Naszym wychowankom proponujemy szeroki wachlarz zabaw i zajęć pobudzających twórczą aktywność, rozwój umysłowy i sprawność ruchową. Stwarzamy warunki umożliwiające każdemu dziecku rozwój zgodnie z jego wrodzonym potencjałem. W tym celu wykorzystujemy w pracy dydaktyczno-wychowawczej następujące metody:
Pedagogika zabawy
Zabawy i gry wyzwalające aktywność i integrujące grupę. Wybiera ona z repertuaru zabaw tradycyjnych, terapeutycznych tylko te, które spełniają określone zasady, a zwłaszcza: zapewniają dobrowolność uczestnictwa, uwzględniają wszystkie poziomy komunikowania, uznają pozytywne przeżycia, jako wartość i unikają rywalizacji.
Naturalna Nauka Języka
Rozwijanie i pogłębianie chęci dziecka do wypowiadania się, czytania i pisania. Czytanie rozpoczyna się od fazy zdaniowego i wyrazowego czytania globalnego, a elementem równoległym jest analiza i synteza słuchowo-wzrokowa w trakcie pisania,rozwiązywania zadań indywidualnych i zespołowych. Zakres działań dziecka nie dotyczy jedynie czytania, ale wszystkich możliwych sfer zainteresowań.
Sojusz metod
Dotyczy przede wszystkim nauki czytania w przedszkolu. Jednak zastosowanie wielostronnych ćwiczeń o zróżnicowanym charakterze prowadzi do stymulacji wszystkich sfer rozwoju małego dziecka. Łatwy i pewny sposób nauki czytania dla dzieci od trzech do sześciu lat, oparty jest na dwóch zasadniczych elementach: czytanie globalne w zabawach ruchowych i tzw. stolikowych na wzór metod anglojęzycznych oraz czytanie analityczno-syntetyczne z zastosowanie propozycji metodycznej Ireny Majchrzak.
Wprowadzenie dziecka w świat pisma wg Ireny Majchrzak
To sposób na pracę indywidualną z dużą grupą dzieci. W tej propozycji metodycznej zabawy i gry czytelnicze są wspólne dla wszystkich, ale każdy działa z innym materiałem dydaktycznym. Podstawą poznania alfabetu są w pierwszym etapie imiona dzieci czytane globalnie. Jednak metoda ma charakter analityczno-syntetyczny, a zestawy obrazkowo-słowne pomagają w percepcji tekstu na bazie poznanych liter.
Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
Ma na celu aktywizowanie rozwoju funkcji psychomotorycznych dzieci i korygowanie zaburzeń tego rozwoju. Wzoruje się ona na francuskiej metodzie Bon Depart. Jest metodą stymulowania rozwoju psychomotorycznego i rehabilitacji psychomotorycznej. Metoda może być wykorzystywana zarówno podczas zajęć indywidualnych, jak i zbiorowych. Może być stosowana w odniesieniu do dzieci o prawidłowym rozwoju psychmotorycznym, jak i do dzieci, których rozwój jest zaburzony.
Dziecięca matematyka E.Gruszczyk-Kolczyńskiej i E.Zielińskiej
W tej propozycji najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i kształtuje umiejętności. Stosowanie metody wspomaga rozwój inteligencji operacyjnej dzieci, kształtuje odporność emocjonalną potrzebną dzieciom do pokonywania trudności, rozwija umiejętności matematyczne stosowane w codziennym życiu. Taki zakres kształcenia sprzyja stymulowaniu uzdolnień matematycznych u dzieci i dobrze przygotowuje je do nauki matematyki w szkole.
Drama
To edukacyjna i wychowawcza metoda aktywizacji pracy dziecka, pozwalająca uruchomić wyobraźnię dziecka w sposób dostosowany do jego indywidualnych możliwości.
Metoda C.Orffa i R.Labana
To zabawy polegające na rozwijaniu wrażliwości słuchowej i koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej, w której wykorzystuje się muzykę i układy ruchowe inicjowane spontanicznie przez dzieci.
Elementy metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
To ćwiczenia gimnastyczne pozwalające dzieciom na poznanie swojego ciała i orientacji w przestrzeni. Obejmuje ona zajęcia ruchu rozwijającego przy muzyce. Ta metoda szczególnie przydatna jest w pracy z dziećmi nadpobudliwymi, agresywnymi, lękliwymi oraz w przypadkach głębszych zaburzeń rozwojowych.
Elementy kinezjologii edukacyjnej P.Denisona
To ćwiczenia zalecane dla podniesienia potencjalnych zdolności uczenia się dzieci. Ćwiczenia te zostały stworzone, aby stymulować (wymiar lateralizacji), wyzwalać (wymiar koncentracji) oraz relaksować (wymiar stabilności), a kierowane są głównie do dzieci mających problemy z nauką. Ich głównym zadaniem jest usunięcie ukrytych blokad, które są przyczyną niepowodzeń.
Każdy nauczyciel, prowadząc pracę wychowawczo-dydaktyczną przy wyborze metod kieruje się przeze wszystkim ich skutecznością, własnym doświadczeniem, upodobaniami i zainteresowaniami dzieci.