SPIS STREŚCI
SZKOŁA NA MIARĘ XXI WIEKU
LATA 2001-2004




Pierwsze lata XXI wieku to okres wprowadzania w Polsce reformy oświatowej. Łączy się z tym wiele zmian, dotyczących zarówno pozycji nauczyciela (stopnie awansu nauczycielskiego), stosunków szkoła - dom, funkcjonowania dziecka w szkole, sposobu zdobywania przez niego wiedzy oraz jej egzekwowania. Nauczyciel XXI wieku musi być przede wszystkim twórczy. Nie może poprzestać na wiedzy zdobytej x lat temu, musi się dokształcać, poszerzać swą wiedzę merytoryczną, pedagogiczną i psychologiczną. Musi umieć dokonać właściwych wyborów, co nie jest sprawą najłatwiejszą, biorąc pod uwagę liczbę zatwierdzonych przez MEN programów dydaktycznych i podręczników. Musi umieć dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniami z innymi pracownikami szkoły, współpracować w zespole, realizować rozbudowane projekty, tworzyć programy naprawcze. Musi na co dzień wykorzystywać technologię komputerową, sprawnie korzystać z różnych źródeł informacji, znać obowiązujące go akty prawne. W czasach postępującego rozkładu rodziny, zaniku cenionych powszechnie wartości musi być dla swych wychowanków autorytetem, wsparciem, wzorem. Nie może ograniczać się tylko do nauczania określonego przedmiotu, a już na pewno nie za pomocą tradycyjnych metod nauczania. Musi umieć pomóc uczniom mającym - często bardzo poważne - kłopoty w nauce, dzieciom z dysleksją, dysgrafią, dyskalkulią. Powinien być przygotowany do pracy z dziećmi z aż dwóch klas tego typu wskazuje problemami emocjonalnymi, agresywnymi, z ADHD, jak również z uczniami wycofanymi, nie potrafiącymi nawiązać kontaktów z rówieśnikami. Nie może obawiać się nowych wyzwań, zadań służących najważniejszemu celowi - dobru dzieci.

Czy tacy są nauczyciele współczesnej "Dwójki"? Na pewno chcielibyśmy tacy być i robimy wiele, aby zbliżyć się do ideału pedagoga, na miarę XXI wieku. Jest nas obecnie - w roku 2004 - 56, w tym 21 nauczycieli dyplomowanych, 21 mianowanych, 9 kontraktowych i 5 stażystów. Większość z nas ma ukończone studia magisterskie (46 osób), 6 licencjat, 4 SN, 18 osób ukończyło studia podyplomowe. Rozwijamy swoją wiedzę i umiejętności poprzez udział w różnych kursach i szkoleniach. W naszym gronie jest doradca metodyczny Władysława Paczesna. Poza nauczycielami uczącymi poszczególnych przedmiotów są wśród nas pedagodzy terapeuci, jest logopeda, reedukator, psycholog.

W 1996 roku powstała w naszej szkole pierwsza klasa, w której poza nauczycielem prowadzącym przez cały czas obecny jest nauczyciel wspomagający, opiekujący się uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Obecnie w "Dwójce" są cztery klasy integracyjne i jedna terapeutyczna; powstanie w tym roku szkolnym na to, że istnieje zapotrzebowanie społeczne na ich tworzenie. Integracja jest szansą zarówno dla dzieci chorych, jak i pełnosprawnych; jest to idea pozwalająca na pokonywanie barier międzyludzkich, wynikających przede wszystkim z braku akceptacji istniejących między nami różnic. Dlatego wprowadzaną w naszej szkole integrację uznajemy za jeden z dowodów na to, że chcemy być szkołą prawdziwie nowoczesną.

Aby przybliżyć uczniom z klas masowych problem integracji, nauczyć dzieci tolerancji, organizujemy różne imprezy o charakterze integracyjnym. Są to, na przykład przedstawienia; w roku szkolnym 2003/2004 przygotowaliśmy 3 takie inscenizacje - z okazji świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy i Święta Szkoły. Przedstawienia w naszej szkole to pokaz umiejętności recytatorskich i muzycznych małych wykonawców, jak również talentów reżyserskich nauczycieli. Podczas oglądania inscenizacji zachwyca nie tylko wyćwiczona, perfekcyjna gra młodych aktorów, ale także piękne dekoracje, stroje i rekwizyty. Występy mają miejsce w szkole przed społecznością uczniowską i zaproszonymi gośćmi, ale także na zewnątrz - np. podczas Dni Błonia, z okazji spotkania z kombatantami itp.

