................................

SCORE ______ / 8

E. Complete the dialogue: are,    I'm,   that's,    yes,     you,     boxer,    person,    play,    are.

Student 1: Let's ............. the game.

Student 2: What game?

S 1:   OK, I'm a famous ....................  Who am I?                       TOTAL _______ / 33

S 2:    ............ you a woman?                                                       33 - 29 ..... 5

S 1:    No, ........... not.                                                                  28 - 24 ..... 4

S 2:    Are you a .................?                                                        23 - 18 ..... 3

S 1:   ......, I am                                                                             17 - 13 ..... 2

S 2: ..............         ...............  Przemysław Saleta?

S 1:   Yes, .................    right.

SCORE ______ / 9