Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Błoniu
Opracował: Michał Wysocki
Czasy angielskie - krótka charakterystyka głównych czasów występujących w języku angielskim
Poniżej podajemy charakterystykę wybranych czasów angielskich. Jest ona pomyślana jako krótki przewodnik po czasach na użytek początkujących.
1) PRESENT SIMPLE - CZAS TERAŹNIEJSZY PROSTY jest używany gdy mówimy o:
- czynności, która jest powtarzana, np.:
I clean my room every day. - Codziennie sprzątam mój pokój.
- czynności lub stanie stałym, charakterystycznym, typowym lub właściwym dla podmiotu zdania, np.:
He lives in the capital city. - On mieszka w stolicy.
We love animals. - My kochamy zwierzęta.
The sun sets in the west. - Słońce zachodzi na zachodzie.
Nowadays people smoke too much. - Obecnie ludzie za dużo palą.
- czynności opisywanej w narracji, relacjach zdarzeń, nagłówkach gazet i objętych harmonogramem czy też rozkładem jazdy itp.:
Tom enters and shoots at her. - Tom wchodzi i strzela do niej.
Lendl wins the first set. - Lendl wygrywa pierwszego seta.
Key witness dies in the forest - Główny swiadek ginie w lesie.
The match starts at 10 a.m. - Mecz zaczyna się o 10 rano.
The train leaves Warsaw at 5.36. - Pociąg wyjeżdża z Warszawy o 5.36.
Charakterystyczne określenia przysłówkowe:
ALWAYS - zawsze, NEVER - nigdy , OFTEN/ FREQUENTLY - często, RARELY/ SELDOM - rzadko, USUALLY - zwykle, SOMETIMES - czasami, OCCASIONALLY - od czasu do czasu, NOWADAYS - w obecnych czsach, obecnie, EVERY DAY/WEEK/MONTH/YEAR etc. - codziennie, co tydzień, moesiąc, rok itp., ON SUNDAYS etc. - w niedziele itp., ONCE/TWICE/ THREE TIMES A WEEK etc. - raz/ dwa razy/ trzy razy w tygodniu itp.
W pytaniach i przeczeniach używa się operatorów : DO / DOES (dla 3. osoby l. poj) i głównego czasownika w formie podstawowej.
Do you use a computer ? - Czy używasza komputera ?
Where does he keep his money? - Gdzie on trzyma swoje pieniądze?
We don't learn new words by heart. - My nie uczymy się nowych słów na pamięć. She doesn't speak English fluently. - Ona nie mówi płynnie po ang.
2) PRESENT CONTINUOUS - CZAS TERAŹNIEJSZY CIĄGŁY jest używany dla:
- czynności wykonywanych w chwili mówienia o nich oraz w teraźniejszości obejmującej dłuższy okres czasu, np.: w tym tygodniu itp.
He is listening to the news now. - On słucha wiadomości teraz.
We are working a lot at present. - My dużo obecnie pracujemy.
- czynności zamierzonych lub zaplanowanych, które mają się odbyć w przyszłości.
I am flying to England tomorrow. Jutro lecę do Anglii.
Charakterystyczne określenia czasu: NOW - teraz, AT PRESENT - obecnie,
AT THE MOMENT - w tej chwili, TODAY - dzisiaj, TOMORROW - jutro
Pytania tworzy się przez inwersję z czasownikami am, are, is, np.:
Is it snowing now? - Czy teraz pada śnieg?
Are they writing the test at the moment? - Czy oni piszą test w tej chwili?
Przeczenia uzyskuje się przez dodanie not do am, are, is, np.:
I am not washing up now. - Ja teraz nie zmywam.
We are not playing chess at the moment. - Nie gramy w szachy w tej chwili.
3) PRESENT PERFECT - CZAS TERAŹNIEJSZY DOKONANY wyraża czynności już zakończone, ale ich efekty, skutki, czy konsekwencje w dalszym ciągu są zauważalne w teraźniejszości, np.:
Ted has broken his arm and can't write the test. - Ted złamał rękę i nie może pisać testu.
- oraz wyraża czynności, kiedy mówimy o kontynuowaniu czy też trwaniu stanu od pewnego okresu czasu lub od pewnego momentu w przeszłości do chwili obecnej, np.:
I have known the headmaster for six years. - Znam dyrektora od sześciu lat.
They haven't seen their English teacher since last June. - Nie widzieli swojego nauczyciela angielskiego od czerwca zeszłego roku.