W strukturach organizacyjnych szkoły od 1.03.2002r. działa świetlica "O uśmiech dziecka". Skupia ona dzieci i młodzież z terenu Błonia w wieku 7 - 16 lat ze środowisk potrzebujących pomocy wychowawczej. Świetlica czynna jest codzienne od 15 do 19, w soboty od 9 do 17. Prowadzi zajęcia plastyczne, teatralne, filmowe, profilaktykę uzależnień, rozmowy z psychologiem. Dzieci mają szansę znaleźć tam pomoc i wsparcie w różnych sytuacjach życiowych.

Dążymy do tego, aby nasi uczniowie poszerzali swoje wiadomości, sprawdzali się w zdrowej rywalizacji z rówieśnikami. Dlatego organizujemy wiele konkursów - szkolnych i międzyszkolnych. Niektóre konkursy stały się już tradycją, na przykład Konkurs Baśniowy dla klas IV lub Mitologiczny dla klas V. Są konkursy geograficzne, astronomiczne, przyrodnicze, ekologiczne, plastyczne, recytatorskie, językowe... Bierzemy też udział w konkursach międzyszkolnych; często jesteśmy ich organizatorami. I tak, na przykład od kilku lat uczestniczymy w konkursach matematycznych "Mały Pitagoras" i "Kangur"; już czterokrotnie byliśmy organizatorami Gminnego Konkursu Ortograficznego. Corocznie nasi uczniowie zdobywają wiele czołowych miejsc, na przykład Bartek Chwil trzykrotnie w kolejnych latach uzyskiwał tytuł błońskiego "Mistrza Ortografii". W 2001 roku chór szkolny, prowadzony przez Katarzynę Zielską (Chojnacką), brał udział w konkursie organizowanym przez szkołę w Babicach Starych "Z muzyką w XXI wiek", zdobywając wyróżnienie.

Od 2000r. wydajemy szkolną gazetę o charakterze okolicznościowym. Umieszczane są w niej dziecięce prace o różnej tematyce, zależnej od charakteru danego wydania. I tak, na przykład w roku 2003/2004 pojawiły się numery zatytułowane: "Papież nadziei, miłości i pokoju" - gazetka poświęcona Janowi Pawłowi II w 25 rocznicę pontyfikatu, "Wznieś serce nad zło!" - gazeta na temat tolerancji, "W świątecznym nastroju" - gazetka z okazji Wielkanocy. Pierwsza z wymienionych gazet dostarczona została do Watykanu, do Ojca Świętego; otrzymaliśmy podziękowanie od Jana Pawła II i papieskie błogosławieństwo. Nasza gazeta spotkała się też z uznaniem Burmistrza Miasta i Gminy Błonie Janusza Adamskiego; w liście skierowanym do redakcji gazety czytamy: "Gratuluję pomysłów, wspaniałej wyobraźni, dużych umiejętności w przenoszeniu przeżyć oraz marzeń na papier - uważam, że wykonujecie wspaniałą robotę dla młodych i starszych, dla wszystkich".

Podobnie jak w latach poprzednich, wyjeżdżamy z uczniami na wycieczki, bierzemy udział w lekcjach muzealnych, chodzimy do kina, teatru. Dbamy o rozwój fizyczny naszych wychowanków.Mogą oni korzystać z zajęć SKS-u, brać udział w licznych zawodach, turniejach - indywidualnie i zespołowo. I tak, na przykład w roku szkolnym 2002/03 nasi uczniowie reprezentowali Błonie w zawodach powiatowych i międzypowiatowych. Jeden uczeń (Maciej Pater) zakwalifikował się do finałów Mazowieckich Igrzysk Młodzieży Szkolnej. W tym samym roku w turnieju mini siatkówki dziewcząt i chłopców o puchar Burmistrza MiG Błonie dziewczęta zajęły III, a chłopcy I miejsce. W wiosennych biegach przełajowych o Puchar Burmistrza MiG Błonie - w łącznej punktacji zajęliśmy I miejsce. W roku tym zdobyliśmy czwarte miejsce w powiatowej klasyfikacji rozgrywek młodzieży szkolnej.

Uczniowie mają również tworzone możliwości twórczego działania podczas zajęć lekcyjnych, często wykorzystywane są metody aktywizujące uczniów, w tym metoda projektu. Przykłady działań tą metodą to: "W cieniu dobrego drzewa", "Bez wody nie ma życia", "U źródeł kultury", "Unia bez tajemnic". Dzieci często pracują w grupach, co uczy je współdziałania w zespole, właściwego podziału pracy. Każdy uczeń oceniany jest indywidualnie za wkład pracy włożony we wspólne działania, przy czym brane są pod uwagę jego możliwości.

Od wielu lat systematycznie badamy postępy w nauce, zarówno pojedynczych uczniów, jak i całych klas. Od chwili wprowadzenia Ogólnopolskich Sprawdzianów Kompetencji (2002r.) analizujemy ich wyniki, zwracając uwagę na pojawiające się niedociągnięcia. W dalszej kolejności tworzone są programy naprawcze służące zniwelowaniu ujawnionych braków. Aby przygotować dzieci do sprawdzianu zewnętrznego, organizowane są szkolne sprawdziany kompetencji oraz ich szczegółowa komputerowa analiza - zestawienie wyników uzyskanych przez pojedynczych uczniów, poszczególne klasy i ciągi klas.

Podczas realizacji zadań edukacyjnych uwzględniane są możliwości pojedynczych uczniów; nauczyciele poszczególnych przedmiotów dostosowują do nich program i jednostkowe zadania. Przygotowywane są też sprawdziany o różnym stopniu trudności, uwzględniające kłopoty uczniów słabych, zaniedbanych środowiskowo, dyslektycznych, jak również uczniów bardzo zdolnych. Możliwości dzieci brane są również pod uwagę podczas wystawianie ocen.

Zależy nam na tym, aby uczeń, który kończy "Dwójkę" uczył się w dobrych, nowoczesnychwarunkach, obcując od najmłodszych lat z językiem obcym ( w roku szkolnym 2004/2005 angielski wprowadzony został od I klasy) i techniką komputerową. Sala komputerowa wyposażona jest w 22 komputery Macintosh, w tym 10 z dostępem do Internetu (poprzez łącze radiowe) 11 komputerów IBM PC 486. Poczyniliśmy starania zmierzające do unowocześnienia pracowni komputerowej; w wyniku naszych działań w ramach akcji "Komputer w każdej szkole" w roku szkolnym 2004/2005 z funduszy Unii Europejskiej otrzymać mamy pracownię komputerową (10 komputerów IBM PC, serwer, skaner, drukarka, stanowisko nauczyciela, projektor multimedialny, zestaw mobilny).

Dzieci mają też możliwość stałego korzystania ze słowników, encyklopedii i wydawnictw popularnonaukowych, które znajdują się w czytelni i w salach języka polskiego.

Większość sal lekcyjnych wyposażona jest w sprzęt Audio Video - telewizory, video, magnetofony (niestety, nie ma go w sali, w której uczy się klasa integracyjna).

W 2000 roku powstała strona internetowa SP2 - http://www.apple.edu.pl/sp2_blonie. W jej tworzenie bardzo zaangażował się, wówczas uczeń VIII klasy, Antoni Kowalczyk. Strona jest systematycznie uaktualniana; stanowi "wizytówkę" szkoły; znaleźć tam można podstawowe informacje dotyczące historii "Dwójki", prezentacje jej absolwentów z ostatnich lat (wykonane przez nich samych) oraz aktualne wydarzenia z życia szkoły.