Charakterystyczne określenia przysłówkowe:
FOR + okres czasu - od, przez, SINCE + moment w przeszłości - od,
JUST - właśnie, ALREADY - już, YET - już ( w pytaniach), YET - jeszcze (w przeczeniach), LATELY - ostatnio, RECENTLY - niedawno, EVER - kiedykolwiek, NEVER - nigdy, SO FAR - jak dotąd, THIS WEEK/MONTH etc. - w tym tygodniu, miesiącu itp.
Pytania tworzy się przez inwersję z czasownikiem have lub has:
Have you seen "Matrix" yet? - Czy widziałeś już "Matrixa"?
Who has done this homework? - Kto odrobił tę prace domową?
Przeczenia uzyskuje się przez dodanie not do czasowników have i has:
We have not finished it yet. - Jeszcze tego nie skończyliśmy.
Mr Grey has not earned that money. - P. Grey nie zarobił tych pieniędzy.
4) PAST SIMPLE - CZAS PRZESZŁY PROSTY wyraża czynności, które miały miejsce w przeszłości i zostały zakończone w pewnym określonym czasie w przeszłości, np.: I played poker and won 10 nice stamps yesterday. - Grałem w pokera i wygrałem 10 ładnych znaczków wczoraj.
Charakterystyczne określenia czasu:
YESTERDAY - wczoraj, THE OTHER DAY - kilka dni temu, 3 HOURS AGO etc. - 3 godziny temu., LAST MONTH/ YEAR etc. - w ubiegłym miesiącu, roku itp.
Pytania tworzy się przy pomocy operatora did, a przeczenia did not ( didn't), np.:
Did you bring the class register to school yesterday? - Czy przyniosłeś dziennik klasowy do szkoły wczoraj?
We did not lend him any money last week. - Nie pożyczyliśmy mu żadnych pieniędzy w zeszłym tygodniu.
5) PAST CONTINUOUS - CZAS PRZESZŁY CIĄGŁY opisuje czynności, które:
- trwały przez pewien okres czasu lub w pewnym momencie w przeszłości:
Yesterday at 10 I was driving to London. - Wczoraj o 10 jechałem samochodem do Londynu.
From 16.00 to 17.30 we were learning English. - Od 16.00 do 17.30 uczyliśmy się angielskiego.
- odbywały się równolegle,np.:
-The boss was dictating the letter and the secretary was typing it. - Szef dyktował list, a sekretarka pisała go na maszynie.
- trwały, gdy nastąpiły inne, np.:
I was watching satellite tv when the mobile rang. - Oglądałem telewizję satelitarną, kiedy zadzwoniła komórka.
Charakterystyczne określenia czasu:
ALL DAY YESTERDAY - cały dzień wczoraj, AT 10 A.M. - o 10 rano, FROM 8 TO 15 - od 8 do 15, YESTERDAY AT 7 - wczoraj o 7, itp.
Pytania tworzy się przez inwersję, np.:
Were they playing cowboys when you were writing your homework? - Czy oni bawili się w kowbojów, kiedy ty odrabiałeś lekcje?
Przeczenia tworzy się przez dodanie not do were i was, np.:wasn't / weren't
They weren't working at 8 a.m. yesterday. - Oni nie pracowali wczoraj o 8.
She wasn't making a cake from 6 to 8. - Ona nie robiła ciasta od 6 do 8.
6) PAST PERFECT - CZAS ZAPRZESZŁY jest stosowany dla:
- określenia czynności, która miała miejsce i została zakończona w pewnym momencie w przeszłości lub przed inną czynnością, np.:
After he had returned from America, he bought a house. - Po tym jak wrócił z Ameryki, kupił dom.
- określenia stanu, który w pewnym momencie w przeszłości lub kiedy coś się zdarzyło trwał już od pewnego czasu, np.:
By the time we made the big money, we had saved 15 thousand zloty for 2 years. - Do czasu, gdy zarobiliśmy wielkie pieniądze, zaoszczędziliśmy 15 tys. przez 2 lata.
Charakterystyczne określenia przysłówkowe:
AFTER - po , BEFORE - przed, WHEN - kiedy, AS SOON AS - jak tylko, BY + moment w przeszłości - do jakiegoś momentu
Pytania tworzymy przez inwersję z had, np.:
Had she studied Greek before she went to Greece? - Czy studiowała grecki zanim pojechała do Grecji?
Przeczenia tworzy się przez dodanie not do had, np.:
She had not studied Italian before she went to Italy. - Ona nie studiowała włoskiego przed wyjazdem do Włoch.
7) FUTURE SIMPLE - CZAS PRZYSZŁY PROSTY stosujemy dla wyrażenia spodziewanych lub przewidywanych zdarzeń, zależnych głównie od czynników zewnętrznych, np.:
He will arrive in the USA, if he gets a visa. - On przybędzie do USA, jeśli dostanie wizę.
Charakterystyczne określenia czasu:
TOMORROW - jutro, NEXT WEEK - w przyszłym tygodniu, IN 5 MINUTES - za 5 minut, SOON - wkrótce itp.
Pytania tworzymy przez inwersję z will, np.:
Will this bus arrive in Warsaw at 10 o'clock? - Czy ten autobus przybędzie do Warszawy o 10 godzinie?
Przeczenia uzyskujemy przez dodanie not do will (won't), np.:
This train will not (won't) arrive on time. - Ten pociąg nie przybędzie na czas.
Poniżej podajemy przykładowe testy.
A. Class test : PRESENT SIMPLE Name....................................
A. Complete.
1) Billy likes (wychowanie fizyczne) .................................... and (gry)...................
2) I don't like ............................ (przyroda) or ................................(matematyka).
3) How many times a week do you have ..................(angielski) and...................(niemiecki).
4) What subjects do you like best? I like ..................... and......................... Best.
SCORE ______ / 8
B. Circle correct words.
1) I don't like those shoes. They/ Them/ There are ugly.
2) Does Shelly like I/ me/ my.
3) Your trousers are wicked. We like they/ them/ their.
4) My sister goes to J.Korczak School. Her/ She's/ She starts lessons at 8 o'clock.
SCORE ______ / 4
C. Write sentences. (X ß zdanie przeczące, V ß zdanie twierdzące, ? ß pytanie )
1. (cows / eat meat / X) ........................................................................
2. (elephants / live / in the savanna / ?) ......................................................................
3. (tigers / drink / water / V) ........................................................................
4. (your dad / work / in a bank ?) .......................................................................
SCORE ______ / 4
D. Write the sentences in English.
1. O której godzinie ona je śniadanie? .............................................................................................
2. Ona je śniadanie o siódmej piętnaście. ........................................................................................
3. Gdzie ona chodzi do szkoły? .......................................................................................................
4. Ona chodzi do Admiral Nelson School. .......................................................................................
SCORE ______ / 8
E. Complete the dialogue: are, yes, right, am, you, pop singer, famous, let's, woman.
Student 1: .............play the game .
Student 2: What game?
S 1: OK, I'm a ....................person. Who am I? TOTAL _______ / 33
S 2: Are you a ......................? 33 - 29 .....5
S 1: Yes, I ............. 28 - 24 .....4
S 2: Are you a .....................? 23 - 18 ..... 3
S 1: ......, I am 17 - 13 ..... 2
S 2: .............. ............... Doda Elektroda?
S 1: Yes, that's ................. .
SCORE ______ / 9
B. Class test: PRESENT SIMPLE Name.......................................
A. Complete.
1) How many times a week do we have (sztuka).................. and (wychowanie religijne) ..........................................?
2) I don't like ............................ (niemiecki) or ................................(zajęcia teatralne).
3) Rob doesn't like .................................... (geografia) and ..................(historia).
4) What subjects do you like best? I like ..................... and......................... best
SCORE ______ / 8
B. Circle correct words.
1)Do you like we/ us/ our.
2)Your socks are nice. I like they/ them/ their.
3)We don't like this fish. She/ He/ It is disgusting.
4)His brother learns at elementary school. His/ He/ He's starts school at 8.50.
SCORE ______ / 4
C. Write sentences. (X ß zdanie przeczące, V ß zdanie twierdzące, ? ß pytanie )
1. (tigers / eat meat / X) ...................................................................................
2. (giraffes / live / in the jungle / ?) ......................................................................
3. (cows / give / milk / V) ...................................................................................
4. (your mum / work / in a shop ?) .......................................................................
SCORE ______ / 4
D. Write the sentences in English.
1 Gdzie ona je obiad?.........................................................................................................................
2. Ona je obiad w szkole. ...................................................................................................................
3 O której godzinie ona zaczyna lekcje?.............................................................................................
4. Ona zaczyna lekcje o dziewiątej dziesięć. .....................................................................................
SCORE ______ / 8
E. Complete the dialogue: are, I'm, that's, yes, you, boxer, person, play, are.
Student 1: Let's ............. the game.
Student 2: What game?
S 1: OK, I'm a famous .................... Who am I? TOTAL _______ / 33
S 2: ............ you a woman? 33 - 29 ..... 5
S 1: No, ........... not. 28 - 24 ..... 4
S 2: Are you a .................? 23 - 18 ..... 3
S 1: ......, I am 17 - 13 ..... 2
S 2: .............. ............... Przemysław Saleta?
S 1: Yes, ................. right.
SCORE ______ / 9