Sytuacja finansowa szkoły nie pozwala na wprowadzenie zmian wymagających dużych nakładów materialnych. Mimo tego udało się przeprowadzić remont pomieszczenia znajdującego się przy świetlicy (dawniej pełniło funkcję kuchni); pozwoli ono na poprawę warunków pracy świetlicy; w miejscu tym planowane są również zajęcia terapeutyczne. Powiększono liczebność księgozbioru. Do pokoju nauczycielskiego wstawiony został komputer z drukarką laserową, w sekretariacie zmieniono drukarkę atramentową na tańszą w eksploatacji drukarkę laserową.

W związku z tym, że w szkole funkcjonują klasy integracyjne, konieczne będzie w przyszłości przystosowanie placówki do potrzeb dzieci niepełnosprawnych; należy znieść istniejące bariery architektoniczne. Uwzględnić trzeba takie kwestie jak: podjazdy dla wózków inwalidzkich i balkoników, poszerzenie drzwi do budynku, poszerzenie drzwi do klas, toalet, innych pomieszczeń, gdzie odbywać się będą zajęcia klas integracyjnych; przystosowanie toalet, w dalszej perspektywie windy. W roku szkolnym 2002/2003 nasza szkoła wzięła udział w Ogólnopolskiej Akcji, organizowanej przez "Gazetę Wyborczą" pod patronatem Prezydenta RP Aleksandra Kwaśniewskiego. Podjęliśmy się wykonania 6 zadań: "Co wynika z wyników?" (odpowiedzialna: Magdalena Rak), "Poinformujemy, jak oceniamy" (Ewa Chwil), "Projekty zespołowe" (Ewa Podyma), "Szkoła bez przemocy" (Aneta Paczesna), "Festiwal Nauki" (Aldona Cyranowicz), "Jak uczymy języka?" (Wojciech Kowalczyk). Prace trwały przez cały rok szkolny i wymagały ogromnego zaangażowania, zarówno ze strony nauczycieli, jak i uczniów oraz rodziców. W ramach realizacji poszczególnych zadań podjęto wiele ciekawych inicjatyw; w szkole organizowane były liczne konkursy (np. Gminny Konkurs Wiedzy o Krajach Anglojęzycznych", konkurs wiedzy o Unii Europejskiej"), przedstawienia (np. "Czerwony Kapturek" w wykonaniu uczniów klas młodszych), młodzież realizowała projekty badawcze "Bez wody nie ma życia" i "W cieniu dobrego drzewa".

Finałem akcji był trwający dwa dni (30 - 31 maja 2003r.) Festiwal Nauki. Odbywał się on pod hasłem "Europejczykiem jestem i nic, co europejskie, nie jest mi obce". Pierwszy dzień festiwalu składał się z czterech części:

W szkole tego dnia tak dużo się działo, że niektórzy mieli problemy z zobaczeniem wszystkiego. Urok całego przedsięwzięcia pogłębiały przepiękne dekoracje - prace plastyczne nawiązujące do teatru greckiego (maski) i sztuki antycznej (wazy), rysunki "Jestem przyjacielem przyrody", prace wykonane metodą kolażu pokazujące znaczenie antyku oraz prezentujące kraje europejskie.
Drugi dzień festiwalu planowany był z myślą o dzieciach młodszych, w tym zwłaszcza o uczniach zerówek, przyszłych "Dwójkowiczów". Im oraz ich rodzicom uczniowie zaprezentowali baśń ekologiczną "Misja złotych rybek" i bajkę "Czerwony Kapturek". Tego dnia wszystkie pomieszczenia w szkole były otwarte, można je było do woli oglądać.
Festiwal Nauki, choć wymagał ogromnego zaangażowania, okazał się przysłowiowym "strzałem w dziesiątkę". Pokazał, że tego typu przedsięwzięcia są dobrym sposobem zaktywizowania wszystkich "klientów" szkoły i znakomitą możliwością zaprezentowania dorobku placówki.
Dlatego w następnym roku również zdecydowano się na organizację 2-dniowego Święta Szkoły (28 - 29.05.2004). Tym razem hasłem przewodnim był cytat z wiersza W. Pola "Piękna nasza Polska cała". Głównym celem było pokazanie, jak pięknym krajem jest nasza ojczyzna. Jako obywatele Zjednoczonej Europy nie możemy zapominać o swoich korzeniach, przeciwnie, powinniśmy być dumni, że jesteśmy Polakami. Niemal wszystkie klasy włączone zostały w dekorację szkoły - dzieci wykonywały plakaty, albumy, rysunki ukazujące różne miejsca w Polsce. Podobnie jak w poprzednim roku, tego dnia szkoła oddana została we władanie uczniom, którzy pokazali, na co ich stać. A stać ich na wiele, o czym przekonali się widzowie oglądający kolejne prezentacje: "Biuro Podróży zaprasza...", inscenizację słowno - muzyczną "Piękna nasza Polska cała", impresję "Mazowsze moje...", "Welcome to Błonie" - rodzaj wycieczki po Błoniu i innych miastach Polski w języku angielskim. Jedną z atrakcji Święta Szkoły był konkurs "Uczeń z klasą", wzorowany na telewizyjnym programie "Dzieciaki z klasą", oraz wystawione dwukrotnie 28 i 29 maja przedstawienie "Śpiąca królewna" w wykonaniu klas integracyjnych Vd i IIc.
Drugi dzień Święta Szkoły, podobnie jak w poprzednim roku, zaplanowany został jako integracyjne spotkanie nauczycieli i uczniów "Dwójki" z przyszłymi pierwszoklasistami i ich rodzicami. Przedszkolaki zwiedzały szkołę, uczestniczyły w pląsach muzyczno-ruchowych, brały udział w licznych zabawach, oglądały inscenizację "Śpiącej królewny" i znakomicie się przy tym bawiły. Po raz kolejny okazało się, że Święto Szkoły jest udaną próbą zaprezentowania dorobku szkoły, zaangażowania pracujących w niej nauczycieli i przede wszystkim różnych form aktywności uczących się u nas dzieci. Widząc głęboki sens kontynuowania tego typu przedsięwzięć, Dyrekcja zdecydowała, że majowe święto wpisane zostaje do kalendarza uroczystości obchodzonych w "Dwójce".

Wszystkie zadania wykonywane w ramach akcji "Szkoła z klasą" zostały przez organizatorów zaliczone i w konsekwencji Szkoła Podstawowa nr 2 w Błoniu w październiku 2003 roku uzyskała zaszczytny tytuł "Szkoły z klasą".

Ten tytuł zobowiązuje. Ale jeszcze bardziej zobowiązuje 75-letnia tradycja. Szkoła, która ma tyle lat, która przetrwała, mimo różnych zawirowań historii, przez cały czas utrzymując wysoki poziom, która przez wszystkie te lata tętniła życiem, stwarzając uczącym się w niej dzieciom jak najlepsze warunki do zdobywania wiedzy, nie może być byle jaka. Musi być to szkoła nowoczesna, we właściwy sposób przygotowująca dzieci do dalszej edukacji; musi to być szkoła, w której dziecko jest podmiotem, a nie przedmiotem nauczania, do której chce się wracać po wakacjach i z której nie chce się odchodzić po ukończeniu VI klasy. Taka jest i będzie "Dwójka".

W latach 1929 - 2003 Szkołę Podstawową nr 2 w Błoniu opuściło ponad 5000 osób. Wśród absolwentów "Dwójki" jest wiele szanowanych w środowisku i nie tylko ludzi. Są policjanci, lekarze, ekonomiści, bankowcy, przedsiębiorcy, dziennikarze, aktorka (na zdjęciu w latach szkolnych), radni poprzednich i obecnej kadencji, nauczyciele,artystki malarki, marynarz... Kim będą w przyszłości nasi obecni uczniowie - 606 dzieci, z których większość na razie nie myśli jeszcze o tak odległej przyszłości? Czas pokaże... Wierzę głęboko, że dla większości z nich czas spędzony w murach naszej szkoły nie będzie czasem straconym, a zdobyta tu wiedza i podstawowe umiejętności, rozwinięte właściwie w szkołach wyższych stopni, pomogą im w przyszłości znaleźć satysfakcjonującą pracę i swoje miejsce w świecie.
 
 

Autorka opracowania:
Aldona Cyranowicz

ZOBACZ POZOSTAŁE ROZDZIAŁY
 

Powrót